Toepassen van subjectieve logica om flipperen te rechtvaardigen

My name is Tudor13 and I’m a watch-aholic!

Sinds een klein jaar had ik 3 horloges wat de flipperitus een periode tot rust heeft gebracht. Chrono24 en Tapatalk appjes vd telefoon gemikt. Bijna niet meer op HF…; rust! Een maandje geleden iets bedacht minder smaakt naar meer. Dus van 3 terug naar 2. Meteen bedacht dat dit rechtvaardigt dat ik een GS quartz moest zoeken. Want een witte GS quartz, naast een zwarte PO automaat, leek mij wel "Yin Yang ".

V o l s l a g e n onzin!

De flipperitus slaat toe weer toe; de PO mag wijken. De PO is eigenlijk de beater, wat ik niet kan rechtvaardigen gezien de prijs die het ding vertegenwoordigd. Dus dacht ik eens een Breitling Colt, met voor het wisselgeld een Tag Heuer Carrera chrono. 2 merken die ik nooit heb gehad.

Deze gedachtegang overdenkend, kom ik tot de conclusie dat er geen onderliggende logica, rechtvaardiging, objectieve criteria zijn die deze hobby een bepaalde richting op stuwen. Ben geen verzamelaar, ik hecht niet.
De meest ideale situatie of het optimum is dynamisch; zoveel mogelijk klokkies flipperen, waarbij het enige verstandige is te proberen de kosten in de hand te houden. Dus slim kopen, kortom qua smaak neutraal, de juiste merken met doos en papieren.

Dus, is het idee vd Breitling en Tag wel zo verstandig🤔?

1 like

Nee.

Maar…is het aanleggen en houden van een verzameling horloges die duurder zijn dan 10 euro (HEMA, Action, Lidl, Aldi) uberhaubt verstandig? Nee.

Is het leuk? JA! Anders zouden wij het allemaal niet doen…

Dus doe wat je leuk lijkt, zoek maar geen rechtvaardiging, want buiten dit maffe forum ga je die echt niet vinden…:wink:

4 likes

Welke hobby wel ?

2 likes

Inderdaad @watchagain.

Heb naast horloges nog een andere hobby; 2e wereldoorlog en dan met name de Opbouwdienst/Arbeidsdienst.
Daar gaan, in mijn geval, nog veel meer centen in om dan m’n horloges.

Te rechtvaardigen? Ik vind van wel, m’n omgeving iets minder :blush:

zo gaat het in zoveel hobbies…
ik heb jaren heel actief aan modelbouw gedaan… en in die tijd heb ik een Enorme Kitstash aangelegd… 'kheb denk ik zeker nog 30 kits ongebouwd in dozen staan… en elke keer als ik in een modelbouwzaak kome… denk ik… jaa… die zou ik ook wel willen bouwen… alleen komt het er momenteel niet van… dus… laat ik ze maar staan…

met horloges… ach… ik heb geen “flipperwaardige horloges…”… nou… ja… een paar zouden wel aardig in de markt kunnen liggen… maar die gaan er niet uit… da’s mijn “portfolio”…

't enige wat je Flipperitus een beetje in de hand zou kunnen houden… is dit “praatgroepje”… :smile:

2 likes

Er is geen enkele geldige verklaring om een horloge duurder dan 50,- euro te kopen anders dan hebberigheid en het krijgen van een adrenaline-stoot bij aanschaf.

2 likes

Aangezien we allemaal een mobiel hebben (smart of niet) is het dragen van een horloge o.b.v. zijn functionaliteit (tijd en eventueel datum) überhaupt niet meer nodig, rationeel gezien. Ik kom zo ontzettend veel mensen tegen die gewoon geen horloge dragen, veel vinden het zelfs ondingen.

Ik denk dan altijd: “Ben je wel normaal? Hoe kun je in hemelsnaam geen horloge dragen?” Zonder horloge voel ik me gewoon incompleet dus ik moet wel… Dus altijd maar weer op zoek naar “het perfecte exemplaar” onder het mom van een heleboel onzin, dezelfde onzin drijft mij (en jullie) er dan weer toe om hem toch maar te verkopen want… (vul maar in).

Daarom ben ik zo blij dat ik jullie heb, mijn gelijkgestemden. Bedankt voor al jullie support, ik hou van jullie :wink:

9 likes

Graag gedaan Erikpp, :slight_smile:

Maar het ging fout toen je typte ^Ik hou van jullie ^

Hahaha, ik snap het maar het is wel waar (bij de meesten tenminste :smirk:)

1 like

Dat hoor ik vaker… maar ik vind dat aperte onzin… “ik heb toch een telefoon?”… ja… prima… vertel me dan maar eens hoe laat het is?.. tegen de tijd dat ze het kreng uit hun zak hebben gehaald… en wakker hebben geschud… heb ik al lang en breed een blik op mijn pols kunnen werpen… en weet ik hoe laat het is… "tijd voor een fatsoenlijk horloge… voor die ander dan… (al is het maar een Auriol van 7.99 bij de Lidl… :slight_smile: )

't gevoel van “incompleet” zijn… da’s een kwestie van gewenning… maarja… “Vroegâh” kreeg je een horloge als je kon klokkijken… dat was je eerste stap op weg naar zelfstandigheid… je mocht buitenspelen…maar!!.. “half zes naar huis komen!!”… dan wist je dat… je kreeg ineens de verantwoordelijkheid voor je eigen acties… je werd niet meer geroepen… je wist hoe laat het was… en hoe laat je thuis werd verwacht… “regel het maar”… dat gevoel van zelfstandigheid… dat je met dat kleinnood om je pols in staat bent je afspraken na te komen… dat is denk ik de basis van het gevoel van niet compleet zijn zonder… … en daarom … daarom kopen we meerdere horloges… want een sport-horloge past niet bij zakelijke kleding… en een Dresser past niet bij je zomer-flaneren op de boulevard-outfit… en dan heb je nog een klushorloge… die mag een krasje oplopen… en … you get the point…
Boeie!.. vrouwen hebben verzamelingen schoenen… mannen hebben verzamelingen horloges… 't is een stukje "evenwicht in de verschillen tussen man en vrouw… "

