Titanium

TitaniumMetal_jpg

e.g. :

e.g. :

Titanium als mat grijs is toch echt-er !?

2 likes

:thinking::thinking::thinking:

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar mijn titanium Casio is inderdaad grijzer dan mijn stalen SARB033. Ik vermoed dat ze vaak gecoat worden. Mijn Casio leest namelijk ook ā€˜base titaniumā€™. Dit verandert de kleur.

1 like

:man_shrugging:t2:

Lekker licht?

Kerel wat bedoel je.

2 likes

De overeenkomst van beiden (Ti) is erg verschillend, natuurlijk niet alleen in prijs maar vooral in behandeling, waardoor de goedkoopste het meest lijkt op het origineel en de duurste op SS.

Ik weet niet wat je bedoelt met echt-er, meer echt? Titanium is ook te polijstenā€¦ Dus mat zegt nog niets over het feit of iets echt Titanium is.

Wellicht de vraag nog een keer en duidelijker stellen?

1 like

Ik haak af.

Ik denk dat @nero bedoelt dat er een verschil in de titanium legering (de een minder zuiver dan de ander) zit wat het verschil in kleur veroorzaakt. Dit kan natuurlijk, maar kan ook zijn door anodiseren of het verhitten van de titanium. Zie hier bijvoorbeeld:

1 like

Titanium is gewoon metaalkleurig als staal. (in rauwe vorm zoals de eerste foto is het grijs van de oxidatielaag )
Het wordt pas grijs als het ge-etst wordt.

Zeker wel.

4 likes

Titanium als mat grijs is toch echt-er !?

Ehh , nee !

Allemaal echt titanium :grin: :

7 likes

Ja maar dat voorbeeld is wel extra echt (en bloedmooi):heart_eyes:

3 likes

Titanium is titanium.
Het is er geborsteld, blasted en polished.

En ja, natuurlijk ook geanodiseerd ofwel de toplaag krijgt een kleurtje
door middel van elektriciteit.
Komt bij horloges niet vaak voor maar het kan.

1 like

de inleg in de twee (6AL4V )grepen is gemaakt van twee soorten titanium damast ( timascus ) die ik met een klein brandertje verwarmd heb .
De twee soorten reageren ieder anders op verwarming en hebben daardoor ook verschillende kleuren .

Dus je hebt dit timascus zelf zo moeten kleuren?
Ik zag een verkooppunt in de US die strippen van dit ti-mascus verkocht,maar die waren (volgens mij) al voor gegloeid.

Schijnt trouwens wel een secuur werkje te zijn om timascus te fabriceren en ook het gloeien lijkt een tijdrovend klusje te zijn.

Ja , dat doen ze om het patroon te laten zien .
Maar wanneer je daar een onderdeed uit freest en dan ook nog gaat slijpen / schuren is dat laagje natuurlijk weer weg :wink: