Zo Wolter, die is ook mooi opgeknapt
Dankjewel Wilco, is het nu Wilco of is dat WBcoupe, ik moet toch eens naar Rikketik komen, zodat ik mijn vintage vrienden beter ga leren kennen.
Ik ben ook zeer tevreden met het eindresultaat. Ik heb wel in dit traject wat fouten gemaakt, maar het eindresultaat is prima en ik heb er weer veel van geleerd.
Als jij een kast hebt die ook een nieuwe chroomlaag zou kunnen gebruiken dan moet je me maar even een pm berichtje sturen dan doe ik dat even voor je.
Het is Peter.
Maar dat geeft niet Harrie. ![]()
Beste mensen,
Ik ben nieuw op dit forum en vind horloges echt te gek. Er zijn zulke mooie te krijgen.
Mijn vraag gaat over een Tellus D zakhorloge. Ik heb de vraag gekregen of ik deze kan herstellen. Ik heb binnen in het horloge gekeken en zag dat de opwindstift erg versleten is.
Vraag is, waar kan ik die kopen
Lijkt mij dat het een bepaalde maat moet hebben.
Groeten Bob
Hoi Bob, welkom bij die liefhebbersclub hier!
Als ik heel eerlijk ben, gezien je vraag kan je er misschien beter niet zelf aan beginnen ![]()
Maar lees even een dagje mee en dan kan je zeer binnenkort zelf foto’s posten van het horloge in kwestie.
Dat is, eh, een vreemde plaats om slijtage te zien. ![]()
Klopt. Moet je natuurlijk eerst met zekerheid weten welk binnenwerk er in zit.
Of er alvast met voorzichtigheid aan beginnen. Eventjes kijken en concluderen dat het aan een versleten opwindstift ligt klinkt wat overhaast. Eerst rustig demonteren en onderdelen onder de loupe bekijken. ![]()
Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Ik zou graag fotos willen plaatsen maar dat kan nog niet.
Er staat een serienummer in: 1193745
Verder staan er diverse nummers in gekrast, zoals: 4064K daaronder V449
Het binnenwerk ziet er goed uit d.w.z geen roest.
De opwindstift draait door en alleen als je hem een beetje zijwaarts duwt wind hij op.
Ik heb toen het boegschroefje los gehaald en zag een opwindstift met weinig draad…
Groet Bob
Heel knap!
Die draad dient enkel om de kroon er op te houden hoor.
Merci, Bert.
Ok duidelijk.
Mooi horloge en netjes opgeknapt.
Ik en mijn grote mond. ![]()
Nu het belangrijkste deel, het uurwerk zelf nog ![]()
Opwindstift lijkt me nog prima trouwens.
Het uurwerk is een Cortébert 514. Te dateren tussen 1925 en 1935, misschien?
Dat zou kunnen, ik zal het vragen aan de eigenaresse.
Dan ga ik voorzichtig onderzoeken waarom de (niet) versleten opwindstift
doordraait.