Leuk topic. Ga ik absoluut volgen
Ik ben zelf ook bezig geweest met een DIY apparaatje. Ik gebruik daarvoor ook een piezo microfoon, een enigszins aangepaste horlogekasthouder, een batterijgevoed microfoon voorversterkertje en het programmaatje TG, dat eenvoudig en gratis te downloaden is.
Links het opname gedeelte met de piezo microfoon, rechts het voorversterkertje. De losse mini jack plug die je ziet gaat in de microfoon ingang van de laptop waarop ik TG heb geïnstalleerd.
Het te meten horloge wordt in de horlogekasthouder geklemd, met de kroon tegen het opname gedeelte van het piezo contact microfoontje. Een kabeltje gaat naar de voorversterker.
Het voorversterkerje is gemonteerd in een eenvoudig plastic apparaat containertje van ca. 13 x 6 x 4,5 cm. Een ingebouwd 9 volts batterijblokje zorgt voor de voeding van de versterker. De draaiknop is tevens aan en uit schakelaar en regelt het output volume van de versterker. Omdat de output van de piezo microfoon zeer laag is, staat het volume meestal op 100% en is dan soms nog te weinig. Daar moet dus nog aan gewerkt worden, evenals aan het elimineren van het omgevingsgeluid.
TG werkt zowel in een Windows als Linux platform. Hier: Tg timegrapher - download page (ciovil.li) te downloaden.
Het probleem wat ik ondervind is het matchen van de microfoon en de versterker. Omgevingsgeluid is ook een probleem omdat mijn versterkertje geen band-pass filter heeft (heeft iemand een schemaatje?). Ook de versterking kan beter. Ik ben dus ook nog wel even bezig.
Het programmaatje TG (staat voor Time Grapher) bevalt op zich wel. Bij voldoende signaalsterkte geeft het alle functies goed weer.
Screen shot van TG
Een ander bruikbaar programma voor op de Windows PC is ‘Watch-O- Scope’ dat ook van het web te downloaden is.
Bij gebruik van de basisfuncties is het programma gratis. De volledige versie heeft flink wat meer mogelijkheden, maar dan moet je er een licentie voor kopen bij de ontwerper/eigenaar. Op zijn website vind je ook een beschrijving van een microfoonopnemer + voorversterker. In die vorm heb ik m niet gebouwd, maar gezien de resultaten met mijn eigen 'brouwsel’ga ik dat misschien nog wel een keer doen.
Kijk hier voor meer info over Watch-O-Scope.
(dank @Ron-W, ik zie net dat je me voor was terwijl ik dit schrijf)
http://www.watchoscope.com
Schermbeeld van het basis scherm van Watch-O-Scope
Laten we elkaar op de hoogte houden van de vorderingen. Het is leuk om zo’n ding zelf te maken en als het eenmaal goed werkt doet het volgens mij niet onder voor zo’n Chinese Weishi van toch al gauw zo’n 150 euro, inclusief alle bijkomende kosten (BTW enzo).
Hier de Weishi 1900 Timegrapher zoals die (op dit moment) voor 120 euro wordt aangeboden bij Ali.
Als je geen zin hebt in zelfbouw is dit ook een goede en niet eens zo’n heel dure opoplossing.
Maar de DIY versie hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes + wat handigheid met de soldeerbout. Wat je er gratis bij krijgt is het plezier van het zelf maken…