TomTom's DIY Timegrapher

Beste HF,

Vakantie periode is begonnen dus dat betekent: Extra tijd voor de hobby!

Naast een DIY Watchwinder ben ik een nieuw project gestart: DIY Timegrapher!
Hieronder de schetsen:

Ondertusse is de 3D printer het zaakje aan het uitpoepen:

Hij maakt gebruik van een piëzo element. Deze goud gekleurde schijf zal de trillingen opvangen waarna deze worden gefilterd door een ‘band-bass-filter’. Het signaal moet vervolgens naar mijn computer waar wat slimme eigen gebrouwen software het zaakje moet gaan uitrekenen. Misschien moet er nog een custom PCB bij komen maar dat is alleen maar mooi!

Het doel voor nu is om de beats per minute te meten om de afwijking in het uurwerk kan bepalen. In de toekomst kunnen de functies uitgebreid worden.

Bedankt voor het lezen!

56 likes

Haha leuk idee. Lees graag het verdere proces :ok_hand:t5:. Wat kost zoiets nu voor een elektronica wizkid?

2 likes

Aan onderdelen zou dit zon 10€ zijn (vanuit gaan dat de eerste versie werkt). Dan heb je geen fancydancy behuizing oid, alles op de PC. Ik zou wel een standalone willen met een mooi schermpje zoals een weishi. Dan gaat de prijs richting de 30-50€. Ontwikkelkosten zijn wel duur aangezien het natuurlijk niet in 1 x goed gaat en omdat ik gereedschap gebruik dat vrij prijzig is

3 likes

Ik ben benieuwd waar het heen gaat. Erg interessant om te volgen in elk geval.

Heb je ook gekeken naar dit soort bordjes?

Klein, makkelijk te programmeren en sommige hebben WiFi dus zelfs remote via je pc uit te lezen als je wat handig bent. Met wat moeite draai je zelfs MicroPython erop wat het nog makkelijker maakt om te ontwikkelen…

2 likes

Dat is wel een mooi ding! Ik gebruik zelf vaak gewoon een atmega of esp met een oled schermpje maar ik ga die zeker onthouden

2 likes

Ah cool project zeg :ok_hand: ga ik volgen

1 like

Erg leuk! :slight_smile:

Ik neem aan dat je een “bandpass filter” bedoelt en geen bandbass filter. Filteren zal ongetwijfeld nodig zijn om verstoring van de meting door omgevingsgeluid te voorkomen.

Is de keuze voor een piëzo element een bewuste?

2 likes

Superleuk project!

1 like

inderdaad!

Het ziet er nu al indrukwekkend uit :hushed: :+1:
Ik ben benieuwd naar wat nog komen gaat

1 like

Tof man! Leuke hobby als je er de tijd en kennis voor hebt.
Ik vond de automatisch schietende Nerfgun wel gaver :grin: Vraag me nog steeds af of dat ding ook hollow points kan schieten richting m’n schoonvader :grimacing:

2 likes

Die is ook wel heel vet. Ik mis wat gereedschap voor een v2. Deze zou sterker en sneller moeten zijn. sneller dan je schoonpa

1 like

Eerste mechanische proto af! Nu komt het moeilijkste: De Elektro

11 likes

Super gaaf om dit te zien en te volgen. Zelf hou ik het op de app, geeft mij voldoende info…

1 like

Leuk project !!
Je kunt een ook een groter acrylaat kastje maken om de micro in te zetten en zo het omgevingsgeluid buiten te sluiten.
Ik vond zelf de piezo niet goed werken, die moet echt flink versterkt worden bij horloges met 100 mtr WR of meer…
Ik heb toen de microfoon uit mijn Samsung draadjes oortelefoon gesloopt, deze in het kastje met klem waar de piezo inzat gestopt als een soort klankkast, en die combi gaf een beter reselutaat. Via de jack op mijn smartphone met de gratis Tickoprint app werkt dat prima. Amplitude en beat error krijg je pas na betaling van € 10,- voor het ( kuch ) premium pakket… met ook de akoestische signaal weergave.

De app werkt echt heel goed, mooie grafiek ook, maar het gaat mis met de microfoon die niet gevoelig genoeg is en moet worden versterkt, want nu zou ik een beat error van 0,4 ms hebben en op de echte Wischi is die 0. Te snel/te langzaam en de amplitude worden wel goed weergegeven naar mijn ervaring.

Dus kijk ook eens naar iRig pre of iets dergelijks uit de muziek wereld, dan wel met een plug XLR male naar jack female als je een smartphone wilt gebruiken om 4 polig te blijven, of via Conrad een printplaatje ?? maar hopelijk heb je zelf een beter resultaat !

