In verband met het ouder worden heb ik besloten om mijn collectie in te gaan krimpen tot slechts enkele horloges. Dat betekent dat er een heel stel naar een nieuwe liefhebber mogen. Uiteraard het liefst binnen het Horlogeforum.
Vandaag de beurt aan deze exclusieve Longines Lindbergh Hour Angle , die in een zeer mooie staat verkeert.
Charles Lindbergh was de eerste piloot die non-stop de Atlantische Oceaan over vloog, van New York naar Parijs, in 1927. Voor zover ik op de hoogte ben had hij tijdens die vlucht een ander Longines horloge aan de pols, maar heeft hij n.a.v. deze vlucht dit pilotenhorloge ontworpen, omdat hij een horloge wilde waarmee hij complexe vluchtberekeningen kon maken. Longines is het horloge gaan produceren en zo kwam het in 1931 op de markt beschikbaar.
De binnenring kan worden verdraaid met de kroon, om zo- samen met de draaibare bezel en de wijzers- tot de berekeningen te komen.
Gezien het tijdsbeeld is dit horloge uitgevoerd in de prachtige Art Deco stijl. Let op de mooie ‘Breguet stijl’ wijzers en de wit gelakte wijzerplaat. Ook de typische uienkroon hoort daar echt bij.
Aan de achterkant van het horloge bevindt zich een zichtvenster, waardoor het prachtig bewerkte uurwerk zichtbaar is. Hiertoe wordt het achterdeksel opengeklapt via de pusher aan de rechterzijde van het horloge. Net als bij zakhorloges; de z.g. Hunter case.
Het horloge heeft in juli 2021 nog een volledige service gehad van horlogemaker Jan Ubels, uit Bredevoort. Factuur is aanwezig. Het horloge functioneert uitstekend en houdt zeer goed de tijd; binnen enkele seconden per dag.
Horloge is destijds nieuw geleverd door Juwelier Van Baal, Nijmegen, aan de eerste eigenaar- waar ik het hier op het forum van heb overgenomen. Het horloge dateert van 21-07-2007. Originele aankoop factuur is aanwezig. Ik heb het horloge overgenomen in november 2023. Het gaat om de full set met alles erop en eraan.
Het horloge is door mij niet echt gedragen. Slechts een enkele keer om een foto voor op het HF te maken. Derhalve verkeert het horloge in een zeer mooie staat; zonder krassen en zonder butsen of andere narigheid. Wel enkele kleine lichte krasjes op de achterzijde van de lugs vanwege bandenwissels, maar die zijn sowieso nauwelijks zichtbaar en tijdens het dragen al helemaal niet. Voor een horloge van 20 jaar oud verkeert dit horloge in een absoluut zeer mooie conditie. Ook het glas is krasvrij.
De tand des tijds heeft in de 20 jaar wel invloed gehad op de horlogedoos. Niets dramatisch maar wel vermeldenswaardig. Zie de foto’s.
Genoeg tekst nu. Over naar het verplichte rijtje en de plaatjes…
Het verplichte rijtje:
Merk: Longines
Model: Lindbergh Hour Angle
Referentie: L2.601.4
Leeftijd: nieuw geleverd 21 juli 2007, originele factuur aanwezig
In mijn bezit sinds: november 2023
Uurwerk: Longines L.614.2 (ETA 2892-A2) automaat
Diameter: 38 mm
Dikte: 10 mm
Bandaanzet: 20 mm
Band: forumlid KO heeft er voor mij een prachtige band voor gemaakt van echt struisvogelpoot leder.
Kast: stainless steel
Kroon: z.g. uienkroon
Glas: kristal glas
Wijzerplaat: wit gelakt met contrasterende binnenring
Waterdicht: 30 meter (niet recent getest)
Conditie: zeer mooie staat. Functioneert prima zoals het hoort en loopt keurig op tijd
Service historie: in juli 2021 full service gehad bij Horlogemaker Jan Ubels. Factuur aanwezig.
Set: komt in de originele Longines doos. Geheel compleet zoals destijds nieuw geleverd. Inclusief boekje, garantiekaart en instructieboekje voor de vluchtberekeningen.
Vraagprijs: 1350 Euro.
Levering: verzekerde verzending, of ophalen op afspraak.
Feedback over mij kunt u o.a. hier lezen: BaytLif
Niet geïnteresseerd in ruil of inruil.
Hierna een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en mag ik zelf ook slechts om de andere dag)
Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).
Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.
En tot slot hier nog enkele foto’s aan mijn pols (omtrek 20,5 cm).
Dank voor het kijken. ![]()