Titanium Grade 2 vs Grade 5

“Mission Winow” ofwel een hoop dure woorden maar wat is het?.. want… wat is er dan zo speciaal aan?.. want… als je er een ander Element aan toevoegt, dan MAG het geen Grade 5 heten… dus dat is het dan ook niet…er zijn achtervoegsels, die aangeven dat er nog wat extra’s inzit, of er juist NIET inzit. zoals Grade 5 ELI , dat een Extra zuivere vorm is,
en dat is in normeringen vastgelegd .

Jarenlang ging het verhaal… “Ja… we hebben het wel getest, maar met dat lage gewicht voelt het minder kwalitatief”… Goed verhaal jongens… lekker kort… daarmee geef je als merk aan dat je voor je klanten denkt, inplaats van met ze meedenkt… :rofl:

1 like

Aangezien je het technische aspect ook interessant vond, hier nog wat info…

Hoewel Citizen de afgelopen decennia slechts een beperkt aantal horloges heeft uitgebracht die gemaakt zijn van een titaniumlegering, hebben ze het hoofdstuk nog niet volledig afgesloten. In 2018 hebben ze in samenwerking met het National Institute for Material Science een patent aangevraagd (dat in 2022 is toegekend) voor een titaniumlegering van 580 Hv, stukken harder dus dan Grade 5 (dat is ~350 Hv tot maximaal 396 Hv, Grade 1 is ~120 Hv en Grade 2 is ~145 Hv). Vooralsnog is dat niet op de markt gekomen, maar er is dus nog verbetering mogelijk op het gebied van titaniumlegeringen. Zie patent: JP2019178388A - Ti-BASED ALLOY, MANUFACTURING METHOD THEREFOR, COMPONENT FOR WATCH - Google Patents

Citizen is natuurlijk een gigantisch bedrijf met een enorm R&D budget, voor de meeste horlogefabrikanten is het praktischer om in te kopen wat al bestaat en makkelijk verkrijgbaar is (Grade 5 dus), in plaats van zelf iets nieuws te ontwikkelen.

1 like

The present invention relates to a Ti-based alloy in which the material itself is so hard that a surface hardening treatment is unnecessary, the Vickers hardness is HV580 or more, and the Charpy impact value of a non-notched specimen at room temperature is 6.0 J / cm2 or more. provide. A Ti-based alloy according to the present invention contains at least one of Fe, Mo, and W, and contains 3.0 atomic% or more and 8.0 atomic% or less of Fe and 4.0 atomic% or more of Mo. 9.0 atomic% or less, W is 0 atomic% or more and 3.0 atomic% or less, Al is 6.0 atomic% or more and 12.0 atomic% or less, and Zr is 0 atomic% or more and 2.0 atomic%. Hereinafter, it contains Si at a ratio of 0 to 1.5 at% and N at a ratio of 0.4 to 1.5 at%, and contains Ti and unavoidable impurities as a balance, and Al + 0.5 Si + 2.5 N + 0. The alloy index represented by 5Fe + 0.3Mo + 0.3W + 0.3Zr is 10.5 or more and 17.0 or less.

Aldus de Website… Kijk… Daar wordt een Techneut een heel stuk wijzer van… al weet ik niet uit mijn hoofd wat de invloed van Silicium in titanium is, in staal verbeterd het de gieteigenschappen, maar maakt het weer een regelrechte ramp om te verspanen… Silicium is in wezen Zand… RVS gietstaal waar ik vroeger wel mee te maken had… dat is een legering van IJzer, Chroom, Nikkel en de Sahara… :confounded:
Maar…580Hv… Da´s hard ja…volgens mij… Ik heb eigenlijk alleen maar gemeten met Rockwell C, net even een vergelijking opgezocht… 580 Hv komt overeen met 53/54 HrC… en. da´s hard!.. daar kom je met een vijl niet echt meer doorheen…dat klinkt als een mooi goudgerand stukkie Titaan!.. (Waar kan ik een stukkie kopen?)

Dan denk ik ook even Eh… Jaa!!.. eh… Draaien?.. 53 HrC, dan zit je toch in het gebied waar het met een WolfraamCarbide Snijplaat nog wel gaat… maar niet van harte… maar is 53 Hrc/580Hv niet te “Zacht” om het met Keramiek te snijden?.. want Titanium is ook nog eens TAAI… en een Keramische snijplaat is niet scherp…(Nee… echt niet scherp… sterker nog… de “Snijkant” heeft een afronding van een paar honderdsten… gewoon staal met Keramiek… gaat niet lekker… Met Kennametal MC2 Aluminiumoxide Keramiek was tot 60-62 HrC goed te doen… daarboven… beter een Kubisch Borium Nitride Snijplaat gebruiken.

Ik weet wel, Zo rond de 40 HrC is de ondergrens voor de hardheid van een Ponsnippel, dus dat is sterk genoeg om gewoon staal te snijden…en dat is dus de hardheid van Ti Grade 5… (Standaard of ELI)… dit om even aan te geven HOE hard dat dus is…

2 likes

Overigens gebruikt Casio soms een legering die DAT55G heet, afkomstig van Daido Steel.

