Ik heb het eraf gehaald, de lume vind ik te bruin en wordt weer veranderd naar een wat lichtere kleur.
Netjes gedaan. Kan qua looks perfect doorgaan voor een goed bewaarde originele, maar dan zonder de radium vuiligheid. Ik doe het je niet na.
Dankjewel voor je leuke reactie, ik heb de wijzers er weer af liggen en zijn nu voorzien van een nieuwe kleur lime, morgen weer een nieuwe foto, ik ben benieuwd hoe het opdroogt.
Je moet eens zippofuel met wattestaafjes en horlogemakers penhout proberen. Daar heb ik veel mee schoongekregen. Maar kijk uit dat je de vernislaag niet beschadigd.
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu!
€3,94 | 40Pcs Houten Ronde Plugstangen Tellen Sticks Horloge Schoon Tool Educatief Speelgoed Deuvel Building Model Houtbewerking Diy Ambachten
Scherpe punt aan maken en voorzichtig eraf met die meuk.
Ik zie dat je mijn raad niet nodig hebt jij kan dat prima zonder zo te zien!
Begin jaren negentig werkte ik als werkstudent bij Siebel. Daar kregen we een genereuze personeelskorting van 30% (op Cartier zelfs 40%). Daar hebben mijn ouders dankbaar gebruik van gemaakt, niet alleen met sierraden maar ook met horloges. Dit setje van Gucci’s hebben ze gekocht in 1990 en lang gedragen (tot aan hun dood). Daarna hebben de horloges liggen te verstoffen (met de batterij erin). Ik vreesde dan ook het ergste toen ik ze weer eens tegenkwam. Bij een horloge waren de wijzers wat aangetast (mijn vader nam het niet altijd even nauw met dat soort zaken) Mijn kinderen vonden de horloge’s erg leuk, dus ik heb ze naar mijn vaste reparateur gebracht in Duitsland. De batterijen waren idd uitgelopen, maar voor nog geen 200 euro samen heeft hij ze gereinigd (incl. de aangetaste wijzers) en aan de gang gekregen. Nu zijn mijn zoon en dochter sinds kort weer de trotse dragers van deze “erfstukken”.
Jij doet een penanker gemonteerd (die wat ik heb kan niet eens uitelkaar) in de Elma?
Ik heb wasbenzine op de pinions deprobeerd maar het ding was te vies. Oude skindiver. Ik wil de wijzerplaat niet verneuken en die zit geklonken.
Weet jij een optie?
Ik heb wat horloge van het merk Timex, deze uurwerkjes kwamen weer kloppend uit de Elma, de wijzerplaat zat niet met schroefjes vast ook niet geklonken, maar vastgedrukt door metaal. Misschien kun je de wijzerplaat eraf krijgen op de e.o.a. manier. Als je het met de Elma wilt doen moet je wel de wijzerplaat eraf halen.
De meeste penankers kunnen wel uit elkaar hoor.
Ja dat is wel zo handig!
Ik heb er maar 1 en nog niet echt goed gekeken. Is ook niet in de mooiste staat.
Tritium is niet op gespaard

Wat voor uurwerk zit er in ?
Penanker
Ik vind het ondanks dat best een leuk horloge.
Ik meen dit model wel eens gezien te hebben met een Lapanouse-uurwerkje. En een Tropic-bandje…
Ik denk deze…Misschien met hetzelfde uurwerk erin ?
Dat is een makkelijk antwoord
Silvana, de kast is totaal versleten, het glaasje wat oppervlakkige krasjes maar dat viel mee, het uurwerk loopt goed, heeft wel een service nodig maar de data die ik nu al lees op de timegrapher is goed.
Hoewel het horloge gepolijst is om zijn glans te herstellen, zijn de sporen van de tijd bewaard gebleven op de kast.
Voorzien met een nieuw leren bandje.
Silvana
Svea is vandaag aangekomen, ik heb het direct onderhanden genomen, kast gereinigd en het glas gepolijst en de leren band gereinigd en behandeld met leerolie. Hier is Svea weer met glans en klaar voor een tweede toekomst.
Helemaal correct!
Alleen heb ik tijdens het demonteren de balans niet goed vast gehad zodat de spiraal nu niet meer correct naast elkaar ligt. Beetje in de knoop blijkbaar een balanswiel van Duits U-boot schjtahl. Dus die gaat weet terug de bunker in.
Ja