To FKM or not to FKM Grote HF Strap Test, doe je mee!!

Even een vraag tussendoor: trekt een FKM tropic ook minder stof aan? Dat zou mijn voornaamste reden zijn om een ‘merk’ te kiezen, namelijk.

1 like

Yes, dat is 1 ding waarvan ik wel weet wat een voordeel is van FKM rubber.

1 like

Geen idee of deze soort rubber minder stof aantrekt, uit ervaring weet ik wel dat siliconen hier veel last van heeft.

FKM wordt vooral in de (petro)chemie gebruikt om volgende eigenschappen:

• excellente chemische resistentie
  • goede resistentie tegen zuren en basen
  • hoog temperatuurbereik (-20°C tot 250°C)
  • blijft ook soepel bij lagere temperaturen
  • slijtvast

Dus voordelen om een FKM bandje te hebben, dan wel een (H)NBR of EPDM is er niet onmiddellijk (of je moet je handen in olie dompelen, kan EPDM niet tegen)

Siliconen wordt veel gebruikt voor bandjes omdat het makkelijk te kleuren is, rekt makkelijk, maar eens een scheurtje er in zit, scheurt dat ook helemaal door

Hahaha… Ok, we zitten anders in de wedstrijd. In mijn ogen is het puur het ontwerp wat het een tropic maakt.

1 like

Dat staat los van de aanleiding van dit topic, de vraag ging over of het wel of geen FKM is.

1 like

Ik denk dat in een discussie met FatC meer tijd gaat zitten dan het analyseren van de testjes :sweat_smile:

3 likes

Zijn er al gegevens van de Ali “Fuerman” Tropics door gegeven?

Anders zou ik die nog eens kunnen testen.

Ik heb deze een tijd geleden gekocht, tevens heb ik een paar “Waffel” banden met de Fuerman branding van een verkoper op Ali.
Wat me op valt is dat de textuur daar iets anders van is dan de “New type” tevens Waffel band die ik nu ook heb. Sommigen zullen dat als meer “Premium” omschrijven als ik zo de discussies op fora en via videos op Youtube bekijk. Heb vlug wat foto’s gemaakt om het hopelijk te verduidelijken.

Ik heb de “New type” Tropics nog op de post zitten en hoop die misschien nog voor 1 Juli binnen te krijgen zonder import en BTW kosten…

Maar ik heb wel sterk het vermoeden dat deze types allemaal uit dezelfde fabriek in China komen rollen. Heb al veel banden gekocht en eigenlijk slechts 1 miskoop, de blauwe Waffel die naar mijn vermoeden silicone is.

Foto’s in hoge resolutie met uitleg:

Fuerman Tropic banden - het “oude” type met enkele lus en vierkante gaatjes.
(nogmaals nieuw type nog niet binnen dus kan verder nog geen vergelijk maken)

Wat duidelijker verschil zichtbaar, excsuses voor het Waffel type:

Links de zwarte en blauwe 22mm Fuerman, daarnaast nieuwe type 20mm Grijs met quick-lock.
De Grijze is wat matter - en heeft een geheel vlakke structuur, de Fuerman banden hebben een heel kleine soort “mini-perl” structuur en hebben iets meer glans.
De Blauwe geheel rechts is de miskoop en is vermoedelijk dus silicone. De “waffels” zijn daardoor ook een stuk minder zichtbaar)

Nog een foto voor vergelijk. De vorm is eigenlijk exact hetzelfde, de grijze heeft nu naast de quick-release echter ook een extra “keeper” aan het rubber bij de gesp - die dus de eerste lus op z’n plaats houd.

Voor de rest wel gewoon identiek wat vorm en maatvoering dus. Ik gok op dezelfde productielijn. :smiley:

(Foto’s opkrikken voor hoge resolutie)

1 like

Even voor wie het interesseert, een vergelijk van synthetisch rubber en Viton:

Temperature - Viton ® temperature resistance ranges from -20°C to 210°C, while EPDM temperature resistance ranges from -45°C to 145° This means that both are excellent for extreme temperatures, but EPDM has a slight edge in colder temperatures, while Viton ® is better for heat resistance at higher temperatures.5 Feb 2016

Blijkbaar zijn er andere typen rubber die dan weer niet bleken van zonlicht, maar is FKM / Viton erg sterk en temperatuursresistent.

Siliconen worden in de pakkings-wereld blijkbaar neergezet als excellente pakkingen, maar er wordt bij gezegd dat ze eerder scheuren dan FKM, en dat het dus beter werkt bij statische toepassingen.

Dan nog even dit vergelijk:

Properties of silicone rubber:

• High temperature resistance -60°C to +200°C (sometimes to +315°C),
  • High oil, steam and chemicals resistance,
  • High electrical spark resistance,
  • Dampening of vibrations (hi & lo freq.),
  • High aging resistance,
  • High weather resistance,
  • Hardness to 50° in Shor’es scale.

Properties of Viton rubber:

• High temperature resistance (from -40°C to +204°C; short periods up to 315°C),
  • High pulling stress resistance,
  • High fire, weather, oxygen and ozone resistance,
  • Hardness to 75° in Shor’es scale.

