To bronze or not to bronze...

Worden er o.a. meerdere aangeboden op Montro:

2 likes

Heel leuke bezigheid om ‘m glanzend te houden: en dan is brons… Mooi!!afbeelding

1 like

Zelf vind ik brons ook suoer mooi en vond het lastig om een Flieger te vinden onder 40 mm voor niet een al te hoge aanschafprijs.

Het is géén brons maar ik ben gegaan voor de Laco Aachen 39 mm Oliv.
Als type A heet hij Laco Augsburg Oliv.
Gelimiteerde oplage van 250 stuks.

1 like

Not to bronze …Brons is zo lelijk dat ze wat mij betreft bij de Olympische spelen de bronzen medaille moeten afschaffen en vervangen voor een stalen ( 904L ) medaille.

1 like

Ik zeg doen, al hangt het effect wel wat af van de exacte legering. Mijn Gruppo Gamma uit CuSn8 oxideert op zich eerder langzaam, en vormt enkel wat donkerdere verkleuring op veelgebruikte plaatsen zoals in de diepe groeven van de kroon. Dit zorgt voor een mooi contrast met de rest van het brons dat beduidend lichter van kleur blijft.

Tja soms vindt ik het wel tof staan als zo een horloge helemaal groen uitgeslagen is ,maakt het stoer met een verweerde uitstraling.
Alleen zelf zou ik het niet snel kopen.

1 like

To bronze!

6 likes

Ze zijn allebei 100m waterdicht met plat AR coated saffier en hittegeblauwde wijzers. Je hebt in beide gevallen de keuze tussen sterile “Historic” dial zonder merk of een wijzerplaat met witte lume, Archimede merk en datum, waarbij je ook een no-date kon bestellen als je ze mailde.

Kortom: Het maakt in technisch opzicht geen reet uit. Ik heb ooit een bronzen horloge gehad, en vond het schmutzige patineren niks voor mij. Dan heb ik liever de wabi-sabi die staal ontwikkelt van krasjes en butsjes, maar op een cleane metaalsoort. Ik zie staal zelf als superieur omdat niet patineren ook suggereert dat de corrosie-bestendigheid beter is.

Maar als jij helemaal wild wordt van de warmte van brons en de individuele patina die je gaat krijgen, dan is dat zeker een prima horloge. Het lijkt me een puur cosmetische afweging, want met een Pilot 39 zit je nooit fout.

Er groeit geen schimmel op brons. Als brons al groen wordt is het omdat het koper in de legering reageert met zuurstof, vocht en de PH waarde van je huid om zo koper-chloride te vormen. :slight_smile: Opgeloste koper wordt overigens ingezet om schimmelziekte bij planten te vermijden. :slight_smile:

Maar goed, iedereen zit hier foto’s van bronzen Fliegers en Duikers te spammen, dus als tegenwicht even dit:

Ik zou, als ik er nu eentje zou kopen, een stalen bodem bij bestellen. Want het uurwerk is prima, maar niet verheffend om naar te kijken. Dan vind ik een voor een flieger historisch gezien correcte stalen kastbodem een pré.

3 likes

Brons is een hatelijk shite materiaal om horloges van te maken. Het oxideert heel snel, ik kan me niet voorstellen dat die oxide op je huid al te gezond is en vanwege de oxidatie en geweldig nare dingen als spleetcorrosie is na verloop van tijd je horloge niet meer waterdicht te krijgen.

Ik snap echt niet dat dit zo’n hype is geworden. Complete waanzin.

2 likes

Zo serieus op de vroege ochtend. :smile:

Ik weet dat het geen schimmel is. Maar ik moet er altijd aan denken omdat bij sommige bronzen horloges de patina de groen blauwe kleur heeft van een goede blauwaderkaas.

I did it before. :smile:

2 likes

Maar dan wil iedereen staal…

Mooi :+1:t2: Lijkt een beetje op die oude flieger horloges vam Lange

1 like

Brons is gaaf! Het leeft en het is weer eens wat anders dan de standaard stalen kast.
Past mi wel alleen bij een duikhorloge.

7 likes

ik heb er niet zo veel mee maar dit is wel een hele mooie!

1 like

Die patina is ontzettend makkelijk te verwijderen met spullen die ongeveer iedereen wel in huis heeft. :+1:

1 like

Dit horloge is zo ontzettend gaaf! Hij staat op plaats 1 op de wensenlijst.

1 like

Als enige horloge zou ik het niet kopen, maar het is zeker leuk voor erbij!
Ik heb een Oris in brons die ik af en toe draag en het effect is mooi om te zien. In het begin ging het snel, nu verandert er niet zoveel meer. Ik draag deze een paar dagen per maand ongeveer :blush:

De caseback is staal, dus er is geen of amper contact met de huid. Zeker een aanrader als je eens wat anders wil dan al het stalen geweld :ok_hand:

9 likes

Tof, een horloge dat je elke week moet poetsen omdat het er anders smerig uit ziet :upside_down_face:

Elke week is wel overdreven hoor. Ik heb een Oris Big Crown Pointer Date gehad in brons en die gaf ik ongeveer elke vier tot zes weken een bad van sinas. :+1: Even het bandje eraf, de kast 20 minuutjes weken, dan met een tandenborstel met dreft de kast poetsen en hij is weer als nieuw.

Dat valt wel mee hoor. Zo snel gaat het nu ook weer niet en over het algemeen patineert het overal gelijk, dus er is niet echt sprake van vlekken bij natuurlijke patinering.

1 like