TL status inactieve leden

Waarom blijf je in problemen denken i.p.v. in oplossingen?

Hint: het zou me sterk verbazen als nog niemand eerder op het idee is gekomen dat je niet zélf op die knop moet duwen.

Die 365 dagen vereiste is dus sowieso geen hinderpaal voor een onguur sujet met wat geduld.

1 like

Zeker

1 like

Ik geloof niet dat ik in problemen denk, maar problemen identificeer uit observaties van mijn eigen ervaring. Het is ook mogelijk om dat niet als probleem te zien. In principe is dat het ook niet, jammer is het wel.

Spijkers op laag water. Je logt (op dit forum) niet in met je Google-account, je gebruikt enkel een authenticator app en de sleutel wordt op je telefoon gegenereerd (en niet in de cloud). Je kan (oa tijdens het instellen -ook op dit forum- een backup lijst genereren (die je ergens veilig, buiten je telefoon, bewaart).

Geen idee, en jij ook niet. Maar (ook) hierbinnen het forum zijn zeker al mensen opgelicht via MP door gebruikers met veel sterren en goede feedback, waarvan later bleek dat het account overgenomen was van iemand die al een tijdje niet actief was. De accounts die misbruikt worden hebben over het algemeen één ding gemeen: tweestaps verificatie stond niet aan. Het hoeft maar 1x goed mis te gaan met een mooie Hublot en aantallen doen er niet meer toe. Criminelen verleggen constant hun terrein.

En maar goed ook! Vraag: als iemand een horloge koopt, hoe spreek je dan af zonder informatie uit te wisselen (over locatie bijvoorbeeld)? Er wordt nogal wat afgekocht en verkocht op dit forum. Volgens mij is dit ook een TL-angel die steeds terugkomt.

Daar zijn we het dan niet over eens.

Niets is waterdicht. Een bank-site namaken kan natuurlijk aardig lonen in dit geval. Geen reden om het niet te gebruiken, het blijft altijd nog veel veiliger dan niet gebruiken.

Ik zou iedereen willen aanraden tweestapsverificatie aan te zetten, zeker als je hetzelfde wachtwoord ook op andere sites gebruikt of gebruikt hebt (die gehackt zijn of kunnen worden - dat is zelfs LinkedIn al eens overkomen, of allekabels.nl en zo zijn er nog zóveel meer sites die dagelijks gebruikt worden).
Het is de meest eenvoudige (en gratis) stap die je kan zetten om het veiligheidsniveau drastisch te verbeteren. En je hoeft dit maar 1 keer bij je account in te stellen en je hoeft, per vertrouwd apparaat, slechts eenmaal met een extra code in te loggen.

Disclaimer: En ja, er zullen altijd details te vinden zijn die nóg beter kunnen of zaken die te omzeilen zijn, maar dat is geen reden om het niet te gebruiken. Voor wie twijfelt, voer je e-mailadres maar eens in op deze site en kijk wat er terugkomt: https://haveibeenpwned.com/ (wees gerust, dit is een veilige site).

3 likes

Zou het kunnen dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel?

Ik denk dat het grootste deel van HF leden heel voorzichtig is met het hier delen van persoonlijke informatie.

Het delen van deze informatie in de directe omgeving met bijvoorbeeld, vrienden, collega’s, buren en kennissen, is misschien wel een grotere oorzaak van bijvoorbeeld de inbraken en overvallen in de buurt zoals hierboven reeds genoemd

3 likes

Je hóeft het niet! Er zijn zat leuke andere dingen op het www.

1 like

Indeed

IMG_2018

1 like

Alles valt en staat hoeveel je zelf deelt over he privé situatie. Zoals eerder aangegeven, dit blijft toch internet.

Ik ben zelf bijna 10 jaar lid, waarvan de eerste 6-7 jaar vooral meelezend en toch wat horloges aangeschaft hier via het blauwe deel. Maakt me dat minder betrouwbaar? Ik lees veel uit interesse in horloges, maar heb niet altijd even veel behoefte om te schrijven. Heeft ook deels te maken mijn drukke gezinsleven en werk.

Wees gewoon zelf altert wat je deelt en hoe.

6 likes

Ik denk dat de beheerders de overgangsperiode van TL1 naar Tl 2 hebben gewijzigd, maar die van 2 naar 3 niet. Als je elke dag wel even kijkt, zoals ik, krijg je binnen een paar uur ook TL3 toegekend.

1 like

Kijk. Nu weet ik dat je grappen maakt.

En dat gaat vrijwel nooit fout hier, op dit forum. Ik heb wel eens een fittie gezien omdat ergens een krasje zat wat er niet hoorde te zitten volgens de koper of zo, maar verder?

Jij stelt grotere waakzaamheid voor, dus jij hebt de bewijslast even, in mijn optiek. Ik kan je wel garanderen dat die getallen naar rato van het aantal transacties erg laag zijn, zowel op MP/Chrono24 als zeker hier ook op het forum.

