Titanium Grade 2 vs Grade 5

Ik lees in de post van @ABCSteed toch echt “Grade-2 Titanium”

Mijn ex Squale was gemaakt van Ti Grade 5 en mijn huidige Seamaster Ti Grade 2.
Of ben ik nu ook aan het pluggen? :nerd_face:

10 likes

Gaaf die Omega! Geen idee, daar heb ik geen gevoel bij of verstand van :wink:

4 likes

Ook die heb je in titanium. Aanrader. Lekker licht op de neus.

4 likes

Kende ik niet; maar zie leuke YouTube filmpjes hiervan :+1:

2 likes

M`n Seiko is van titanium. :face_with_peeking_eye:
“Case Material - Pure Titanium with Diamond Shield coating”
Is redelijk kras ongevoelig, en anders helpt een plons in het chloorbad het te camoufleren.
De krassen gaan er niet van weg, maar vallen wel minder op :slight_smile:
Uploaden: 99e25d28b40d950cfd390c1c78f3f11853934a81.jpeg…

3 likes

6 likes

Ja… er zit de nodige humor in, maar ze zijn heel serieus in hun werk…
Maargoed… ze werken ook voor Aerospace en Ruimtevaart klanten, en er is geen “Nee” te koop bij ze… daar hebben ze ook door de jaren heen hard voor gewerkt…

Qua Machinepark… is er ook geen Nee te koop… slijpmachines, ze kunnen hun eigen speciale Frezen slijpen (kon ik dat maar :D), ook hele mooie vlakslijpmachines, Frees en draaibanken, Swiss Machines, Multispindels… en… ze draaien ook hun hand niet om voor Titanium
en… dan ook nog een aantal Draadvonk en zinkvonk machines…

en Dit is dan waar ik het mee moet doen… maar Die lust Titanium ook … en hardmetaal…

en… Dit is mijn kleine draaibankje… de houten onderplaat is 47 x 25 cm… Ja… zo klein is dat ding, maar… hij Lust Titanium… als je het maar rustig aan doet…

Kort en goed: 'k Ben DOL op Titanium, met name Grade 5, want het bewerkt fijn, ik heb natuurlijk al eens 52 Pilot One Kasten gedraaid, nog op mijn kleine EMCO Compact 5 CNC Draaibankje:

die volgens de Importeur ontworpen was om Non-Ferro metalen te bewerken, maar strikt genomen is Titanium ook Non-Ferro… en met de nieuwe besturing die ik er vrij snel op gezet heb… was ie ook meteen 13.6 keer zuiverder…
Snel gaat het niet op deze machine… maar ach… je zet er een stuk Titanium in… drukt op start… en dan is ie 45 minuten bezig met een horlogekast… maar in diezelfde tijd bewerk je de omtrek op de Freesbank, en daarvoor heeft ie ongeveer dezelfde tijd nodig… en… je hoeft er niet bij te blijven staan… die machine gaat wel.

8 likes

Nu de titanium knuppel in het hok gegooid is, maar eens aan het spitten geweest op het net,
maar een eenduidig antwoord over het gebruikte titanium van Seiko is lastig te vinden.
Wel of geen Diashield coating kun je wel terug vinden, maar de gebruikte qualiteit blijft een open …
Verwijzingen naar wel/geen legering zijn op naamgeving soms te relateren, maar specs niet…
Ook een paar leuke links, maar da`s voor een volgende keer.
Onderstaande de link naar WuS over dit onderwerp.
https://www.watchuseek.com/threads/seiko-titanium-watches.5287468/?utm_source=google&utm_medium=organic

1 like

Mooi gereedschap heb je staan. Misschien leuk om er eens een youtube filmpje van de te maken tijdens een titanium bewerking en de link hier delen?

Die mannen van Titan zoeken graag de grenzen op met van alles, mooi om te zien. Wat ik doe is vooral reparaties van lagerpassingen, kotteren, cilinderkoppen, bussen, assen, draad etc. Alles wat in een motorfiets voorkomt. Ik heb een Stanko 1K62, Bridgeport J2 en een Huron NU3 staan.

RVS verspaan ik ook niet graag. lage snelheid en relatief hoge aanzet met positief snij gereedschap is de enige remedie heb ik gemerkt.

