Het horlogevirus, altijd al aanwezig, sloeg 2jr geleden goed in. Van 4 horloges, naar 10. In de tussentijd flink geruild, gekocht en verkocht… Vermenigvuldig die 10 maar met 2. Leuk maat ook erg onrustig.
Sinds een paar weken terug naar 2 exemplaren die ik allebei super mooi vind:
Nu ontstaat het volgende probleem; de Speedmaster heb ik voor een goede prijs gekocht en is getaxeerd op EUR 3.000. Ik ben als de dood als ik een krasje maak op de witgouden bezel of de kast. Hij is eigenlijk te mooi vergeleken met de SMP die wel gebuikssporen heeft. Daarnaast komt er een moment dat er geserviced moet worden. Voor de Speedy waarschijnlijk ruim 2,5 x duurder dan de SMP.
Kortom 1 draag ik dagelijks en 1 ligt mooi te wezen in de kast.
Jullie hebben hier vast een mening over, die wil ik graag horen!
Ik vind ook dat horloges er zijn om te worden gedragen. Als hij je te mooi en duur is om te dragen is het eigenlijk zonde… ik zou dat reden vinden om te overwegen hem te verkopen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke afweging.
Ik vind het wel een mooi stel. Als er nog een uitgaat heb je er nog maar een over en kun je dus niet meer afwisselen. Niet bang zijn voor krasjes etc. Gewoon dragen
Ik zou op de Speedy een mooie leren band zetten om een nog grotere afwisseling met de Seamaster te creëren en dan de Speedy alleen in het weekend en bij speciale gelegenheden dragen.
Met zo’n collectie moeten de service-beurten toch ook nog wel te dragen zijn?
Voor klus-momenten zou ik een goedkopere derde aanschaffen en dan heb je eigenlijk al een erg complete collectie!
Beide tijdloze schoonheden, maar ook ik ben van mening dat een horloge is om gedragen te worden. Of het nou van stal, plastic of goud gemaakt is.
Een horloge hoort om de pols, niet in de kast. En krasjes e.d. halen inderdaad de nieuwigheid van het klokje af, maar maken het daardoor wel ‘jouw’ klokje.
Daarnaast is deze speedy te mooi om niet gedragen te worden. Zeker in het zonlicht komt zo’n mooie klok pas echt tot zijn recht.
Je zoekt rust? Verkoop de speedmaster en pak de winst. Tenzij je bankdirecteur bent, is het bijna niet te doen om een gouden horloge ook echt te dragen. En blijkbaar ben je geen bankdirecteur, want je draagt hem ook niet. Dan heb je er nog maar één waar je je druk om kan maken.
Oh heb je misschien nog een heuse grail? Dan ruil je ze alletwee in daarvoor.
Maar… wel een luxeprobleem hoor, kiezen tussen 2 vette Omega’s
Ik sluit me aan bij iedereen die zegt dat horloges zijn om gedragen te worden. Wat wel eens wil helpen is om hem een tijd echt weg te leggen, als je dan na een paar maanden het horloge weer een keer draagt en je hebt dan nog steeds twijfels dan heb je je antwoord.
Als je onrustig wordt van de prijs van toekomstige service en het bedrag dat in het horloge vast zit is het misschien inderdaad tijd om te verkopen.
Alleen lever je met inruil bij een winkel wel behoorlijk geld in ten opzichte van een particuliere verkoop. Zelf verkopen kan wat langer duren maar is het geduld wel waard denk ik.
Ik vind het wel een goede combi zo. De Seamaster draag je vaak, en voor af en toe (gewoon om naar te kijken, bij een pak of een avondje uit eten met Madam) doe je de Speedy om. Krassen worden zo tot een minimum beperkt en je kunt nog eens afwisselen.
Soms wel en soms niet. Lichte plaat en onbekende servicehistorie zijn meestal particulier ook wat lastiger te verkopen.
Dan loont het soms om bij een juwelier in te ruilen.
Hoewel ik begrijp dat je een kras zonde vindt moet je ze beide gewoon dragen. Bedenk me wel altijd wat ik die dag zoal ga doen als ik een horloge pak. Verder heb ik niet 1 horloge zonder krassen erop. Als de kras niet te diep zit kan je deze altijd weg laten polijsten. Het is een mooi duo en ik zou ze lekker beide houden.
Tja, die verdomde service-kosten. Die zijn voor de speedmaster inderdaad hoger.
Denk dat de Speedmaster in categorie 4 zit en de Seamaster in 1.
Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik de Speedy verkoop. Er staan er weinig te koop, daarnaast vragen ze er op bijv Chrono24 forse prijzen voor.
Misschien voor bijzondere gelegenheden houden.
De overweging is nu om er dus een aqua terra Quartz of Grand Seiko tweede hands bij te kopen. Of, Speedy weg en een AT co- axial terug kopen…
Keuzes en inderdaad als gezegd een luxe probleem. Ik doe overigens alleen nog tweedehands ivm krasjes-neurose.
Heerlijk horloge lijkt me de Aqua Terra Quartz wel het oude model voor mij persoonlijk :). Grand Seiko nog veel gaver, aan wat zit je te denken? Quartz of een mooi Hi-Beat caliber?
Altijd leuk een beetje kijken wat je gaat doen met je horloges