Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Het is allemaal redelijk basis. Stroomvoorziening en benodigde oplossingen.
Mogelijk maak wel een keer een uitgebreid verslag. Meermaals geprobeerd maar niet as dan altijd ergens 2 stappen verder en vergeten om de verslaglegging voor te bereiden.

2 likes

Kast, bezel en band van deze Seiko ‘John Player Special’ opnieuw gebrushed

22 likes

Deze advan had een nieuw glas nodig (weer facet kunnen vinden) en de kast heb ik opgewreven met een doekje.

Al een tijdje geleden maar nu zette ik de foto’s eens naast elkaar😊

21 likes

Dat is een prachtige JPS (geworden). Geweldig netjes gedaan. Je bent de amateur brush status wel ontstegen.

2 likes

Dank je Harry. Maar professioneel is het zeker nog niet. Maar het gaat mij vooral om het terugbrengen in een frisse staat met behoud van de littekens

3 likes

Morgen is het vaderdag, helaas zonder de mijne. Gelukkig had ik dit horloge nog, zíjn Citizen Dual Time die hij hoogstwaarschijnlijk in Canada heeft gekocht in 1980.

Buddies forever
Het gaat om de pols. :sunglasses:

Status 25 januari 2025 (en heel wat jaren ervoor!)

Zo dood als een pier.

In februari had ik het uurwerk aan de praat, maar het display lukt me maar niet. Alles uit elkaar gehaald, wat youtube filmpjes nagespeeld, maar het beeld bleef slecht. Dat het überhaupt werkte als eerste horloge die ik uit elkaar haalde én weer in elkaar zette was voor mij een wonder. En het begin van een nieuwe hobby.

Intussen de schakelband, de kast en het glas gereinigd. Daarna het glas gepolijst, maar zónder alle krassen te verwijderen.

Ook op de kast heb ik wel licht gepolijst, maar dit horloge is tientallen keren de Atlantische oceaan over geweest, heeft meer van Amerika en Canada gezien, dan ik ooit kan inhalen. Dit was mijn pa’s GADA. Hij droeg hem aan de bar met Roger Moore, waarmee hij samen Whisky dronk, hij had hem om toen hij Donald Trump uitlegde hoe het Nederlandse pensioenstelsel werkte. Hij was niet onder de indruk van status. Mijn pa was niet bescheiden, lmaar hij was wel oprecht en nuchter. Hij liet zich niet imponeren door zo’n gesjeesde New Yorkse Tycoon… Mijn vader was de enige zoon van een fabrieksarbeider die de kans had gekregen om wél naar school te mogen. Zijn zusjes niet. Mijn vader was zich bewust waar hij vandaan kwam en dat hij geluk had gehad. Hij koos voor Citizen en Seiko. Vooral deze Citizen stond hem zo goed. Mijn pa was cool in de jaren '80. En ik was daar trots op. Nog steeds.

Dit horloge ging mee op kampeervakanties, naar Mallorca en had hij om als we bij het Comomeer de bergen in liepen en van een waterval sprongen. Totdat het werd vervangen door een Seiko tank, iets meer dressy (heb ik ook) en daarna de Seiko Titanium die jullie vaker zien op Hf.

Nee, ik wilde géén krasjes wegpolijsten. En nee, ik wilde niet opgeven.

In maart kwam er uit Spanje een donor binnen. Gokje, want die deed het niet. En inderdaad, batterijwissel bood geen soelaas.

Wat te doen? Dat dacht ik een aantal keer.
Uitbesteden? Dat zou gelijk staan aan opgeven.

Uitstellen dan maar.

Gelukkig kwam er een betere donor op mijn radar. Met goed beeld. Een upgrade van het uurwerk, had ik al in de andere donor gezien. Een grotere coil en wat andere upgrades.

Maar zou het passen?
Laat staan werken?

Dat was appeltje eitje!

Deze doet het weer sinds vanavond.

Deze is morgen voor jou pa! :beer:

22 likes

Wow, geduld beloond - gefeliciteerd!! Mooie C, mooie herinnering :ok_hand:

1 like

Is dit een nieuw glas of gepolijst?
En indien gepolijst: hoe heeft u dat gedaan?

Voor

Na

20 likes

Dibs!

1 like

Mooi :ok_hand: Waar heb je de brush mee gemaakt als ik vragen mag, qua grofheid?

Ik wil deze wat netter maken, beetje zoekende naar referenties voor de brush. Mag gevoelsmatig wat groffer dan met scotchbrite te doen is. Kwestie van proberen natuurlijk ook :grimacing:

6 likes

Dit is een heel mooi resultaat!

1 like

Euhm een simpel AliExpress wieltje van een setje scotch brite achtige wieltjes. En dan de rode.

1 like

Toch! Had anders verwacht, ziet er goed uit :+1:

Hij kan er dus niet bij zijn op de bruiloft?

1 like

Helaas niet. Hij heeft onze 3 kinderen ook niet gekend. Wel heeft hij een mooi leven gehad.

Het is één van de redenen waarom we destijds geen behoefte hadden om een bruiloft op te tuigen.

Volgende week draag ik zijn gouden manchetteknopen, samen met de Royce. Het betekent veel.

6 likes

Ik heb vandaag m’n Seiko uit elkaar gehaald. Leek me lastig omdat het uurwerk vanaf de glaszijde moet worden verwijderd, maar het ging boven verwachting goed eigenlijk. Was huiverig om de bezel van de kast te halen maar dat ging prima.

Bij wijze van test aan het schuren en polijsten geslagen, paar dingen geleerd:

• Schuren gaat prima, maar 2000 grit lijkt nog te grof voor een goed gepolijst resultaat. Of ik heb de voorgaande stappen niet goed uitgeschuurd…
  • Polijsten met een conusje op de dremel pakt niet goed uit, werkt niet egaal genoeg en de kanten worden snel afgerond.

Opnieuw een schuurpapiertje langs de kant na bovenstaande foto liet duidelijk zien dat het polijsten met de dremel het vlak afrondt, dus ook dat langs een groot stijf vlak doen. Rustig aan verder stoeien.

Wel een vraagje: het zou makkelijk zijn als ik de kroontube kan verwijderen. Ik neem aan dat die ingeperst is; is er een manier om die zonder specifieke tools te verwijderen?

2 likes

Deze moet je er van binnenuit uit tikken of persen. Dus daar heb je wel tools voor nodig. Ik zou hem lekker laten zitten :wink:

2 likes

Ja zoiets vermoedde ik al, maar misschien is er een redneck methode :grimacing:

Het ding maakt met name het schuren lastig omdat ik nu net niet vlak over dat oppervlak kan schuren omdat die tube er net doorheen steekt :disappointed:

1 like

Op YT heb ik wel gezien dat ze’m eruit draaien met een tooltje, maar dan komt er wel een nieuwe in.

1 like