Veel tips gekregen en uiteindelijk besloten tot de Tissot Powermatic 80 Silicium, met de blauwe plaat en een blauwe leren band. Besteld bijTissot en het werd netjes bezorgd.
Echter, toen ik het pakket 's middags uitpakte en het horloge uit de doos haalde, stond het stil. Op zich al vreemd, want een automaat met 80 uur gangreserve zou met al het geschud tijden het transport eigenlijk moeten lopen. Maar goed, ik heb hem even opgewonden en tijd en datum goed gezet. Het wilde toen niet meteen gaan lopen; ik moest het een paar keer “kantelen” op het op gang te krijgen. Daarna nog verder opgewonden (zeker voldoende om het horloge volledig op te winden) en om mijn pols gedaan. De volgende ochtend om 08:30 uur bleek het weer stil te staan; de datum stond wel goed, maar de tijd stond op 03:35 uur… Meteen weer een flink aantal slagen opgewonden, maar al om 09:08 uur stond het opnieuw stil.
Meteen contact opgenomen met Tissot met verzoek om óf een geheel nieuw exemplaar te sturen, óf de koopprijs terug te storten, want ik wilde zeker geen nieuw maar al wel gerepareerd horloge terug krijgen…
Zij kozen voor de tweede optie (geld terug) en dat deden ze verbazend snel: vandaag stond het geld alweer op mijn rekening.
Dat lijkt inderdaad vreemd, maar dat heb ik toch al een paar keer meegemaakt. Ik denk toch dat dat vrij normaal is.
Voor de rest van het verhaal, jammer, volgende horloge meer succes.
Volgende keer toch echt via de juwelier. Dat was nu ook het plan, maar die had het niet in voorraad; moest het ook bij Tissot bestellen en dat zou wel een paar weken kunnen duren. Toen besloot ik het dan maar zelf rechtstreeks bij Tissot te bestellen, want dan zou het maar een paar dagen kosten.
Zo zie je maar weer: haastige spoed…
Je ziet het tegenwoordig wel meer bij online shops, geen gedoe rond inruilen of dergelijke. Je krijgt gewoon je geld terug, men gaat ervan uit dat als je het toch wenst je het opnieuw zal bestellen.
Scheelt natuurlijk een hoop opvolging en slecht 1 procedure ivm leveren
Hier hetzelfde gehad.
Horloge gekocht op vakantie en na een dag steeds stilstaan ???
Uiteindelijk terug gegaan en een andere powermatic 80 uitgezocht ( hadden niet dezelfde) maar nu een probleemloos horloge .
Mijn Tissot Gentleman met Powermatic 80 uurwerk werkte gelukkig prima. Heb hem wel vrij snel weer weggedaan omdat het horloge aan de grote kant valt voor een 40mm, maar kon geen echte nadelen aan het horloge noemen. Het is de start geweest van een heropleving van de hobby.
Dit zijn massa-productie goederen die uit voorraad geleverd worden. De Powermatic 80 is in mijn optiek een prima uurwerk, maar het kan natuurlijk een keer gebeuren dat je pech hebt. Misschien is er een fabricagefout geweest, misschien is hij tijdens transport wat al te veel geschud, je weet het niet.
Hoe dan ook heeft Tissot een prima reputatie, ik zou zonder aarzelen een nieuwe identieke bestellen als het horloge me optisch beviel.
Waarom? Je hebt toch razendsnelle service van Tissot ontvangen? Ik zou dit als bemoedigend zien. In mijn beleving zijn juweliers soms vele malen moeilijker, sommige uitzonderingen daargelaten.
Yup, daarom zou ik eerder naar een Seiko Presage Sharp Edge neigen. Interessantere wijzerplaat en hij is wat kleiner. 40mm is voor mijn pols aan de grote kant.