To FKM or not to FKM Grote HF Strap Test, doe je mee!!

Zo hierbij fotos van mijn setup, ik gebruik 3 halve straps.

Water zo dicht mogelijk bij 4 graden celsius

Meting van alleen de straps

Water in een kleine vaas en dan weegschaal op 0 zetten.

Meting van de straps welke in het water hangen en niet de bodem raken.

2 likes

nou ja, als je het op ml nauwkeurig kan afmeten is prima. die weegschaal van hierboven heeft dezelfde nauwkeurigheid.

Ik zou persoonlijk een streep op de maatbeker zetten op beide niveaus en dan de maatbeker wegen zonder band op het oorspronkelijke waterniveau en aangevuld tot het niveau als de band er in zit. het verschil in gewicht delen door de dichtheid van water moet vervolens wel nauwkeurig genoeg zijn

1 like

bovenstaande klinkt mij nou niet als makkelijker in de oren dan mijn voorstel maar goed. Zoals gezegd, meerdere routes naar Rome.

1 like

Ik heb geen idee want je hebt nog niet gedeeld hoe je het daadwerkelijk berekent :joy:

1 like

@Hansiepansie

Voor rubber is er een heel groot verschil in kwaliteit, maar die ga je als eindklant op het eerste oog niet zien. Veel rubberfabrieken zitten inderdaad in China/India, vooral vanwege lagere milieueisen, goedkope werkkrachten, goedkope grondstoffen. Hier is het voor namelijk bulk, makkelijk te fabriceren en meestal lage tot gemiddelde kwaliteit. Zeker goed genoeg voor gros van O-ringen, profielen, … die in de industrie gebruikt worden.

Wil je een betere kwaliteit of afwerking, heb je, zoals @iNeedaWatch aanhaalt, betere machines nodig, de tools om de rubber te vormen moeten van veel hogere kwaliteit zijn, en de fabrikant met niet bezuinigen de grondstoffen (een manier om rubber goedkoper te maken is meer vulstof zoals carbon black of verhakselt rubber bijvoegen, dat laatste zorgt voor merkbaar kortere levensduur en magere kwaliteit).

Ik vermoed dat de goede merken die FKM etc laten maken met bv hun logo of naam in het bandje, bij de laatste gaan produceren. Om zo’n logo in een band te krijgen, wordt een aparte tool gemaakt, kost tussen 500-1400 euro per tool.

No-brand bandjes zullen weer sneller uit het Oosten komen. Natuurlijk ga je bij een bekend merk ook een deel de naam betalen :wink:

1 like

En als ik je nu vertel dat mijn Ali bandje van 8 euro ook een merknaam heeft… Oftewel, visueel hoeft niks te zeggen.

hahahaha ja dat komt achteraf als de metingen binnen zijn. Even geduld.

Heb tot nu toe maar 1 merk (Tropic) gezien die vermeld waar de bandjes geproduceerd worden (Italie), meeste in China vermoed ik….

Net drie metingen opgestuurd ik wacht de resultaten met spanning af….

1 like

De eerste resultaten

Aanbieder. @lance_explorer
Merk tropic Kaufmann
FKM Rubber. Nee

Aanbieder. Eddio
Merk Tropic. Ali oude type 8 euro
FKM Rubber. Nee

Zodra ik meer metingen heb zal ik ze toevoegen. Ik laat dan ook de berekening zien.
Voor de laboranten onder ons, ondanks de grote onnauwkeurigheid in de weegschalen is het resultaat en de conclusie voldoende zeker.

Als het geen FKM IS dan kan ik niet zeggen wat het dan wel is met deze methode, daarvoor is de meetfout te groot, oftewel de weegschalen onvoldoende nauwkeurig.

1 like

Ten eerste beleef ik siliconen als zachter en fijner op de huid. Ten tweede kan het onderwerp me maar matig boeien, omdat ik maar één rubberen band graag draag, en dat is die van Baltic. De rest is hier leer of NATO.

