Tonbrug gat centeren, uitdraaien en bus plaatsen | Omega 30T2 PC

Zo mooi om te zien. Je ziet al vlot dat deze ambacht goed gaat lukken op deze manier. Complimenten

2 likes

Doen ze met het jaar beter hoor. Toen ik net begon, was het nog niet zo uitgebreid.
Tegenwoordig kun je echt geweldige tools uit China halen, maar je moet weten hoe je moet zoeken.

Dat gezegd hebbende, als ze de kwaliteit van high end Zwitserse tools willen evenaren, gaan ze echt niet meer zo ontzettend veel goedkoper zijn.
Dat level van nauwkeurigheid kost gewoon geld. Waar ook ter wereld het gemaakt wordt.
Daarnaast kan ik mij voorstellen dat dan de Zwitserse fabrikanten wel bezwaar gaan maken.

Stel je hebt de set van AndrĆ© uit China, met kwaliteit die erg in de buurt komt. Stel dan dat die set €1950 kost ipv van €2800. Hobbyisten gaan dan waarschijnlijk nog steeds geen €1950 uitgeven voor een tool die ze amper gebruiken.
De profesional moet zijn Certified status behouden en atelier laten keuren. Bovendien kan die het opgeven bij de belasting aangifte. Dus die koopt gewoon bergeon.

Ik denk dus dat dit level van kwaliteit tools, nog decennia lang niet rechtstreeks uit China te verkrijgen zijn. Simpelweg omdat de markt die daar net onder ligt veel aantrekkelijker is, in veel grotere aantallen gekocht zal worden en omdat de profesional niet zal switchen, puur vanwege vereisten van de horloge fabrikanten.
Enkel doorgeschoten hobbyisten vinden het mogelijk interessant, maar die groep is dusdanig klein dat ik me afvraag of het winstgevend is.

:joy: Zeker. Maar wanneer je aan horloges van 10k+ of zelfs een veelvoud daarvan werkt, wil je ook wat uitstralen naar de klant en 0 risico lopen. Stel je brengt je VC naar een professionele horlogemaker en je ziet allemaal China tools… Toch een dingetje lijkt me.
Dan maar overkill en zekerheid.
Voor de knutselaars onder ons is het natuurlijk gestoord :joy:

5 likes

Absurd, was een paar jaar geleden nog rond 1400 honderd, net even bij Boley gekeken, 2885 euro ex btw. Gaar nergens meer over.

In zijn algemeenheid, gereedschap maar ook onderdelen, gaan idioot hard omhoog.
Waar je vroeger tegen een nette prijs een donor uurwerk kocht heb je nu handige Harrie’s die hem in onderdelen menen te moeten verkopen.

1 like

Een vriend van mij heeft ooit eens een Willy jeep verkocht. Was een redelijk ding, die goed liep. Hij heeft de jeep helemaal uit elkaar gesloopt. In onderdelen ving ie er een veelvoud voor. Dat zie je ook met uurwerken gebeuren.

2 likes

Waow

Ja als er geld te verdienen valt worden mensen slim.