DAT55G

Titanium, een materiaal dat wordt gebruikt in een reeks van gebieden, van de lucht-en ruimtevaart en de chemische industrie tot geneeskunde, beschikt over een uitstekende lichtheid, sterkte, weerstand tegen corrosie, en niet-magnetisme. DAT55G is een hoogwaardige titaniumlegering ontwikkeld in Japan die een hardheid heeft die ongeveer drie keer hoger is dan die van zuiver titanium, terwijl het een vergelijkbaar licht gewicht heeft.

DAT55G onderscheidt zich niet alleen door zijn hardheid, die hoger is dan die van de titanium materialen die vaak worden gebruikt in high-end horloges, maar ook omdat het hypoallergeen en niet-irriterend is, zelfs voor mensen met gevoeligheden voor metalen. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het bandje van de MRG-B5000-serie en zorgt voor een lichte, comfortabele pasvorm om de pols.

*DAT en DAT55G zijn geregistreerde handelsmerken van Daido Steel Co., Ltd.

Wederom om aan te tonen dat Grade 5 niet per se de beste keuze is vanuit het perspectief van een fabrikant.

Voor exacte samenstelling DAT55G, zie: Chemical composition of Titanium Alloy | Titanium Alloy & Shape Memory Alloy | Products | DAIDO STEEL
Bij benadering: Ti-4Al-16V-6Cr
Grade 5: Ti-6Al-4V

1 like

Vooral marketing lijkt me. Het ging mij alleen maar om het feit dat men in de boardroom er bewust voor zal hebben gekozen om bij Rolex de betere en duurdere titaniumlegering te gebruiken.

Een materiaal dat krasbestendiger en lichter is dan 316- of 904 staal is voor mij de logische keuze voor een duikhorloge.

1 like

Ik had een Grand Seiko titanium SBGA231 duiker, en een snowflake bedenk ik me. Dat is het mooiste titanium dat ik gezien heb. Prachtig gepolijst. Scherp en toch zachte vormen. En die bleven ook erg mooi.

Ik heb nu een Casio Oceanus T4000. Ok, andere prijsklasse. Maar dat is titanium met een coating. En op de band en sluiting zie je best veel kleine markeringen. Het zijn geen echte krasjes denk ik, maar meer hele lichte beschadigingen in de coating.

De GS zijn 5x zo duur, maar dat titanium bleef mooi, en zonder coating. Ik denk dat dat mooier verouderde bij gebruik. Terwijl de Casio kleine markeringen verzamelt.

1 like

Vraagje nog. Ik ving laatst bij een AD op dat een titanium band vaster moet worden gedragen dan een stalen band. Dit zou te maken hebben met slijtage. In hoeverre klopt dit verhaal?

3 likes

Voor grade 2 klopt dat wel. Zo’n band gaat gemiddeld maar 16 jaar mee als je hem net zo los zou dragen als een stalen band. Wanneer je hem daarentegen goed strak om de pols klemt, kan je daar zomaar 193 maanden plezier van hebben. YMMV

Een grade 5 band moet je dan weer losser dragen, want dat slijt juist minder snel dan 316 RVS.

Aaaah dit is dus geen probleem. :ok_hand:

Nog losser? :thinking:

1 like

Als je wilt dat die band net zo lang mee gaat als een stalen band en je nog (AI gegenereerde) titanium grade 5 schakels kunt vinden voor die oude Rolex, wel ja.
En dan constant een vuist maken van je linkerhand, behalve wanneer je hem op het nachtkastje wilt leggen. :+1::smile:

Veel materiaalkennis. Hoe kom je hieraan?

Ik bestudeer het onderwerp al tien jaar :sweat_smile: Ik heb het meeste onderzoek door de jaren op WatchUSeek gedeeld in een heel lange thread: The definitive Citizen Titanium Thread / Super Titanium / Ti + IP / Duratect / MRK / DLC | WatchUSeek Watch Forums

Helaas ben ik permanent verbannen van WUS, dus de thread groeit niet meer. Maar er staat veel in over titanium, over surface treatments van titanium (met af en toe foto’s van slijtage), maar hier en daar ook wat over andere merken, zoals IWC die in de GST-lijn titanium nitreerde. Sommige mensen hebben alles van begin tot eind gelezen, dat kost wel een paar weken als je af en toe een stuk leest, maar dat vonden ze toch de moeite waard.

Voor een impressie van de onderwerpen, heb ik ooit een soort inhoudsopgave gemaakt, die voeg ik toe als bijlage. De inhoudsopgave is niet volledig, de posts over IWC bijvoorbeeld kwamen later. De inhoudsopgave gaat tot ongeveer pagina 69 van de thread, en er zijn 88 pagina’s (op een laptop, een telefoon opent het forum soms met een andere lay-out en dan is de nummering ook anders), en ik was tot en met pagina 86 actief.

TitaniumThread.pdf (46,9 KB)

2 likes