Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.

Ja zoiets als in het onderste filmpje is op een manier wel voor elkaar te krijgen maar het valt en staat vooral met de goede maat van het perstooltje. Dat heb ik niet.
Vanavond weer ff zitten schuren. Ik leg de kast op z’n rug en schuur dan langs een harde kant. Dat gaat al niet zo vlot maar door die tube kan ik effectief zo’n 15mm schuurpapier gebruiken. Het lukt, maar het is zo helemaal monniken werk :grimacing:

2 likes

Hier praten ze over Seiko tubes op Reddit

1 like

Heb inmiddels een stuk meer waardering voor het afwerken van horloges :cold_sweat:

Nu een aantal pogingen verder om de zijkanten van de kast mooi gepolijst te krijgen. Bleef in eerste instantie met schuurkrassen/sporen zitten, dus terug naar af en weer van “grof” (1000/1200) verder naar fijn (3000) schuren. Dat grapje nu zo’n 3x gedaan, maar op één of andere manier blijf ik sporen houden. Mogelijk de allereerste gang te grof gedaan (800).
Ik gebruik een harde, gladde kant van een gezaagd stuk composiet blad als tegenvlak voor het schuren, maar ook geprobeerd op mdf en vurenhout. Zou zeggen dat ik de meeste opties wel heb gehad nu :slight_smile:
Ik denk dat het grootste nadeel is dat ik enkel in de lengterichting van de kast kan schuren terwijl ik de vlakken loodrecht houd; loodrecht op de kast schuren levert waarschijnlijk minder kwalijke sporen op maar dat kan ik praktisch niet goed geleiden.

Op zich is het resultaat niet slecht, maar zonder die sporen zou het pas perfect zijn :face_with_diagonal_mouth: :

Aanschouw hier mijn pijnpunt :grimacing: :

10 likes

Van rikketik

Naar

12 likes

Denk dat je inderdaad te grof geschuurd hebt en daarna te weinig tijd met de fijnere stappen genomen hebt.

2 likes

Nou, ja mogelijk. Ik heb alleen wel echt de tijd genomen met schuren. Misschien heb ik met de meest groffe stap, 800, onvoldoende geschuurd om het egaal te krijgen, waardoor het vervolgens vanaf 1000 niet meer glad werd. Die “groeven” werden ook pas duidelijk tijdens polijsten.
De andere kant, waar de kroon zit, heb ik volgens mij niet met 800 gedaan. Kijken hoe die uitpakt, maar probeer ook nog iets te bedenken om loodrecht op de kast te schuren ipv in de lengte. Dan kan ik evt nog kruisling schuren, dat moet ook helpen.

Dat is heel herkenbaar :rofl:

3 likes

Vorige rikketik deze meegepakt. Twijfelde vanwege de kroon, maar voor 25 euro wilde ik de gok wel wagen.
Liep vies best redelijk, maar moet natuurlijk uit elkaar.

s
Oeps… deze had ik niet verwacht met de eerder waargenomen waardes…

Gelukkig een donor om van te pakken. Bleek later ook een Incabloc te kunnen gebruiken.

Ik had nog 1 opwindas voor de 78x serie, maar die had ik laatst te kort geknipt voor een pr516. (Niet opmeten in tijdverzetstand!)

Gelukkig uit de catergorie “ow dat bewaar ik wel uit dat gekochte zwikkie” een oplossing.

Hier spugen we niet op voor 53 jaar oud.

Ook de kast aangepakt en de meeste sporen der tijd kunnen bijwerken, maar niet alles. En een nieuw spanring glaasje.

tadaa!

30 likes

Mooi! :ok_hand:

1 like

Fantastisch resultaat, knap werk geleverd. :+1:

1 like

Dat heb je heel netjes gedaan. Buiten dat, een hele mooie strakke Tissot. Mooie aanwinst.

1 like

Lekker man, een Tissot voor een geeltje. Dat overkomt niet iedereen. Goeie gok geweest. Plezier ermee.

