Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Ja zoiets als in het onderste filmpje is op een manier wel voor elkaar te krijgen maar het valt en staat vooral met de goede maat van het perstooltje. Dat heb ik niet.
Vanavond weer ff zitten schuren. Ik leg de kast op z’n rug en schuur dan langs een harde kant. Dat gaat al niet zo vlot maar door die tube kan ik effectief zo’n 15mm schuurpapier gebruiken. Het lukt, maar het is zo helemaal monniken werk :grimacing:

2 likes

Hier praten ze over Seiko tubes op Reddit

1 like

Heb inmiddels een stuk meer waardering voor het afwerken van horloges :cold_sweat:

Nu een aantal pogingen verder om de zijkanten van de kast mooi gepolijst te krijgen. Bleef in eerste instantie met schuurkrassen/sporen zitten, dus terug naar af en weer van “grof” (1000/1200) verder naar fijn (3000) schuren. Dat grapje nu zo’n 3x gedaan, maar op één of andere manier blijf ik sporen houden. Mogelijk de allereerste gang te grof gedaan (800).
Ik gebruik een harde, gladde kant van een gezaagd stuk composiet blad als tegenvlak voor het schuren, maar ook geprobeerd op mdf en vurenhout. Zou zeggen dat ik de meeste opties wel heb gehad nu :slight_smile:
Ik denk dat het grootste nadeel is dat ik enkel in de lengterichting van de kast kan schuren terwijl ik de vlakken loodrecht houd; loodrecht op de kast schuren levert waarschijnlijk minder kwalijke sporen op maar dat kan ik praktisch niet goed geleiden.

Op zich is het resultaat niet slecht, maar zonder die sporen zou het pas perfect zijn :face_with_diagonal_mouth: :

Aanschouw hier mijn pijnpunt :grimacing: :

9 likes

Van rikketik

Naar

8 likes

Denk dat je inderdaad te grof geschuurd hebt en daarna te weinig tijd met de fijnere stappen genomen hebt.

2 likes

Nou, ja mogelijk. Ik heb alleen wel echt de tijd genomen met schuren. Misschien heb ik met de meest groffe stap, 800, onvoldoende geschuurd om het egaal te krijgen, waardoor het vervolgens vanaf 1000 niet meer glad werd. Die “groeven” werden ook pas duidelijk tijdens polijsten.
De andere kant, waar de kroon zit, heb ik volgens mij niet met 800 gedaan. Kijken hoe die uitpakt, maar probeer ook nog iets te bedenken om loodrecht op de kast te schuren ipv in de lengte. Dan kan ik evt nog kruisling schuren, dat moet ook helpen.

Dat is heel herkenbaar :rofl:

2 likes