Soms heb je ook horloges, die echt niet meer de moeite waard zijn om op te knappen. En soms is dat zonde. Zoals deze Seiko Laurel uit 1959. Op zich een mooi horloge, maar de lugs hebben een optater gehad en de wijzerplaat… Nou ja, heeft schijnbaar iemand ooit nuttig gevonden om dit te doen…
Gelukkig is het niet helemaal rotzooi, want het uurwerkje is wel in prima staat, en daarvoor had ik het ook gekocht…
Dit was dus het horloge van mijn vader dat na zijn dood 38 jaar bij mijn moeder ergens in een geldkistje heeft gelegen voordat ik dacht: wat had ons pap eigenlijk voor horloge?
Dan had hij goede smaak…
Maar goed dat er geen radium in zat voor die persoon
Ergens is het maar gelukkig dat er ook zulke exemplaren zijn, als alles de moeite van het opknappen waard is, hoe kom je dan aan onderdelen?
Pobeda uit 1958 of 1959. Hier meer info: Vragen over het poetsen van de wijzerplaat en het vervangen van glas bij oud Russisch horloge - 20 van Goedbedoeld
Titanic President, kast over de polijstborstels gehaald en daarna schoongemaakt met ultrasoon bad, glas gepolijst en de wijzerplaat ontdaan van rommeltjes op de plaat. Ook het stalen bandje over de polijstborstels gehaald. Het loopt goed en houdt de tijd goed bij.
Was de wijzerplaat nog zo mooi? en was het glaasje dan zo slecht
Dat zijn de leukste
Heb het ook wel een andersom gehad
Het glaasje was wel flink bekrast, toen ik het glas eraf tilde zag ik op de wijzerplaat vele zwarte puntjes, het bleek losse rommel te zijn en heb het met rodico en de blaas balk kunnen verwijderen en de wijzerplaat was weer in een hele mooie staat, wat een geluk. Ik heb zelden zo’n wijzerplaat gezien van die leeftijd die er nog als nieuw uit ziet.
Met deze heb ik erg veel plezier gehad, wat fijn als het een keertje meezit.
Ik zou bij zo’n oud horloge alleen rodico gebruiken en geen blaasbalgje, die zwarte stukjes zijn vaak afgebrokkeld radium. Had je hem gemeten van tevoren?
Ik had ook zo’n idee dat het wel aardig zou knetteren, maar dat viel hard mee, wel iets, maar niets om zorgen over te maken. Ik denk hoofdzakelijk van de wijzers.
Ik kan de wijzers opnieuw lummen, maar als het niet echt hoeft laat ik wijzers met rust, het opnieuw erop zetten is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Een Fleurier, gekocht als reparatie-artikel voor een paar euro, het liep niet omdat de balansveer te veel spanning had, ik eb alleen de balans eruit gehaald, er weer ingezet en het begon weer te tikken.
Ik heb er gelijk een nieuw glaasje ingezet, even over de polijstborstels en een ultrasoon bad gegeven,
Het betreft een Fleurier uit de jaren 70 met het kaliber Eta 2408.
Vandaag binnengekomen een Arctos Elite.
De stem op lengte gemaakt, de kast over de polijstborstels en ultrasoon bad gegeven, glas opgeknapt.
Keyless systeem nagekeken en het werk weer na behoren.
Vandaag deze mooie Alpina uit de jaren 50 onderhanden genomen.
Kast over de polijstborstels en daarna een ultrasoon bad gegeven en voorzien van een nieuw glaasje.
Losse rommel op de plaat verwijderd en geprobeerd de minutenwijzer iets op te knappen.
Atlantic uit 1941 - 1950
Cal. FHF 150
30 mm stalen kast excl. kroon
De lichtmassa in de wijzer is ooit vervangen.
Scherpe, ongepolijste kast met duidelijke originele afwerking aan de zijkanten van de kast.
Glas gepolijst, kast over de borstels gehaald en ultasoon bad gegeven.
Mooi Macx, nu naar de volgende stap… het uurwerk uit elkaar, reinigen, smeren en weer in elkaar…
Dank je Serge, ik heb een stuk of zes uit elkaar gehaald en onderdelen in de Elma en weer in elkaar gezet, dus ik ben daar ook mee bezig, met vallen en opstaan gaan we voor uit, het werken onder de microscoop is heel fijn, een nadeel is wel dat in et geval er iets uit de pincet valt of vliegt je geen enkel idee hebt welke kant het is op gegaan, dikwijls ligt het dichtbij en vind je het wel weer, maar zo ben ik nu twee veertjes en een superklein schroefje kwijt geraakt, in het begin maakte ik me daar zeer boos om, nu ben ik al zover dat ik me er niet druk meer over maak, dus dat is al een hele vooruitgang.
Ik ga ooit wel een keer foto’s maken, maar ik doe dat het net zo lief niet omdat ik niets hoef te bewijzen en ook geen ongezellige reacties hoef te ontvangen, dat is voor iedereen beter.