Titanium Grade 2 vs Grade 5

11 heeft een nog hogere corosie bestendigheid.

4 likes

Iets met palladium te maken?

2 likes

Titanium Grade 11

Titanium​ Grade 11

Titanium Grade 11 is in feite een commercieel zuiver Titanium (Grade 1) waar palladium aan is toegevoegd. Titanium Grade 1 wordt gelegeerd met 0,12 tot 0,25% palladium. Net als Titaan Grade 7 maakt deze toevoeging de legering zeer weerbaar tegen verschillende vormen van corrosie in oxiderende en reducerende milieus. Spleetcorrosie komt hierdoor niet meer voor.

Titanium Grade 11 is net als Titanium Grade 7 een commercieel zuiver titaan met toevoeging van palladium. Het verschil tussen Titanium Grade 7 en Titaan Grade 11 is de vervormbaarheid en lasbaarheid. Titaan Grade 11 is namelijk nóg beter vervorm- en lasbaar. Hierdoor wordt deze legering vooral ingezet in hoog chloride-houdende milieus waar spleetcorrosie een gevaar vormt.

Over Titaan Grade 11

Titanium Grade 11 heeft de fysische en mechanische eigenschappen als Titanium Grade 1. Naast de betere weerstand tegen spleetcorrosie heeft het een hoge slagvastheid en uitstekende lasbaarheid. Titanium Grade 11 wordt ingezet in verschillende industrieƫn, zoals bij chemische verwerking, chloraatproductie, ontzilting en maritieme toepassingen.

Chemische samenstelling
Grade Ti Fe O H C N Pd
11 Balance 0.20 0.18 0.015 0.08 0.03 0.12-0.25

Toepassingen van Titanium Grade 11

Titanium Grade 11 is dus zeer corrosiebestendig. Andere goede eigenschappen van deze titaniumkwaliteit zijn de optimale ductiliteit, koude vervormbaarheid, sterkte, slagvastheid en uitstekende lasbaarheid. Deze legering kan worden gebruikt in dezelfde titaniumtoepassingen als Grade 1. Met name wanneer corrosie een probleem zou kunnen vormen, wordt Titaan Grade 11 ingezet.

• Chemische verwerking
  • Chloraatproductie
  • Ontzilting
  • Maritieme toepassingen

Gaat door tot Grade 40 volgens mij.

2 likes

Laatst deze titanium om gehad…

Titanium is gewoon een fijn materiaal voor een horloge. Licht van gewicht, mooie kleur :ok_hand:t3: En welke grade zal me een reet roesten. Ga er zelf toch niet aan lassen, vijlen en polijsten :joy:

En roesten doet geen enkel modern horloge bij normaal hf gebruik :nerd_face:

11 likes

Dat is een mening en in dit geval niet relevant. Het bagatelliseert zelfs de inhoudelijke vraag en feitelijke onderbouwing.

Het gaat juist over het uiteen zetten van Grade 2, Grade 5 en aanvullend de overige titanium legeringen die voortvloeien uit en in dit topic. Uiterst interessant dat sommigen deze kennis hebben en delen.

2 likes

Welkom op het HF

7 likes

Ik en klaarblijkelijk met mij velen anderen vinden deze materie wel interessant. Zie het als een verbreding.

1 like

Beter niet alles zo persoonlijk en serieus opvatten, dat maakt het rondhangen op HF een stuk leuker.

7 likes

:joy:

Thanks !
Deze ā€œVagabond is er in 3 uitvoeringen:

Ook te zien bij het Watch event: tijd aan de Zaan in Oktober

10 likes

de hardheid van elk metaal druk je uit in de eenheid waarmee je het hebt gemeten… Brinell, Vickers of Rockwell (C of B), en er zijn tabellen om ze om te rekenen… Zachtere metalen worden doorgaans in Brinell aangeduid, harde metalen doorgaans in Rockwell C (HRc),
uit mijn hoofd weet ik niet hoe hard Titanium is, maar ik gok zo tussen de 30 en 40 HRc, vergelijkbaar met staal… maar wel meer richting de 40… want 't is niet zo makkelijk te vijlen als gewoon staal… eerder zit het in de buurt van een ā€œGoudgerand stukje Gereedschapstaalā€ zoals 1.2510 of 1.2842.

Manueel is het ook wel te bewerken… daar heb je echt geen CNC machines voor nodig… kleine onderdeeltjes draai ik gewoon op mijn EMCO Unimat 3 (Electrische Puntenslijper)…

er wordt veel geroepen over kleine draaibankjes dat je er geen Titanium op kan bewerken, of dat ze zijn ontworpen voor Aluminihilium en koperlegeringen…
Maar. met het juiste gereedschap, de juiste instellingen… en niet te gek doen… kun je op een EMCO Unimat 3 ook gewoon gehard staal bewerken (test mijnerzijds… een platte kant aan een Kogel uit een lager gedraaid… No problem… )

Grade 5 is nog steeds Taai, daarom is het zo’n geliefd materiaal, maar door zijn hogere hardheid veel fijner te bewerken… zie het zo… door de grotere hardheid, druk je het minder opzij… en Snij je dus beter… RVS is een stuk zachter en veel taaier… ik HAAT die troep… dat bewerkt gewoon niet fijn, of ik heb totaal de verkeerde gereedschappen… en dan hebben we ook nog Inconel… dat is RVS on Steroids… Zoals Titan Gilroy van Titans of CNC het zei… "dat materiaal snij je niet echt… dat duw je weg… gevolg… Enorme bramen, spanen die Roodgloeiend van je werk af komen… en voor het beste resultaat Keramische frezen gebruiken… ik pas… :smiley:

8 likes

Wat een schitterend horloge!

1 like

Allemaal even prachtig :ok_hand:t3:

1 like

Thanks!

1 like

Fortis Flieger F-43 Triple-GMT ā€œPC-7 Teamā€ kast van Grade-2 Titanium voorzien van Dianoir coating 4500 Vickers hard. Krasvast op deze manier

6 likes

Hoe bevalt die coating?

2 likes

Zeer goed, na veelvuldig dragen nog geen enkel krasje

2 likes

Wel eens een goede bril overwogen?

2 likes

Is dit een topic over Titanium grade 2/5 of ben ik weer in een plug je Fortis topic beland?

3 likes

Goede vraag! Mijn reden is om aan te geven dat je een zachtere titanium grade of staal kan versterken met dianoir. Dat doet Breitling bijvoorbeeld ook.

4 likes