Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Ik zou hem wat matter houden, maakt het iets chiquer :ok_hand:

2 likes

Goed gelukt Wolter!!
Heel mooi geworden.

1 like

Dankjewel, Ton.

Hier nog twee bij daglicht.

14 likes

Gisteren en vandaag aan deze kast gewerkt.
Eigenlijk had het gisteren al klaar moeten zijn, helaas pakte de toplaag niet goed dus moest die er weer af, en daarna enkele nieuwe lagen nikkel aangebracht, en laten drogen, vandaag de kast verder afgewerkt, er was nog steeds iets van palladium te zien, dus nog een paar nikkellagen eroverheen gelegd, zodat het voor de toplaag goed is en er geen vlekken meer zichtbaar zouden zijn.
Nu is het klaar; ik heb drie rondes palladium als toplaag neergelegd.
Morgen mag het met de hand opgepoetst worden; vandaag moet het drogen en rusten.

11 likes

@Macx Ligt het nu aan mij of zijn er meer krassen dan normaal verdwenen. Mooi wat je met niet kasten doet!

1 like

Wat betreft de Technos wil ik deze keer wat meer de diepe krassen behandelen en wat ondieper maken. Daarbij zullen de ondiepe krassen bijna onzichtbaar worden. Om dat te bereiken heb ik een koper-electrolyt gebruikt die daarvoor speciaal is ontwikkeld, om oneffenheden en krassen voller en sneller op te vullen. Dus wat je hebt gezien klopt voor deze kast van Technos.

De Zim heeft een geborstelde kast, dus dat kun je lichtelijk over de polijstborstels halen, maar geen druk uitoefenen, om het effect intact te houden.

De kast van Dirk, die had misschien een paar ondiepe krassen en die zijn verdwenen door een paar nikkellagen. Palladium zelf vult niet en het was ook niet nodig om op deze kast een koperlaag te leggen.

2 likes

Mooi gedaan! Vintage horloges hoeven idd niet nieuw, maar zo veel mogelijk krassen eruit vind ik toch wel mooier!

Heb je enig idee van de de laagdikte dat hierdoor extra opgebouwd wordt?

1 like

Het ligt er maar aan hoelang je het in het koperbad laat hangen, maar ik dacht iets van ca. 1µm per minuut, dus het gaat niet heel snel. Ik heb de Technos een aantal keren van 30 minuten in het bad gehad en toch zijn de diepe beschadigingen niet weg, wel een stuk minder geworden. Ik ga zometeen weer verder met de Technos, eerst weer verder met schuren en daarna weer een koperlaag en dan de nikkellaag en daarna verchromen.

Van bijna niet leesbaar, kast vol zwarte smurrie en een bandje die van ellende in stukjes uit elkaar viel naar….

18 likes

Zo, wat een verschil! Mooi opgeknapt hoor.

Vandaag bij de post een Seiko 7005-7110. Na een polijstbeurtje en grondige schoonmaak:

14 likes

Mooie Finse schone weer tot leven gewekt. Uurwerk geserviced, kast opgeknapt en voorzien van nieuw acryl.

22 likes

Vandaag is Kungsur weer ontwaakt na een geslaagd chroomkuurtje, en mag weer terug naar de verzamelbox.

11 likes

Prachtige Leijona geworden.

1 like

Zo Wolter, die is ook mooi opgeknapt

1 like

Dankjewel Wilco, is het nu Wilco of is dat WBcoupe, ik moet toch eens naar Rikketik komen, zodat ik mijn vintage vrienden beter ga leren kennen.
Ik ben ook zeer tevreden met het eindresultaat. Ik heb wel in dit traject wat fouten gemaakt, maar het eindresultaat is prima en ik heb er weer veel van geleerd.
Als jij een kast hebt die ook een nieuwe chroomlaag zou kunnen gebruiken dan moet je me maar even een pm berichtje sturen dan doe ik dat even voor je.

3 likes

Het is Peter.
Maar dat geeft niet Harrie. :wink:

4 likes

Beste mensen,
Ik ben nieuw op dit forum en vind horloges echt te gek. Er zijn zulke mooie te krijgen.
Mijn vraag gaat over een Tellus D zakhorloge. Ik heb de vraag gekregen of ik deze kan herstellen. Ik heb binnen in het horloge gekeken en zag dat de opwindstift erg versleten is.
Vraag is, waar kan ik die kopen
Lijkt mij dat het een bepaalde maat moet hebben.

Groeten Bob

2 likes

Hoi Bob, welkom bij die liefhebbersclub hier!

Als ik heel eerlijk ben, gezien je vraag kan je er misschien beter niet zelf aan beginnen :sweat_smile:
Maar lees even een dagje mee en dan kan je zeer binnenkort zelf foto’s posten van het horloge in kwestie.

2 likes

Dat is, eh, een vreemde plaats om slijtage te zien. :sweat_smile:

Klopt. Moet je natuurlijk eerst met zekerheid weten welk binnenwerk er in zit.

Of er alvast met voorzichtigheid aan beginnen. Eventjes kijken en concluderen dat het aan een versleten opwindstift ligt klinkt wat overhaast. Eerst rustig demonteren en onderdelen onder de loupe bekijken. :v: