Delbana moest van ver komen. Ik heb nu gereedschap en materiaal besteld, waardoor ik hopelijk niet meer zoveel koperlagen hoef te leggen en ook dat het wat sneller werkt met een andere methode. Het is een combinatie van twee methodes; ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.
Vandaag heb ik deze Tissot opgehaald.
Gekocht voor 50 €, met de bedoeling om te proberen de plaat op te knappen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Warm water 60 a 65 graden en je legt de plaat er enkele minuten in, en met een stukje schuimrubber deppen op de plaats die je wilt schoonmaken. Niet op de print deppen, eventueel als laatste doen als het nodig is.
Niet alle letters hebben het overleefd, maar dat kan altijd nog bijgewerkt worden, dat is geen probleem. Belangrijker is dat het logo nog geheel intact is.
Ook fijn dat de radiumverf heeft standgehouden en het origineel is gebleven.
Ik ben nu met twee kasten tegelijk bezig; de Certina vraagt veel tijd en soms kan ik tussen door aan een andere kast werken.
Ik ben nu met een voor mij onbekend merk bezig, het heet Baronet. Ik heb het gekocht voor 1 euro, startbedrag was 0,09 cent, er was al op geboden, dus ik moest over 0,13 cent heen bieden. Dus ik zet 1 euro in en er is niet meer overheen geboden.
Ik denk dat ik morgen er nog wat koperlagen opzet. Ik heb het alvast even omgedaan om een indruk te krijgen van hoe het eruit zou kunnen zien. Ik zie dat de krassen nog duidelijk zichtbaar zijn.
Dank je Dirk, en dat voor 1 €
Ik ben net klaar met de nikkellaag voor de Baronet. Gisteren al een nikkellaag aangebracht, vandaag toch nog een koperlaag aangebracht en een tweede nikkellaag. Nu hangt de Certina in het nikkelbad. Certina heeft aardig wat tijd gekost, vooral met het schuren. En het heeft volgens mij wel iets, maar niet veel geholpen. We zullen zien wat het is geworden. Er komen vandaag nog foto’s van beide horloges.
De Hover is weer terug van de operatiekamer.
Uurwerk moet nog een service krijgen. Het lijkt wel in orde, maar ik kan de wijzers niet verzetten en krijg het kroontje niet dieper in het uurwerk. Dus misschien vandaag nog even uit elkaar om te kijken wat er aan mankeert.
Klinkt als een verkeerde opwindstem. Ook al eens voorgehad… “Compleet maar kroon zit los” - jaaa, gewoon de kroon+stift van een andere sloper in geduwd dus.
Zo te zien aan de afdruk op de plaat staat het al heel lang stil.
Nadat het urenwiel eruit was, begon het direct te tikken.
Binnenkort krijgt het uurwerk een schoonmaak beurt.
Nu wat olie aan beide kanten en de afdeksteentjes van de balans.
Verassend hoe goed het nog loopt na jaren stilstand.