3 likes

Da’s ook geen misselijk machinepark, de Bridgeport… welke Nederlandse Metaalbewerker heeft daar nog nooit achter gestaan?.. Die Stanko… (станко ?) "russische Tank!.. Ik heb vroeger veel gewerkt met een Russische Vlakslijpmachine, met een tafel van 1000 x 500… en die Huron… ook wel een “Beest”

Nou… eh… https://youtu.be/AL-Eykwj4nU Bij deze dan?..

enneh.

Om maar wat uit de oude doosch te trekken… :slight_smile:

4 likes

Je kunt deze vraag stellen als consument en als fabrikant, de antwoorden zijn dan heel verschillend. Ik neem aan dat jij de vraag stelt als consument. Als consument moet je het heel bont maken om de verschillende eigenschappen te ervaren. Mijn indruk is dat fabrikanten soms Grade 5 gebruiken als gimmick, zoals er vroeger Twin Cam of 16 Valve op je auto stond. Ja, prestatievoordeel, maar beetje irrelevant als je geen stopwatch gebruikt.

Citizen maakt al 50+ jaar titanium horloges, en heeft alles geprobeerd, inclusief eigen titaniumlegeringen ontwikkelen (waarvan één legering zelfs harder dan Grade 5). Voor de massaproductie kiezen ze al jaren voor Grade 1 of 2 in combinatie met een coating (doorgaans Duratect TIC, soms Duratect PTIC/Platinum). Voor ‘serieuzere’ toepassingen kiezen ze voor gas gehard (d.w.z. genitreerd) titanium (dat heet Duratect MRK), maar ze hebben ook een ultraharde coating die heel soms wordt toegepast (Duratect Alpha). Zowel MRK als Alpha zijn veel harder dan Grade 5, maar daardoor is refinishen er niet bij, dus met eventuele krassen zul je moeten leven.

In de praktijk zullen consumenten echter in de eerste plaats voor een horlogemerk of horlogemodel kiezen, en voor staal of titanium (qua gewicht en look). Dus voor een echt antwoord op je vraag, is een meer gedetailleerde vraag nodig, want meestal heb je niets te kiezen. Dus zoek je een titanium horloge, zo ja, welke merken overweeg je, quartz of automaat, etc. etc. Of ben je bereid je keuze te beperken tot de modellen die bijvoorbeeld Grade 5 zijn, in dat geval wordt de keuze natuurlijk zeer beperkt.

Op papier is Grade 5 beter dan onbehandelde Grade 2, maar ze zullen allebei gewoon krassen. Het is een beetje als de vraag: wat is beter, gesmede wielen of gegoten wielen? Gesmede wielen zijn stijver en lichter (minder onafgeveerd gewicht), maar daar heb je alleen iets aan op het circuit (als professioneel coureur), maar je kunt met allebei stoeprandschade krijgen. Maar de meeste auto’s zijn af-fabriek helemaal niet leverbaar met gesmede wielen, dus de voordelen zijn dan irrelevant. Waarmee ik wil zeggen: als je insteek bijvoorbeeld is om meer opties te hebben qua horlogekeuze, dan is Grade 2 dus superieur, ongeacht de marginale voordelen van Grade 5.

2 likes

Veel kennis waar de geïnteresseerden wat aan hebben. Ik leer hier veel van.

Als ik voor mezelf spreek dan bekijk ik de verschillen tussen grade 2 en grade 5 als consument, maar ook als techneut omdat ik het interessant vindt.
Grappig dat je de prestatie verschillen tussen grade 2 en 5 minimaal noemt. Ik heb een grade 2 Pelagos weggedaan omdat ik het materiaal kwetsbaarder vond dan 316 of 304. Voor mij is een grade 5 het minimale en valt 2 af. Inderdaad dan is de spoeling een stuk dunner en vaak kom je er niet eens achter welke grade gebruikt is.

Als ik trouwens wielen ga kopen… koop ik uitsluitend gesmeed. Om de prestaties en kwaliteit. :grin:

1 like

Ik noem het minimaal omdat niet iedereen even zuinig is op zijn horloges. Ik heb 13 jaar een titanium horloge gehad met Duratect TIC, en die zag er nog best netjes uit, maar had dat horloge Duratect MRK gehad, dan was hij nog zo goed als nieuw geweest. Bij andere mensen die heel lomp doen of het horloge tijdens ‘ruig’ werk dragen, ziet TIC er soms uit alsof het horloge aan een touwtje achter een auto over de snelweg is gesleept. MRK zou er dan beter hebben uit gezien, maar nog steeds ernstig bekrast.

