Mooi resultaat!
Wat is het formaat van het horloge rechtsonder?
Kast is 38 mm
Heel netjes!
Op welke manier?
Ik experimenteer veel met allerlei mogelijkheden, ik heb gekeken naar de plaat en eerst geprobeerd met een wattestaafje met een beetje spug om te kijken of het wil oplossen, het wilde niet oplossen, daarna heb ik met wasbenzine voorzigtig gekeken of het dan wil oplossen, dat ging als iets beter, daarna ben ik gestopt met wasbenzine en heb de plaat zo’n drie minuten in warm water gelegd en daarna een stukje schuim genomen en voorzichtig over de plaat met deppen en voorzichtig wrijven, het was nog lang niet wat ik wilde hebben, ik ben toen naar mijn glazenpotje gelopen wat ik gebruik voor mijn ultrasoon, ik stopte het stukje schuim in de vloeistof en ging kijken of dit iets uithaalt en dat ging al een stuk beter, tot op een gegeven moment het voor mij voldoende was want anders heb je kans dat je door de vernislaag gaat of dat de print beschadigd raakt, dus je moet op tijd stoppen, toen ik dus met de vloeistof die ik gebruik voor de ultrasoon daarmee klaar was heb ik het afgespoeld met warm water en een beetje voorzichtig met de vingers erover en daarna droog geblazen met de haardroger.
Knap! En best wel spannend dus…
Werken aan een plaat is altijd spannen, je moet eerst aan de kant van de plaat kijken wat werkt en wat niet dan de rand toto de cijfers met een wattenstaafje dan voorzichtig de vieze vlek behandelen en zoveel mogelijk de print ontwijken, alleen als laatste ga je een paar keer over het logo en als de vuiligheid voldoende weg is dan stop je voor dat de print loslaat.
Drie fortissen in 1 lot gekocht en samen met de Moerissen afgelopen vrijdag binnengekomen.
Van de drie Fortissen heb ik er twee weer compleet gemaakt, secondewijzer rad was stuk vandaar geen secondewijzer, onderdeel van nr 3 genomen, plaat en glas opgeknapt en de kast, beide horloges tikken, nu op de wachtlijst voor een servicebeurtje.
Aankoop de drie Fortissen 30 euro, 10 euro ps
Met wat donor onderdelen van @TKH, een niet spanring glaasje en een vers chroombad mag deze Megeva met FE 3612 automaat weer los in het wild.
Indrukwekkend resultaat van dat chroombad, geen vlekken of bubbels te merken. Netjes gedaan!
Dank je. Ben nog echt zoekende hoe een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.
Ik heb intussen een levering met geconcentreerd NaOH gekregen, om chroomresten te verwijderen zonder schuren. Nog geen tijd gehad om ermee te experimenteren. Eerste stap hier zou een kast op blote, gepolijste messing te krijgen zijn. Herchromen zelf is voor als ik merk dat dat goed lukt.
Interessant. Heb ook een middeltje om te strippen
Ja, maar wanneer is dat😅?
Om chroom te verwijderen gebruik ik gewoon wat chloor, daar kan chroom ook niet zo goed tegen. Een nachtje in een potje met WC-reiniger (= chloorbleekloog) en de chroom valt er gewoon af. Daarna goed spoelen en dan weer wat polijsten, omdat het messing wat dof van de chloor wordt.
Knap werk!
Lagonda, wijzerplaat schoongemaakt, glas gepolijst, kast in de ultrasoon bad en over de borstels, en voorzien van een secondewijzer, afkomstig van een sloop Timex.
Op leren bandje gezet, het type stalenbandje was niet zo mooi voor dit horloge.
Deze Lasita met ST 1686 uurwerk aangepakt. Hij liep nog redelijk met goede amplitude. Dus was eens projectje zonder veel hoofdbrekens.
heeft nog wel een nieuw spanring glaasje nodig en dan afregelen en de iets te hoge beaterror eruit halen. Was er gisteren niet scherp genoeg voor om te pielen aan de balans.
Netjes! Hoe heb je de brushing op de kast gedaan? Sponsje, schuurpapier, …?