Retourneren naar Singapore is ook een duurder en gevoeliger dan je pakketje terug naar bol.com versturen. Ik kan me er wel een beetje in vinden. 14 dagen retourbeleid is waarschijnlijk geen globale regelgeving.
Toch niet als ik het horloge, waar ik dus eigenlijk niet tevreden mee ben, niet meer mag retourneren?
Natuurlijk niet, Singapore valt niet onder het Europees Consumentenrecht. En wat denk je dat terugsturen naar Singapore kost 
Je mag het niet retourneren, omdat je de stickers eraf gehaald hebt. Dus een andere optie heb je in feite niet. Zoals ik al zei: aanbod nieuwe bezel accepteren, je verlies nemen en door. Het horloge ben je overigens zo kwijt hier. Er zijn hier genoeg Steinhart liefhebbers.
Gratis verzenden vanuit Singapore + prijsverschil scheelde uiteindelijk een euro of 100. De naam Gnomon al veel voorbij horen komen, dus dacht dat dat redelijk risicoloos was. Zoiets noemen ze een leermoment, denk ik.
Dan komen er toch nog douane kosten bij? 
Maar het is toch heel weird dat er allerlei beschadigingen kunnen zitten ónder die stickers, en dat je, zodra die aan het licht komen, dus niets meer kan? Uiteindelijk gaat wat je zegt waarschijnlijk gebeuren hoor: bezel laten vervangen en tegen klein verlies verkopen (als ik inmiddels het blauwe deel in mag iig
).
Lastig! Je bent natuurlijk verkeerd begonnen door in eerste instantie over de maat te mailen - dan is een retour inderdaad je eigen verantwoordelijkheid qua kosten etc… bij een defect product vind ik het vanzelfsprekend dat dit niet zo is. Een vervangende bezel is qua oplossing slechts “okay” imo, omdat ze ook de kosten voor reparatie zouden moeten compenseren als je het mij vraagt.
Wellicht via je Creditcard of PayPal (als je via die weg betaald hebt) verder uitvechten als je defect niet kosteloos opgelost word.
Ja, had ik op dat moment niet aan gedacht, bestel eigenlijk nooit intercontinentaal. Leermoment 2.
Je moet niets, maar ik zou het doen. Je hebt geen enkel bewijs dat jij het niet zelf beschadigd hebt, en daarbij is het waarschijnlijk een bak ellende om ze zo ver te krijgen dat ze het wel zouden accepteren (wat ze niet hoeven te doen).
Daarbij kun je je ook afvragen of de moeite en kosten opwegen tegen het ding (met nieuwe bezel) zelf verkopen hier. Misschien dat je er nog wel minder op verliest dan dat de verzendkosten naar SG zouden zijn geweest.
Even los van deze discussie maar het is wel een vreemde schade, lijkt puur de bezelinsert en niet omliggend staal. Zou meer duiden op een productie of montagefout (?) Denk dat verkoper dit ook zo “het voordeel van de twijfel geeft”. Het omruilen ivm verkeerde maat keuze is een ander verhaal helaas.
Ik ben van mening dat je het horloge had moeten controleren voordat je het plastic eraf haalt. Het zit er niet voor niks op, omdat een horloge daarna niet meer als ‘nieuw’ verkocht kan worden.
Maar wat is plastic? Stickers zoals bij Rolex? Of zo’n plastic strookje wat je over het horloge kan vouwen? Dat haal je er zo vanaf en vouw je ook zo weer terug.
Tja, het lastige is dat ze het in hun voorwaarden hebben staan en ze een retour dus kunnen afwijzen.
Ik denk ook niet dat je ergens anders een horloge kunt retourneren of ruilen wat uit de stickers is.
En ja het is natuurlijk een bummer maar je hebt zelf de verkeerde besteld en hem ook uitgepakt.
De oplossing van de bezel vind ik wat mager, als het zo is aangekomen hoort het vervangen te worden naar mijn mening.
Ze winkelen het horloge helemaal in een soort trekfolie met allemaal stickers erop zodat ze kunnen zien of het horloge is uitgepakt.
Eenmaal uitgepakt krijgt je onvermijdelijk kleine krasjes en draagsporen waardoor het eerder een showroommodel wordt dan een nieuw horloge.
Dat zou voor mij al een reden zijn om daar nooit wat te bestellen. Je kunt het horloge niet eens normaal beoordelen.
Op foto 1 zie ik de beschadiging niet. Of ligt dat aan het licht?
Nee dit is niet redelijk. Als jij met het plastic eromheen niet kan zien dat het horloge stuk is, dan moeten ze hem kosteloos repareren. Dit is terug te lezen in 7:21 BW. Een bezel opsturen en jou voor de kosten op laten draaien om die te laten vervangen kan niet.
Dan de vraag of je het horloge alsnog mag ruilen voor een kleinere (of grotere): dat zou onder coulance vallen omdat je het horloge uit de verpakking haalt. Stel: je kan met de verpakking er omheen niet goed zien of het horloge goed staat en of het horloge wel daadwerkelijk aan de verwachtingen voldoet, dan is dit een onredelijke voorwaarde. Je moet het horloge wel goed kunnen zien om te kunnen beoordelen of het aan jouw verwachtingen voldoet.
Je ziet hem duidelijk op de eerste foto, tenminste ik wel 
Kunnen ze dat in Singapore ook lezen
?