To stemvork or not to stemfork

… that is the question.

Heb gisteren een stemvork uurwerk toegevoegd aan de verzameling, die tot dan toe bestond uit mechanische uurwerken. Het is de Bulova Accutron Spaceview Cushion geworden.

Hoe staan jullie tegenover stemvork uurwerken, wat is jullie ervaring hiermee en welke hebben jullie zelf in je bezit. Ben benieuwd naar jullie reactie!

groet,

Cricket33

1 like

– moved topic –

Deze Bulova’s met spaceview spreken me erg aan, prachtig uurwerk. Zelf heb ik onlangs een Citizen Cosmotron op de kop getikt (balans met magneten over een spoel, aangestuurd door een batterij via een transistor).
Het zijn leuke aanvullingen op de verzamelingen mechanische en quartz horloges en vullen het ‘gat’ prima op (tu)

ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik vind het wel iets hebben, mooi.

M’n Speedy http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,307632,307660#msg-307660

Leuke afwisseling, maar wel opletten met batterij wissel. Wijkt af van de huidige gangbare.

Kijk hier maar eens
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,304440

Het zijn erg leuke horloge’s; iconen uit de 70e jaren, maar dat betekent ook dat ze inmiddels al zo’n 40 jaar oud zijn. De uurwerkjes kunnen best nog wel 40 jaar mee als ze maar goed zijn onderhouden. Slecht/niet gesmeerd indexwieltje of gepruts aan de electrocoils bijv. kunnen zo kapot gaan en herstel is niet goedkoop. Daarbij komt dat de onderdelen alleen nog maar uit NOS voorraad komen of gesloopt uit oude uurwerken.
Goed laten onderhouden door vaklui die er ook werkelijk verstand van hebben en niet de één of andere juwelier die er wel even nakijkt.
Veel plezier ermee; het is een mooi horloge!

Stemvorkuurwerken hebben al lange tijd mijn sympathie. Vooral Omega.
Er zijn in Nederland verscheidene horlogemakers die erg goed zijn met stemvorkuurwerken.

Supermooi!
Ik heb ook een accutron, en vooral de perfecte continue beweging van de secondenwijzer (ipv 1 tik vooruit/seconde) is indrukwekkend.