Maar uit pure nieuwsgierigheid, waarom wil ik weten welk soort rubber ik vast heb? En wat is het vermeende voordeel van deze soort rubber?

Ja ik was verbaasd te lezen dat die van TPU gemaakt is…

1 like

Het gaat hier niet om wel of geen voordeel maar om het volgende, dit had ik hierboven al eerder benoemd:

het kopen van Tropic straps is hot op dit moment en FKM Tropic straps worden vaak duurder verkocht tov van de normale rubber straps, vaak een veelvoud duurder. En je moet ze maar op de blauwe ogen geloven dat het dan ook echt FKM is want je kan het visueel niet zien

Edit: als toevoeging op bovenstaande. De verwachting is er ook over het algemeen dat als je een tropic besteld dan ook de tropic ervaring van het origineel krijgt (met FKM Rubber) en dus niet alleen de looks. Bij een Ali zou je dat verwachten vanwege de prijs maar daar heb ik zo een update voor met bijzonder nieuws.

Update… met nieuwe resultaten.
1 ervan gaat over de Ali straps.
Ik had natuurlijk niet verwacht dat de Ali straps van 8 euro FKM zouden bevatten en dat bleek zo te zijn. Maar wacht, ik kwam dit tegen op de website

Dus de nieuwe type zou FKM zijn volgens de website. Laat ik nu beide hebben. Dus meteen getest. en wat blijkt… resultaat is…

Aanbieder. @lance_explorer
Merk tropic Kaufmann
FKM Rubber. Nee

Aanbieder. Eddio
Merk Tropic. Ali oude type 8 euro
FKM Rubber. Nee

Aanbieder. Eddio
Merk Tropic. Ali new type 8 euro
FKM Rubber. Ja

Aanbieder @erikscollectabl
Merk Tropic. Watchbandit
FKM Rubber. Ja

Merk Tropic Originele vintage Tropic
FKM Rubber. Ja

Merk Tropic. Vintage Tropic zonder merk
FKM Rubber. Nee

Zodra ik meer metingen heb zal ik ze toevoegen. Ik laat dan ook de berekening zien.
Voor de laboranten onder ons, ondanks de grote onnauwkeurigheid in de weegschalen is het resultaat en de conclusie voldoende zeker.

Als het geen FKM IS dan kan ik niet zeggen wat het dan wel is met deze methode, daarvoor is de meetfout te groot, oftewel de weegschalen onvoldoende nauwkeurig.

6 likes

Very nice!
Ik denk trouwens dat de watchbandit gewoon een gerebrande Ali is van het nieuwe type….

1 like

Zou zo kunnen en dan gewoon betalen voor een betere kwaliteitscontrole mischien.

Het uiterlijk en de dikte van een tropic maken voor 99% van de mensheid “de ervaring” van een tropic. Ik denk dat de meesten onder ons echt niet geïnteresseerd zijn in het specifieke type rubber.

Voor de meesten wel. Maar je vertelt er nog steeds niet bij wat nou het voordeel van FKM rubber is.

Stel nu dat een tropic-ogende band van siliconen zachter, buigbaarder en lichter is dan een “originele” tropic, dan zou ik zelf toch echt voor het comfortabele bandje gaan.

Maar die FKM… Ik laat me graag uitleggen wat de voordelen zijn. :slight_smile: :+1: Dan kan ik gaan bepalen of het het waard is er op te letten.

1 like

Daar gaat het topic niet over, dus die vraag kan ik je niet beantwoorden. Als je een Tropic strap koopt bij een merk verwacht je dat dit hetzelfde materiaal is als het origineel en ik denk dat dit in veel gevallen niet zo is en dat dit ook niet duidelijk vermeld wordt.

Snap ik helemaal
Ik heb van Ali 2 versies van dezelfde leverancier en zelfde looks, 1 is FKM ander is gewoon siliconen, en die laatste heeft ook mijn voorkeur want die is veel soepeler. Maar ja geen echte tropic ervaring.

1 like