3 likes

Super gaaf! wat heb je allemaal geprobeerd met de piezo? welke schemas? ik kreeg met een microfoon juist weer slechte resultaten.

1 like

Klopt, als dat een akoestische is, zo een lavallier/opspeld ding die is er niet fijngevoelig voor. Het microfoontje uit je oortjes doet het veel beter… plastic omhulsel zachtjes opdrukken met een brede tang

Een losse piezo deed het ook niet, er is dan te weinig resonantie/trilling denk ik om te worden verwerkt door je smartphone. Ik wilde het graag zo simpel en portabale mogelijk houden, vandaar dat ik ben uitgegaan van en android app koppeling met 3,5 jack. het geeft dus een goede indicatie maar het signaal moet versterkt worden…

1 like

Schema`s heb ik niet, ik kan wel knippen en plakken maar geen electrische circuits maken of dat soort dingen :rofl:
Maar hier staat volgens mij alles wat jij wel begrijpt !

http://www.watchoscope.com/amplifier.html

1 like

Leuk topic. Ga ik absoluut volgen

Ik ben zelf ook bezig geweest met een DIY apparaatje. Ik gebruik daarvoor ook een piezo microfoon, een enigszins aangepaste horlogekasthouder, een batterijgevoed microfoon voorversterkertje en het programmaatje TG, dat eenvoudig en gratis te downloaden is.

Links het opname gedeelte met de piezo microfoon, rechts het voorversterkertje. De losse mini jack plug die je ziet gaat in de microfoon ingang van de laptop waarop ik TG heb geïnstalleerd.

Het te meten horloge wordt in de horlogekasthouder geklemd, met de kroon tegen het opname gedeelte van het piezo contact microfoontje. Een kabeltje gaat naar de voorversterker.

Het voorversterkerje is gemonteerd in een eenvoudig plastic apparaat containertje van ca. 13 x 6 x 4,5 cm. Een ingebouwd 9 volts batterijblokje zorgt voor de voeding van de versterker. De draaiknop is tevens aan en uit schakelaar en regelt het output volume van de versterker. Omdat de output van de piezo microfoon zeer laag is, staat het volume meestal op 100% en is dan soms nog te weinig. Daar moet dus nog aan gewerkt worden, evenals aan het elimineren van het omgevingsgeluid.

TG werkt zowel in een Windows als Linux platform. Hier: Tg timegrapher - download page (ciovil.li) te downloaden.
Het probleem wat ik ondervind is het matchen van de microfoon en de versterker. Omgevingsgeluid is ook een probleem omdat mijn versterkertje geen band-pass filter heeft (heeft iemand een schemaatje?). Ook de versterking kan beter. Ik ben dus ook nog wel even bezig.
Het programmaatje TG (staat voor Time Grapher) bevalt op zich wel. Bij voldoende signaalsterkte geeft het alle functies goed weer.

Screen shot van TG

Een ander bruikbaar programma voor op de Windows PC is ‘Watch-O- Scope’ dat ook van het web te downloaden is.
Bij gebruik van de basisfuncties is het programma gratis. De volledige versie heeft flink wat meer mogelijkheden, maar dan moet je er een licentie voor kopen bij de ontwerper/eigenaar. Op zijn website vind je ook een beschrijving van een microfoonopnemer + voorversterker. In die vorm heb ik m niet gebouwd, maar gezien de resultaten met mijn eigen 'brouwsel’ga ik dat misschien nog wel een keer doen.
Kijk hier voor meer info over Watch-O-Scope.
(dank @Ron-W, ik zie net dat je me voor was terwijl ik dit schrijf)
http://www.watchoscope.com

Schermbeeld van het basis scherm van Watch-O-Scope

Laten we elkaar op de hoogte houden van de vorderingen. Het is leuk om zo’n ding zelf te maken en als het eenmaal goed werkt doet het volgens mij niet onder voor zo’n Chinese Weishi van toch al gauw zo’n 150 euro, inclusief alle bijkomende kosten (BTW enzo).

Hier de Weishi 1900 Timegrapher zoals die (op dit moment) voor 120 euro wordt aangeboden bij Ali.
Als je geen zin hebt in zelfbouw is dit ook een goede en niet eens zo’n heel dure opoplossing.
Maar de DIY versie hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes + wat handigheid met de soldeerbout. Wat je er gratis bij krijgt is het plezier van het zelf maken…

10 likes

Dank ! @Lexaf en ook een mooie mogelijkheid dus.
Leuk al die doe het zelf-ers want dat is inderdaad een groot deel van het plezier. De truuk zit hem dus in de voor versterker…, want de Irig is volgens niet anders dan wat jij hebt gemaakt.

Ik hoor het graag als iemand dat oplost met in mijn geval een 3,5 aansluiting naar een android telefoon. T