Nou!.. Where do i start!..
Welke soort heeft de voorkeur?.. Persoonlijk?.. Wil ik een soort die diepe kleuren geeft als je het anodiseert, en een soort die prettig bewerkt…
Anodiseren:
Grade 2?.. is niet zo diep qua kleuren als Grade 5.
Bewerken:
Grade 2 is minder hard, en vooral taai… Grade 5 daarentegen is vooral veel harder… en raakt daarmee wat taaiheid kwijt…
“Gummy” is een benaming die men in de VS veel bezigt voor taai materiaal… je drukt het opzij als je het wilt verspanen, dus je moet vlijmscherp gereedschap gebruiken, maar door het “Gummy” karakter van Grade 2, slijten, ondanks de lagere hardheid, je gereedschappen naar verhouding sneller…
Desondanks geven veel verspaners de voorkeur aan Grade 2, Ik zelf niet bepaald… maar dat komt mogelijk ook doordat ik vooral in het verleden heel veel GEHARD Staal heb bewerkt… Titanium kun je nog vijlen, gehard staal niet… maar we draaiden het gewoon… of… nou… ja… gewoon… ja… 't ging ook met de “standaard” beitelplaatjes van WolfraamCarbide, en ook Frezen van WolfraamCarbide deden het goed in gehard staal, maar draaien deden we doorgaans met beitelplaatjes van Keramiek
Titanium Grade 5 is dan wel een tikje zachter, maar komt toch qua hardheid in de regionen waar je staal al kan gebruiken voor plaatschaar messen en ponsnippels, dat Kun je dan met een vijl nog te lijf, maar 't gaat niet van harte…
Om eerlijk te zijn hou ik van juist die eigenschappen, omdat Grade 5 ondanks de grotere hardheid, minder belastend is voor je gereedschap, omdat je het materiaal niet zoals bij Grade 2 deels opzij duwt, waardoor je gereedschappen slijten, maar je Snijdt het daadwerkelijk…Ja… er zit nog wel wat flex in natuurlijk… maar dat is doorgaans niet te meten…
is Grade 2 dan veel moelijker?.. mwah… dat niet… maar je moet er wel rekening mee houden…
een poosje geleden nog een aantal Titanium Grade 2 wijzerplaatpootjes gemaakt voor een andere horlogefabrikant, lengte 1.9 0-10µm, dus 1.8 minimaal 1.9 maximaal, de diameter 0.75 0-14µm, dus minimaal 0.736, max 0.75…'k ben ergens in het midden gaan zitten… en de pootjes waren allemaal zo 0.742-0.744 mm, prima goed… de lengte heb ik op de Draadvonkmachine gedaan… dat was één keer instellen… en verder alleen maar pootjes in de klem leggen… start heien… en de volgende erin schuiven…(Sta je onderdelen te wisselen met een Pincetje
),
Dus… Kort en goed… Grade 5 is harder, en heeft daardoor MIJN Voorkeur voor Horlogekasten en gespen, omdat ik het gewoon fijner vind om het te bewerken… qua polijsten… Titanium is en blijft lastig om te polijsten… maar het KAN wel… je hebt alleen geduld nodig… en een goede voorbewerking… want als die niet goed is… krijg je het simpelweg niet glad…
Maar… je kunt het makkelijk Borstelen, en Stralen…(en… in de straalkast… geeft het kleine vonkjes. helderwit… dat is ook wel gaaf om te zien… )