To stemvork or not to stemfork

… that is the question.

Heb gisteren een stemvork uurwerk toegevoegd aan de verzameling, die tot dan toe bestond uit mechanische uurwerken. Het is de Bulova Accutron Spaceview Cushion geworden.

Hoe staan jullie tegenover stemvork uurwerken, wat is jullie ervaring hiermee en welke hebben jullie zelf in je bezit. Ben benieuwd naar jullie reactie!

groet,

Cricket33

1 like

– moved topic –

Deze Bulova’s met spaceview spreken me erg aan, prachtig uurwerk. Zelf heb ik onlangs een Citizen Cosmotron op de kop getikt (balans met magneten over een spoel, aangestuurd door een batterij via een transistor).
Het zijn leuke aanvullingen op de verzamelingen mechanische en quartz horloges en vullen het ‘gat’ prima op (tu)

ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik vind het wel iets hebben, mooi.

M’n Speedy http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,307632,307660#msg-307660

Leuke afwisseling, maar wel opletten met batterij wissel. Wijkt af van de huidige gangbare.

Kijk hier maar eens
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,304440

Het zijn erg leuke horloge’s; iconen uit de 70e jaren, maar dat betekent ook dat ze inmiddels al zo’n 40 jaar oud zijn. De uurwerkjes kunnen best nog wel 40 jaar mee als ze maar goed zijn onderhouden. Slecht/niet gesmeerd indexwieltje of gepruts aan de electrocoils bijv. kunnen zo kapot gaan en herstel is niet goedkoop. Daarbij komt dat de onderdelen alleen nog maar uit NOS voorraad komen of gesloopt uit oude uurwerken.
Goed laten onderhouden door vaklui die er ook werkelijk verstand van hebben en niet de één of andere juwelier die er wel even nakijkt.
Veel plezier ermee; het is een mooi horloge!

Stemvorkuurwerken hebben al lange tijd mijn sympathie. Vooral Omega.
Er zijn in Nederland verscheidene horlogemakers die erg goed zijn met stemvorkuurwerken.

Supermooi!
Ik heb ook een accutron, en vooral de perfecte continue beweging van de secondenwijzer (ipv 1 tik vooruit/seconde) is indrukwekkend.

toch jammer dat de originele stalen band er niet aan zit.Kan me voorstellen is bijna niet aan te komen. Dus klokje is niet van 1ste eigenaar.

Prachtig horloge! Ik zag vandaag iemand op Utrecht Centraal met een Accutron. Het was voor mij de eerste keer dat ik er iemand mee zag, en het viel gelijk op, wat een pracht ding!

Voor verdere ervaringen verwijs ik je naar het Aan gesproken op je horloge ?
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,308181
draadje :slight_smile:

Ik heb een Tissot F300 en een bulova, de tissot staat al in het door Gebo genoemde draadje :slight_smile:

Het zijn inderdaad leuke horloges, ik mag ze niet in de slaapkamer leggen, want mijn vriendin heeft een hekel aan het gepiep…

1 like

Ik heb er ook een paar gehad, Omega, Titus enz.

Superleuk om de secondenwijzer zo soepel te zien gaan maar ik werd op gegeven moment wel een beetje gek van het gezoem.

MartijnV Schreef:

Ik heb een Tissot F300 en een bulova, de tissot
staat al in het door Gebo genoemde draadje :slight_smile:

Het zijn inderdaad leuke horloges, ik mag ze niet
in de slaapkamer leggen, want mijn vriendin heeft
een hekel aan het gepiep…

Mijn Rado moet ik heel dicht bij mijn oor plaatsen wil ik een zacht gezoem horen.
Wellicht dat de stevige kast hieraan debet is. Waar ik hem ook neerleg, ik hoor niets. Vind ik eigenlijk wel jammer; het gezoem heeft wel iets.

Ruilen voor mijn Tissot? :smiley:

Gefeliciteerd met deze mooie, goed gestemde aanwinst!

MartijnV Schreef:

Ruilen voor mijn Tissot? :smiley:

Haha, dacht het van niet :slight_smile:
Ik heb er meer dan 3 jaar naar gezocht, dus deze Rado is mij te dierbaar.

Ik heb er vandaag toevallig een gekocht op de Rikketik beurs. Een Bulova Accutron Spaceview.

Ik kijk eigenlijk al langere tijd uit naar zo’n model, na aanschaf van mijn 1e vintage Bulova (het door Gerald Genta ontworpen model identiek aan de AP Royal Oak). Bij het opzoeken van info over Bulova kwam ik ook deze spaceviews tegen en info over de Accutron techniek.

Dit heeft mij direct gefascineerd, en vandaag ben ik bezweken voor een werkelijk in nieuwstaat verkerend exemplaar… Er lagen enkele Spaceviews in de vitrine bij de alleraardigste oudere mevrouw uit Antwerpen. Waaronder onderstaand exemplaar.

Geen krasje, geen enkel gebruiksspoor, werkelijk als nieuw!. Volledig origineel dus ook band en gesp. 18Kt electroplated verguld. Band ook nooit gebruikt. Geen enkel krasje op het plastic glas. Ja, ik was enthousiast, en de prijs was met 400 Euro ook zeer schappelijk (althans dat vond ik, weet eigenlijk niet eens of ik nu veel/weinig betaald heb). Gelukkig kon ik in het restaurant de benodigde pecunia pinnen. Onderstaand enkele foto’s gemaakt met de iPhone:

Mooi hoor, gefeliciteerd(tu)

Super, gefeliciteerd. (tu) Ik heb ook een tijdje bij die mevrouw met haar Bulova’s staan kijken. Mooie horloges hoor.

Stond ik toevallig met jou bij de kassa van het restaurant om te pinnen?