It seems that silicone rubber is much softer, so – maybe – repeated tightening and unscrewing the fuel cap may damage the seal

Er tekent zich een beeld af dat Viton rubber dus ook harder is, maar wel erg sterk. Dan heb ik nog steeds liever een comfortabele zachte band die ik vaker moet vervangen omdat hij harder slijt. :slight_smile: Maar da’s erg persoonlijk.

Succes met de metingen, geinig draadje.

Valt reuze mee toch? Ik was al klaar, was alleen even nieuwsgierig naar de eigenschappen.

2 likes

Leuk een topic over rubber, Ik heb jaren in deze industrie gewerkt en ben er nog steeds nauw aan verbonden. Zoals ik hierboven kan lezen ben ik niet de enige.
Het verbaasd mij dat er FKM wordt gebruikt als materiaal voor een horloge bandje.

Dit zou dan het enige voordeel zijn, siliconen trekt inderdaad erg veel stof aan, waardoor dat komt geen idee. EPDM doet dat ook en een SBR, NR, of FKM doet dat echt minder.

Daar tegenover staan IMHO vele nadelen, zoals de prijs, FKM / FPM / Viton, (fluorelastomeren) zijn vele malen duurder, dit heeft te maken met de grondstofprijs van dit polymeer.
Dat FKM sterker zou zijn dan siliconen is in de basis niet waar, Siliconen heeft in de basis een hogere treksterkte en een hogere elongation (Rek bij breuk) het enige nadeel is dat het een lage scheursterkte heeft maar dat lijkt me niet van belang bij een horloge bandje. Als er een scheurtje/sneetje in zit draag je hem toch niet meer. Want ook een FKM scheurt door.

Wat me nog wel te binnen schiet is dat siliconen een veel meer voorkomend product is veel branches, daardoor worden er natuurlijk meer goedkope siliconen polymeren/compounds gemaakt waar bovenstaande specs achter zullen blijven, dit is bij FKM een stuk minder het geval, zelfs FKM wat uit China komt is meestal van goede kwaliteit.

@Eddio het is een jaar of 8 geleden dat ik met rubber bezig ben geweest in het lab maar meten we hier nou enkel het soortelijk gewicht?
Aan de hand van het soortelijk gewicht kan je een goede indicatie krijgen maar zeker niet alle polymeren uitsluiten.
Dan heb ik trouwens ook nog wel ergens een leuke tool: Ik heb nog ergens een pen met een stalen balletje liggen om o-ringen te testen, aan de hand van hoe hoog het balletje stuitert kan je zien of het FKM, EPDM of NBR is. Volgens mij heeft dit ook enkel te maken met het soortelijk gewicht.

2 likes

Ja beide versies zijn getest en staan hierboven genoemd als de Ali oude type 8 euro (de Feuerman) en Ali nieuw type 8 euro zonder tekst. De Feuerman is geen FKM, nieuw type wel

Ah dat pennetje ken ik… hoe heet die ook alweer, kan er niet op komen. Reden van de keuze voor FKM is mij niet bekend. Dit is iets waar ze in de 60e jaren voor gekozen hebben bij Tropic.

Zodra ik meer testresultaten binnen heb laat ik weten wat de methode is. FKM is daarmee goed vast te stellen in ieder geval. To be continued…

Jazeker :+1::+1::+1:

1 like

ik gebruik hem dagelijks, als ik iets voor je moet meten moet je het zeggen :stuck_out_tongue:

1 like

hahha ik vroegah ook… wat doe je?

Ok thanks!

Had je zelf ook die Waffel banden toevallig?
Vroeg me af of daarvan ook de nieuwe types dus nu FKM zijn en dat het (kleine) verschil in finish uit maakt. Benieuwd ook hoe mijn nieuwe Tropics er uit zien in vergelijk als ze binnen komen.

Niet dat het mij overigens ook echt iets uit maakt wat voor materiaal het uiteindelijk is, maar interessant om te weten is het altijd :wink:
Voor mij is de prijs ook. gewoon erg belangrijk want heb veel horloges en wil dus ook zo veel mogelijk kleuren en maten hebben. Ik switch dus veel en merk dat een miniem kleurverschil ook een match kan maken of kraken! Met straps van 6 tientjes red ik dat gewoon niet. Kan best zijn dat ik in de toekomst eens een dure bestel als ik een horloge heb die ik constant op een bepaalde kleur Tropic blijf dragen, maar voorlopig is wat mij betreft het verschil in uiterlijk en kwaliteit duidelijk te klein om de hogere bedragen voor mij te verantwoorden.

1 like

Vraag me toch af hoe de finish / glansgraad met rubber is aan te passen?

Bij Strapcode bijvoorbeeld hebben ze banden die slechts gedeeltelijk gloss zijn (de “waffels” de rest van de band is mat)

Iemand van de rubber-experts een idee hoe ze dit doen?
Is een bepaalde nabehandeling ook geen optie om rubber er anders uit te laten zien, zoals met leder ook het geval is met bepaalde wax of olie?

1 like

Haha nice! Ik doe een PhD in groene chemie :wink: heel makkelijk om aan een IR te komen dus

1 like

Verdorie dan heb ik 2 keer pech. :rage:

1 like

Eindhoven toevallig?

In Utrecht!:wink: lekker in het midden van ‘t land

1 like