2 likes

Petje af! :partying_face::star_struck:

2 likes

Netjes :ok_hand:

1 like

Recent weer een leuke Pontiac binnengekregen.
En omdat ik graag de verhalen van anderen lees, hier eentje vanuit mij.

Binnenwerk AS 984, kast met leuke lugs weer eens wat anders dan ik normaal voorbij zie komen.
Het horloge lijkt in orde te zijn, bij het opwinden de balans een beetje helpen met wat lucht en hij wil wel draaien hopelijk gewoon wat vuil en aangekoekte olie.

Achterdeksel eraf randje is een beetje beschadigd en moet ik weer een beetje netjes maken, sluit zo niet top denk ik.

1 schroef om het uurwerk vast te houden is afgebroken, de andere is nog in orde.
Glasring en glas komen en eenvoudig af, glas is te ver heen om op te knappen.

In het deksel is 7-61HV gegraveerd en 7/7/63 bouwjaar van voor 1963? Kan iemand dit bevestigen, zou dat kunnen?

Bij het schoonmaken is er wel wat slijtage te zien bij het kroonwiel verder veel vuil vooral bij het centerwiel

In de kloof zit een afgebroken schroef die het uurwerk vast moet houden in de kast.
Aan de sporen eromheen is hier als eens iemand mee bezig geweest en heeft het opgegeven. In ga hier de aluin oplossing techniek voor de eerste keer eens in de praktijk brengen. Ik had zo’n blokje al eerder eens gehaald bij de drogist maar die schroef bleek toen zo los te zitten dat ik deze met een tandenstoker eruit kon draaien.

Hoekje van het aluinblok afgeschraapt en opgelost in water. Nu kijken hoe lang het gaat duren.
Tussendoor af en toe even kijken en voelen met een houtje waarbij er telkens een stukje schroef was opgelost tot zwarte slurrie en uiteindelijk na 2.5 dag was de afgebroken schroef verdwenen.

Wederopbouw van het horloge, bij mij voelt het altijd goed en als kwaliteit aan, als de brug in 1 keer op zijn plek valt, heerlijk is dat.

Jammer dat de palletfork iets langer duurde, het brugje ging zonder iets ertussen ook al niet soepel dus de randjes wat nagelopen en hierna ging het makkelijker.

Balans erop en altijd fijn als de boel weer gaat draaien!
Incablocs aan de boven en onderkant uit elkaar en schoongemaakt, hier zat een extra ring in de deksteen, helaas geen foto gemaakt maar aan de boven- en onderkant hetzelfde, lijkt precies op een markering tot waar de olie moet zitten, nog niet eerder gezien.

Alles in de olie en keyless in elkaar om goed op te draaien en nu laat ik hem meestal minimaal een dag lopen voordat ik iets ga afstellen. Vaak gaat het horloge een stuk netter tikken na 2 dagen lopen.

Binnenwerk via de voorkant er weer in en nu vastzetten met 2 ipv 1 schroefjes.
Nieuw glaasje in de bezel en alles weer terug in elkaar.
Ik moet zeggen weer blij met het eindresultaat!

26 likes

Wat een beauty! Goed werk geleverd! Voor Maurits moet je even de deksel fotograferen van de buitenkant. Deze is niet van voor 1963, denk ik.
Je zou verwachten dat de tonradschroef was afgebroken, omdat die ook linkse draad heeft. Maar kast schroefjes hebben ook vaak veel te lijden gehad…
Bedankt voor het verslag!

2 likes

En eentje van de achterkant

6 likes

Dat nummer is nog van de oude serie
Dus van voor 1960 heb ik dat goed onthouden @Maurits ?

1 like

Fantastisch mooi resultaat Dirk, jij kunt er ook iets van, hoor! Ook een leuk verslag om te lezen.
Aluin werkt het snelst als je het water warm kunt houden, maar het eindresultaat is prachtig geworden.
Heel veel plezier ermee en op naar de volgende. :+1:

1 like

Fantastische wijzerplaat zeg :heart_eyes:
Mooi opgeknapt :+1:

1 like