5 likes

Het aantal schoenen in mijn kast is ook niet meer op twee handen te tellen hoor. :slight_smile:

2 likes

Tuurlijk is dat onzin…voor een horlogeliefhebber! Maar voor het merendeel van mijn vrienden, kennissen en collega’s is dat een hele normale beredenering. Wij denken vanuit onze hobby en dan is het inderdaad grote onzin, maar wij zijn ook niet normaal :blush:

Het “incompleet zijn” heeft bij mij weinig te maken iets om mijn pols om afspraken na te komen, vroeger werd er gewoon heel hard geroepen dat het eten klaar was of het was naar huis als de lantaarnpalen aan gingen…

Ik ken het… Ik heb zelf ook best een behoorlijke collectie “Footwear”… 2 paar Klompen… waarvan 1 paar van Carbon, 2 paar Kisten (die krengen verslijt je van z’n leven niet meer)… 2 paar “kart-schoenen”, Crosstrainers, wandelschoenen, schoenen voor onder mijn pak… nouja… er is vast wel een ander argument te verzinnen om je verzameldrift te "rechtvaardigen tegenover “moeders de baas”… 't is dat ik momenteel vrijgezel ben… maar naast mijn schoenen, motoren( ik heb er 2… kan toch maar op 1 tegelijk rijden)… Modelbouwkits, automodellen, modelspoor… 'k heb heel wat “uit te leggen”… maar als een vrouw me beperkingen gaat opleggen… “dan is daar het gat van de timmerman!”… :smile:

1 like

Ja… tot ik zelf een horloge droeg… was dat ook “gangbaar”… naar huis als de lantaarnpalen aangaan… of … als er geroepen werd… tot ik een horloge kreeg… dan sprongen de lantaarnpalen aan. maar was het nog geen half 6… "moet jij niet naar huis?.. en dan keek ik even op mijn horloge… nee. half zes pas… nog 10 minuten… hartstikke stoer vond ik dat… :smile:

een andere mogelijk best wel grappige ontwikkeling… die “Smartphoneadepten”… lopen mogelijk over een tijdje wel met een smartwatch om de pols… ;)… ( en dan de blinde paniek als’t kreng leeg is… waar de automaat om jouw pols gewoon doorloopt …:smile:

1 like

Ik krijg een kick van het aanschaffen van horloges waarbij onduidelijke fotos staan. Kan je iets heel moois maar ook iets heel lelijks thuis gestuurd krijgen. Soort van onschuldige variant van russisch roulette.

2 likes

Zo rationeel vind ik dat niet hoor ;). Ik heb mijn smartphone best vaak gewoon niet bij me. Met zo’n moderne phablet (ik heb een Moto X Style, dat kreng is eigenlijk veuls te groot…) moet je ernstig nadenken over waar je dat kreng steeds laat. Broekzak? Past niet. Binnenzak? Geen jas aan of hij zit er nog in als die eenmaal aan de kapstok hangt. Op de golfbaan zit’ie meestal ergens ver weg in een tas of zelfs in de auto op de parkeerplaats. Op de zaak ligt’ie meestal op mijn bureau - in vergaderingen neem ik hem sowieso niet mee.

Kortom, juist als ik even snel de tijd wil weten hangt de phone steevast ergens anders uit. Dus zo voor de hand liggend vind ik dat niet.

Het perfecte exemplaar bestaat niet. Maar je kan wel een collectie samenstellen waarin alle gewenste eigenschappen wel ergens voorkomen :smiley:

2 likes

Ik bedoel met mobiel ook echt mobiel, niet zo’n halve laptop waarmee je ook kunt bellen :wink:

Daarom heb ik, toen ik een nieuw toestel mocht kiezen, bewust NIET gekozen voor de Samsung Galaxy S (volgende in de reeks), maar ben ik voor een Galaxy A gegaan… die zijn kleiner…

voor je het weet loop je met een stoeptegel in je zak… Ook mijn Tablet is “maar"7”… en die past in de zakken van mijn werkbroeken…

Toch… een Polshorloge… veel functioneler… geen afleidende zooi op het display… alleen tijd en eventueel datum… geen Facebook, geen HF, Geen mail…

Op een gegeven moment kom je op een leeftijd dat je een bril nodig gaat hebben om er nog wat op te kunnen lezen. Dan is een iets groter modelletje toch wel fijn hoor. Merk ik ook met horloges trouwens, de Seiko die ik van de week om had heeft ragfijne zilverkleurige wijzertjes op een witte plaat… nauwelijks te lezen :frowning:

Anyway, ook een kleine telefoon past niet echt lekker in de gemiddelde broekzak van een jeans. Ik heb een collega die dat wel doet (Samsung S5 heeft’ie meen ik), daar zie je dan van die vale randen op z’n broek ontstaan. Ziet er niet uit.

en dat is dan weer een stukje subjectieve logica in de notendop… dan ga je dus kijken voor een stoere duiker of Flieger… die uitblinken in afleesbaarheid… :smile:

Ik draag eigenlijk altijd “combat trousers”… van die broeken met zakken op de bovenbenen, daar kan ik zelfs nog een 8" tablet in kwijt… zonder dat ik er last van heb… spijkerbroeken draag ik eigenlijk bijna nooit meer… 'k heb er nog 1… een Levi’s 501… maar die komt de kast bijna niet meer uit…