Een Breitling Aerospace EVO van grade 2 heeft veel meer krassen bij normaal gebruik dan bijvoorbeeld Duratect TIC, maar je kunt die Breitling wel weer aardig netjes laten borstelen, en dat kan bij Duratect TIC niet. Dus het is maar net hoe je van plan bent met een horloge om te gaan, en of je hem eens in de zoveel jaar wil laten opfrissen, of dat je met wat gebruikssporen kunt leven.

Dus ik geloof best dat voor jou het verschil tussen 2 en 5 significant is, omdat je er zo te horen redelijk zuinig mee omgaat, waardoor 2 net te veel krast, en 5 net niet, maar bij sommige mensen gaat 5 geen soelaas bieden.

1 like

Precies dat. Spijker op zijn kop.

Hoe dan ook… het grote voordeel van welke Grade dan ook is Titanium is BioCompatibel (Kan ik uit eigen ervaring meedelen… na mijn ongeval hebben ze een jaar daarna een Titanium “Osteosynthese-plaat” uit mijn been gehaald… 2 schroeven zijn afgebroken, omdat die intussen aan het bot waren gehecht… mwah… zitten mij daar best… en NIEMAND in de wereld is allergisch voor Titanium… en dat is met RVS wel anders… er zijn merken die schermen met “RVS 904L” ja… leuk… maar alleen Inconel bevat meer Nikkel… bij RVS 904 is dat minimaal 24%… en een nikkelallergie… daar kom je nooit meer vanaf… dus jaren lang gespaard en op de wachtlijst gestaan voor een Horloge van 904L (ik ga hier geen Merknamen noemen omdat het ROLEX is)… je doet je horloge om, en na een poosje groeien er paddestoelen onder je horloge vandaan… nou … lekker dan… dat heb je met Titanium dus NIET… Never… Jamais… Niemals!..
Ik gebruik Grade 5 omdat ik het fijner vind bewerken… dat is voor mij te verdedigen… (alleen mijn Instrument 2 is van Grade 2… omdat ik toen niet anders had… )

2 likes

Klinkt als het verschil in staal tussen mijn bijltjes en m’n messen

Van een bijltje zal de snede eerder omvouwen/uitsmeren als het iets gemeen hards tegen komt.

Van m’n messen zal de snede eerder een hap er uit krijgen in zo’n geval, met materiaal dat los komt van de kluit

1 like

Dat is deels warmtebehandeling, deels vormgeving… een bijl is veel stomper dan een mes, en een goede bijl wordt opengeklapt gesmeed, waarna er extra koolstof in het oppervlak wordt gebracht, en dan wordt ie “dichtgevouwen” zodat de koolstof in het midden zit… daar waar de scherpe kant komt… Daar is ie het hardst… de rest is taaier…

met een mes kun je dat niet doen, je kunt wel de snijkant harden en de rug taai houden, maar dat maakt dus wel dat er stukken uit kunnen breken als je iets hards tegenkomt…

1 like

Idd, je ziet een enkele keer middenin wel een hapje eruit

Zijn ook iets andere legeringen, qua taaiheid en hardheid ook verschillend volgens mij.

Het is altijd een beetje een balans/tradeoff tenzij je in van die CPM magnacut legeringen enzo zit, dat is echt bizar spul

Prachtige Fortis :heart_eyes:
Dat grade gedoe boeit me verder niet :slightly_smiling_face:

1 like

Grade 5 (Ti-6Al-4V) is an aerospace alloy that combines titanium with aluminium and vanadium. It is harder than 316L stainless steel, significantly tougher than Grade 2, and still around 40% lighter than steel. It costs more to machine, but it resolves most of the scratch concerns that follow titanium’s reputation. When evaluating a titanium watch, knowing the grade tells you far more than the material label alone.

https://www.mtmwatch.com/blogs/news-events/titanium-vs-stainless-steel-watches?srsltid=AfmBOooO44pq9G3_AjuXRg5QoA8jN1UdYGrrGl9_u31PSNlJLhWeJ-W4

Tudor Pelagos 39. Rendered in grade 2 titanium :ok_hand:

Maak kennis met RLX titanium, een legering die we gebruiken vanwege zijn sterkte en lichtheid. Het is een speciaal soort titanium grade 5 dat we met de grootste zorg selecteren. :+1:

https://www.rolex.com/nl/watchmaking/features/materials/rlx-titanium

:point_up_2: Verschil moet er zijn, zeker wanneer je twee merken naast elkaar produceert. :smile:

In de praktijk gewoon (veel) minder krassen op een grade 5 kast.

GADA

4 likes