Tja.. en nu? (Leeswerk, sorry)

Dag Forumleden,

Deze voornamelijk stille meelezer meldt zich ook weer eens.
Het gaat om een situatie met Gnomon Watches. Let op:

Omdat ik zin had in een zomer vol Pepsi + Jubilee geweld, maar iets minder zin in idiote prijzen en grijze dealers, bestelde ik een Steinhart Ocean One GMT Pepsi. 2 Ceramic bij Gnomon. De 39 mm, voor mijn ranke polsen. Of in ieder geval, dat dacht ik.

Een weekje later, hoera hoera, bezorger voor de deur. Resultaat:

Zit er goed uit toch? Vond ik ook. Ding zat flink in het plastic, dus na wat gepiel kon hij om.
Wauw, wauw, dit is echt helemaal… Shit. Te groot. Eerst maar eens de bestelling checken.
Nog eens shit, zelf fout gedaan. Dom, verkeerde maat aangeklikt, niet goed opgelet. Billen, blaren. Dat wordt ruilen en nog nog minimaal twee weken wachten.

Dan de return policy van Gnomon:
- Item(s) must not have been worn, altered or strapped on in any way, and must not show any signs of use. Straps must be in perfect condition and must not be marked in any way. Do not remove any plastic covering from the watch, bracelet, buckle, hang tags, security tags or other items until you know you will keep the watch.

Oké, dat plastic had er dus eigenlijk nog om moeten zitten. Nog eens balen. Toch Gnomon maar gemaild dat ik alles ontvangen had, maar dat het niet de goede maat was en dat ik, sorry sorry, ook het plastic er al af gehaald had. Hopen op een beetje coulance.

Voor de zekerheid ook alvast maar wat foto’s maken voor een eventuele verkoop. En daar ontdekte ik ineens dit.

Een flinke scheur in de bezel. Het horloge was praktisch ongedragen (één keer omgehad), dus die beschadiging zat er al. Maar ja, ik had net Gnomon al gemaild dat het de verkeerde maat was, zónder te vermelden dat er schade was. Toch heb ik ze deze situatie in alle eerlijkheid voorgelegd, dat het deels mijn eigen schuld was (verkeerde maat besteld) maar dat een kapotte bezel toch echt een kapotte bezel is. Bovendien had ik die schade aanvankelijk niet eens kunnen zien met de hoeveelheid plastic die om het horloge zat.

Nu willen ze als ‘goodwill’ een nieuwe bezel sturen, die ik zelf kan laten vervangen. Dat bekent kosten maken bij de juwelier + het verlies dat je neemt op de verkoop van het horloge.

Nou, hèhè pufpuf, we zijn bij de vraag:
Is dit redelijk van Gnomon en moet ik dit maar accepteren? Of ga ik hier nog een aantal mails aan
wijden? Natuurlijk, het is mijn eigen fout dat ik de verkeerde maat bestelde. Maar als ik de goede maat had besteld, het plastic had verwijderd en dan ook een kapotte bezel had aangetroffen? Dan hadden ze toch gewoon moeten compenseren, lijkt mij?
Ik hoop op wat feedback, want op dit moment zit ik met een horloge €650 dat ik noch kan dragen, noch kan verkopen, en dat voelt toch niet helemaal eerlijk.

Thanks voor het lezen en de antwoorden! :kissing_heart:

7 likes

Tsja. Life sucks.

2 likes

Steinhart zelf aanschrijven?
Die service zal tegenwoordig wel op orde zijn?
Zitten net over de grens, dus misschien langs gaan ook nog een optie?

1 like

iets gelijkaardig voor gehad, maar gelukkig de dag zelf nog gezien en fotos van toen hij in het plastiek zat en dat het toen al slecht was.
Was via een Franse winkel, en dat is in orde gekomen.

In jouw geval: mss in het blauwe topic zwieren en verkopen met barst => een handige harry kan zelf een nieuwe bezel op zetten. Of ter reparatie naar Steinhart sturen en dan verkopen / retouren. Kost wel EUR60-70 dacht ik gelezen te hebben.

Ik denk niet dat je van Gnomon kunt verwachten dat ze geloven dat je de waarheid spreekt. Dus even inschatten wat jou het minste gaat kosten lijkt me. Maar als ze jou gratis een nieuwe bezel sturen, dan geloven ze je verhaal toch eigenlijk? Waarom zouden ze hem dan niet willen ruilen?

Je zou rechtsbijstand ook nog kunnen inschakelen? Maar is natuurlijk lastig aan te tonen.

Dit noem ik ‘onredelijk bezwarend’
Je moet als consument het horloge wel kunnen zien/passen voordat je het koopt

Dat is een prima oplossing in deze situatie lijkt me. Dat je nu al nadenkt over de verkoop is overigens geen goed teken.

Edit: ik zie dat je hem sowieso niet gaat/wil dragen, dus dan is mijn tweede punt niet relevant.

Dat vind ik ook. Helaas zijn er, uiteraard, geen foto’s van het horloge ingepakt. Lastig verhaal dus.

1 like

Waarom niet? Ik heb een horloge dat mij niet past en dat de verkoper, vanwege ‘al uit het plastic’, niet terug wil nemen.

Gewoon terugsturen en je geld terug vragen, ze hebben geen poot om op te staan

3 likes

Waarom Singapore ipv lekker Duitsland?

Ik zou de bezel aanpakken, en hier de set met nieuwe bezel proberen te verkopen. Even slikken en door…

1 like

Tja, je hebt de verkeerde maat gekocht, maar wel de stickers eraf gehaald. Dat er nu een barst in de bezel zit is vervelend, maar Gnomon komt je tegemoet met een gratis nieuwe bezel. Verlies nemen en door.

3 likes

Dat insertje is toch binnen 2 minuten te vervangen?

2 likes

Doen ze ook toch? Een gratis bezel komt al jouw kant op.

1 like

Ik snap dat het door die verkeerde maat zo voelt idd, maar stel dat ik wél meteen de goede maat had gekocht. Ik haal de stickers eraf en er blijkt een barst in de bezel te zitten. Is een nieuwe bezel sturen dan genoeg of moeten ze hem dan eigenlijk gewoon terugnemen?

Lekker naar Singapore, kosten maken en dan iets verwachten? Ze moeten niets. Die bezel is al mooie geste… met een beetje pech kan je niet aantonen dat ie ontvangen is en dan is alles kwijt. Ik spreek uit ervaring.

1 like

Zeker, alleen mag ik het horloge niet meer retourneren. Dat voelt niet oké als je per ongeluk de verkeerde maat besteld hebt.

Waarom heb je hem niet gewoon bij Steinhart gekocht? Dat is in de EU en heb je 14 dagen bedenktijd om te retourneren.

3 likes

Als je erachter komt dat de bezel beschadigd is bij het uit de stickers halen en je krijgt gratis een nieuwe bezel aangeboden, dan is dat toch een nette oplossing?

Ze hebben zich te houden aan de wet koop op afstand, want ze doen zaken in Nederland. Wel ben je zelf verantwoordelijk voor het retourneren en uiteindelijk moet je maar zien dat je je geld terug krijgt (iets met recht hebben en krijgen).

Ik zou zelf ook de bezel vervangen en gewoon verkopen. Terugsturen kost je ook een hoop geld en is jouw verantwoordelijkheid als het kwijt is. En zoveel zul je er ook niet op toeleggen.

3 likes