Heel mooi! ( Behalve dan dat mijn werkgever Helicon heette, nu Yuverta)
Afgebroken verlengde seconde as moest vervangen worden en een afgebroken wijzerplaatvoetje was geen pret bederver.
De Unitas 6425 tikt weer heerlijk.
De RVS kast was m’n eerste proefkonijn voor mn nieuwe parkside schuurmachine.
Nieuw glaasje erop en om de pols.
Knap!
Heb je een linkje/specificaties? Ik heb namelijk deze in mijn winkelmandje staan: Schijfschuurmachine PARKSIDE® PTSG140 | Lidl.be
Klopt
Dankjewel!
Is idd jammer, maar op de foto die vergroot is zie je wel alles, in het echt valt het best wel mee.
Een Seiko 7005-8022 van Marktplaats:
Ik hoopte dat de wijzerplaat nog mooi zou zijn. Het glas zou ik natuurlijk kunnen vervangen. Maar helaas, na polijsten van het glas en opknappen van het uurwerk
(inclusief het schoonmaken en smeren van de balanslagers), was het niet mooier dan zó:
Duidelijk was dat de wijzerplaat en het glas moesten worden vervangen. Toevallig vond ik (weer op Marktplaats) een tweede exemplaar, waarvan ik het glas, de wijzerplaat, de uurwijzer en de secondewijzer overnam, en de ring tussen wijzerplaat en uurwerk. Het glas grondig gepolijst en ook de wijzerplaat zo goed mogelijk schoongemaakt. Mooi geworden, een leuke 7005 mét een mooi, nog origineel bandje:
Mooi resultaat - I love green (lijkt m.i. op mijn vondst van vorig jaar, alleen met andere modelnaam)
Vandaag dit merkloze zakhorloge eens aangepakt. Het liep wel, maar erg slecht. Waarschijnlijk ruim honderd jaar oud en met cilindergang. Het was me zeker wel een avontuurtje, waarbij ik wat creatief moet zijn, en waar ik een noodoplossing moest zoeken, maar de oplossing bij een andere horlogemaker in het verleden ben gaan zoeken…
Laat ik vooropstellen, dat dit horloge al een heel leven achter de rug heeft. Het is duidelijk veel gebruikt, maar het loopt nog steeds, zelfs na jaren van misbruik, dat in het horloge ook wel duidelijk te zien is. Helaas geen foto’s van gemaakt. Maar het ergste was dan wel, dat een van de juweeltjes gebroken was. Zie maar eens een nieuwe te krijgen… De oplossing vond ik bij een ander zakhorloge, dat ik ergens in een lade heb liggen. Daar had ooit een horlogemaker een stukje veer als lagersteen gebruikt. En verdorie: Het werkt! Natuurlijk is het maar een noodoplossing, en er zal ooit wel een nieuw steentje in moeten, maar het zal zeker geen horloge zijn, dat ik ga dragen.
En dan was er nog de wijzerplaat. Die was flink beschadigd. twee stukjes emaille eruit gebroken. Daar heb ik dan maar een crea-bea oplossing voor gebruikt: Typ-ex. Dat is ook niet zoals het hoort, maar het ziet er beter uit, dan tegen de koperen plaat aankijken… Ik vind, dat het horloge ervan is opgeknapt. Het horloge loopt weer, nu met een redelijke amplitude, en dat is waar het wel om ging. En het loopt zelfs op tijd.
Nu nog eens een vervangend steentje zoeken…
Voor:
En nu:
I love it when a plan comes together! Knap werk!
En nog een opgeknapt horloge. Deze keer een Seiko 6218-8000 uit 1966.
Die had duidelijk al een leven achter de rug. Het glas (hardlex) bekrast en er wat chips van de rand… Het uurwerkje had ik al een beurtje gegeven, maar vandaag kwam er een nieuwe rotor binnen en een nieuw glaasje. Dus ook maar een bruine suede bandje gespendeerd… Het glaasje is overigens niet origineel, maar saffier, en volledig identiek qua vormgeving aan het origineel. De bezel heb ik nog even wat gladder gemaakt, die was behoorlijk bekrast. En nu ziet het geheel er toch heel anders uit…
Dit was het:
En dit is het nu:
Niet heel veel aan gedaan maar wel even schoon gemaakt en nieuw glaasje gemonteerd.
Het uurwerk de en monteren komt later misschien nog wel.
Voor, wijzerplaat was mij te beschadigd dus die heb ik vervangen, de wijzers heb ik re-lumed maar zijn de originele wijzers. Bezel en kast hebben een opfrisbeurt gekregen onder de polijstwielen en met de hand de brushing aangebracht.
Na
Hoezo “wijzerplaat was te beschadigt” is op de eerste foto niet veel van te zien.
Wel een hele mooie geworden!!
Wat een 10 minuten schuren en polijsten een glaasje er weer als nieuw uit kan laten zien!!
Ik wilde het glaasje redden omdat het vergrootglasvierkantje aan de binnenzijde zit en dus geel lelijke pukkel op het glaasje is.
En nog twee glaasjes vervangen die gebarsten waren.
De Omnia is nog heel erg mooi. Moet nog even uitzoeken hoe oud deze is.