Maar hee, wat weet ik? Ik ben hier (ook met m’n vorige account) nog maar 10 jaar bezig, en heb in die tijd nog maar zo’n 80 horloges geflipperd aan alles wat tussen TL1-3 zit. Je moet sowieso nooit in een argvmentvm ab avctoritate trappen.

Het enige wat ik wel degelijk zeker weet is dat ik uit de security business ben gestapt omdat ik er doodmoe van werd om iedereen steeds maar gevoelens van onveiligheid aan te moeten praten.

1 like

Dat kan altijd, maar dan moet je je in dit geval toch nader verklaren. Suggereer je dat je voor mij dat knopdrukken wel even kunt automatiseren met een mooie truc? Dat scheelt me dan misschien nog een-twee maaden. Ik denk niet dat ik daar onguurder van word dan ik al ben.

1 like

Ik begrijp dat volkomen. Hoewel het meestal geen ‘leukere’ dingen zijn die mij bezig houden. Wat ik graag zou willen is minder beperkt zijn op het forum, of misschien beter gezegd, meer volwaardig kunnen participeren in alle zin.

Goed te weten, hoewel ik betwijfel dat TL3 mijn ambitie zou moeten zijn. Niet als het op die manier moet.

Ik denk dat het, zeker gezien de toekomstige ontwikkelingen en dus niet uit ervaring van de afgelopen 10 jaar, verstandig is 2sV aan te zetten. Niet omdat het in het verleden misgegaan is (want dat zal wel niet) maar wel als ik de huidige (snelheid van) ontwikkelingen zie. Ik hoef niet te bewijzen dat de ene na de andere cyberaanval, hack, datalek je om de oren vliegt. Dit forum zal dan wellicht geen slachtoffer zijn of worden, maar andere bedrijven, van KLM via t-mobile naar de Raad voor Kinderbescherming wel…

Als je (toch) cijfers wilt, kijk dan even bij de jaarrapportage van de autoriteit persoonsgegevens.

Het is heel simpel (evenals dit voorbeeld): iedereen die bij dit forum hetzelfde wachtwoord gebruikt als bij bijvoorbeeld Easypark, Ticketmaster, LinkedIn, en ga zo maar door, kan er vanuit gaan dat z’n account gebruikt kan worden als de gebruikersnaam bekend is (en dat is je forumnaam).

Overigens stelt de AP dat, na het ontvangen van jaarlijks ongeveer 20.000 datalekken, dat van iedere Nederlander al data op straat ligt (heb je toch nog wat cijfers).

Ik stel kleine, de minimale, waakzaamheid voor. Want dit wordt niet minder maar meer. Ik wil niemand bang maken - en dat is dus ook niet nodig als je 2sV gebruikt (wat een kleine moeite is).

Dat kan ik me voorstellen. Ik stap nu ook uit deze discussie om die reden. Bedankt voor de reacties in ieder geval.

3 likes

“om nou aan te gaan nemen dat er onder minder of niet actieve leden criminelen zitten vind ik persoonlijk wat ver gaan” aldus @R-B. Nou ,ik ook. Het is me het dagje wel. In een ander topic rijzen vragen over bekwaamheid en/of bedoelingen van pakjesbezorgers en nu wordt er weer getwijfeld over de goede intenties van lome leden. Het zijn de donkere dagen die ons paranoïde maken zeker?
Waar ik dan wel verschil met R-B is dat ik geen voorstander ben van de voorgestelde regelverandering
Komt teveel over als druk zetten om club gebonden verplichte activiteiten bij te wonen teneinde
het groepsgevoel te versterken. Maar dit kan in Nederland en België anders aangevoeld worden naar mijn mening (Zie alle campings in Frankrijk en Spanje) :partying_face:

U heeft volledig gelijk. Er hoort ook verplichte deelname aan de aqua-fitness, miss camping verkiezing en een praatje met beide buurmannen over hun auto dan wel caravan bij, voor men naar tl3 mag :stuck_out_tongue_winking_eye:

maar even ter verduidelijking; ik doelde voornamelijk op inactieve accounts. En met weinig actief bedoel ik zeg 1 maal in de paar maanden een paar berichtjes lezen. Dat is tl1 toereikend toch?

1 like

Er valt door de beheerders allicht over na te denken ,daar spreek ik me niet over uit en zal me stilzwijgend schikken naar hun beslissing. Maar ik wil toch een lans breken om niet alles te over regulariseren( Europaziekte) en niet alles in een keurslijf van wetten en verplichtingen te stoppen.
Vrijheid-blijheid?

1 like

Dat vind ik altijd sneu, mensen die heel uitgebreid hun zegje doen, anderen citeren en daarop reageren en vervolgens “uit de discussie stappen” en daarmee dus het laatste woord voor zichzelf opeisen.

3 likes

Lijkt me ook prima. Ik ben ook geen voorstander. Alleen niet perse tegen. :man_shrugging:t2: