Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Staat goed! Mooie kleur ook.

1 like

Die kronen zijn nog gewoon te vinden, al moet je wel even zoeken. De mijne zat nog in de originele verpakking van Seiko… Het zijn slijtdelen, dus daar is ook meer van geproduceerd.

Ik heb nog even uitgezocht, wat het verschil is tussen Cap Gold en Gold Filled. In principe is dit hetzelfde, enkel Cap Gold wordt alleen aan de voorkant gedaan, terwijl Gold Filled een object helemaal omsluit in een dikke laag goud. Dit moet minimaal 5% van het gewicht zijn.

2 likes

Yep cap gold is om het object heen gevouwen/geperst
Onder heel hoge druk met een soort soldeer.

Typisch voorbeeld

Vaak zie je dan van de onderkant dat de caseback en achterkant van de lugs niet gedaan zijn.

Gold filled kan ook zo gemaakt zijn of chemisch / electroplated. Maar dan moker dik.
Vaak zijn de lugs wél zwaar verguld, en soms ook de caseback.

Vaak is de laag gold cap nog dikker, wel 200 micron of meer, hoogste gold filled die ik tegen ben gekomen is 180 micron

Bedankt voor het lezen

5 likes

Voor deze King Seiko lijkt de caseback toch meer Gold cap te zijn, gezien deze van staal is, terwijl de kast zelf van messing is, die van een stevige laag goud is voorzien. Waarop baseer ik dat: Op de kast zijn lichte sleetsporen te zien, terwijl de caseback amper een spoor heeft, en ook de binnenkant van de caseback is niet van goud voorzien (maar heeft wel perlage…). Het zou natuurlijk nog gewoon gold filled kunnen zijn, maar het lijkt hetzelfde procedé.

Deze King Seiko heeft dus Cap Gold:

En deze Seikomatic Self Dater

geeft het heel duidelijk aan:

6 likes

Als ik naar plaatjes kijk van vergelijkbare exemplaren lijkt dit inderdaad een gold cap te zijn :smile:

1 like

Zóóó… 250 micron. Da’s best wat!

Waarmee / hoe seal je de zijkant, als ik vragen mag?

Met een speciale sealer voor leder.

Zoiets als dit:

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
30 ml lederen randverf olieverf dressing kleur jassen lederen randen afwerking benodigdheden doe-het-zelf lederen schoen randen pigment

4 likes

Dankjewel

Project afgerond :smiling_face_with_three_hearts:

Deze fhf 28 uit 1955.

Een van mijn eerste horloges waar ik ooit mee begonnen ben en uiteraard meer kapot gemaakt dan weer in goede conditie te brengen :sweat_smile:
Balans spiraal verbogen met als gevolg dat het niet meer liep. Nu na 2 jaar terug gekeerd vol goeie moed :grinning: balans spiraal eraf gehaald, balans gepoised, balans spiraal recht gemaakt( 4 uur als het niet meer is)roest verwijderd, nieuwe tirrete veer, een andere seconde wijzer gevonden, dan een volledige service gegeven. Zeer lang bezig geweest om recht te laten tikken op de collet. Dit was weer een extreem leerzaam project! Ook mijn eerste draaibank aangeschaft waar ik de komende tijd veel in wil steken om hier helemaal een mee te worden :person_in_lotus_position:
Al met al ben ik erg blij met het resultaat ook de soort spider veins op de kast ( krassen gok ik) vind ik erg mooi! Passen heel mooi bij de wijzerplaat. :star_struck:

16 likes

Yes Sicura diver finished :smiling_face_with_three_hearts:

14 likes

20 likes

14 likes

beide horloges zijn mooi gedaan!
Zelf blijf ik altijd van de kast af, maar misschien moet ik me ook eens verdiepen op het opknappen hiervan.
Het is wel de moeite zo, totaalplaatje klopt wel.

1 like

8 likes

Bij deze Tissot uit 1944 is de wijzerplaat opgeknapt.
En voorzien van een nieuw glas.

10 likes

14 likes

Prachtige Snorkel geworden👌🏼

1 like

13 likes

8 likes