Maar, het is één van die modelnummers die chronologisch niet kloppen. Precies dat waar we het onlangs over hadden.
127 zou eigenlijk vooroorlogs moeten zijn.
Maar de drie sterren en de vorm van de P zijn van na de oorlog. Net als het uurwerk.
131218 is het serienummer. Eigenlijk ook veel te vr6.
Kennelijk was er nog een vrije regel in de lijst met nummers toen dit model gemaakt werd.
Zo, dat is mooi geworden Bram, welk spul gebruik je daarvoor? Mooi hoor, dat borstel effect, Ik heb op YouTube gezien dat er verschillende technieken zijn om dat aan te brengen, ik heb het iemand zien doen met de hand en schuurpapier, bij Bergeon heb je, het lijkt op grove haren bij elkaar gehouden door tape en de grove haren zijn van messing dacht ik, ook wordt het gedaan met een schuursponsje, of Scotch-Brite. Ik heb ergens gelezen dat geborsteld staal wel snel vuil wordt en als je het met siliconen spray overheen spuit dat je er geen last meer van hebt en het mooi blijft.
Verschilt per kast. Eerst de ergste krassen weg dan korrel 320 schuurlinnen op een zachtopperak, maar hield wat glanzende plekken. Heb een scotsbrite wieltje op dremel en daar nog een keer er mee overheen.
Vandaag een lot van twee horloges uitgepakt en beide onderhanden genomen, zoals je kunt zien is de plaat van de Birka zodanig verouderd dat aan de plaat niets meer is te doen, ik heb het originele glas gepolijst en de kast en flexband in de ultrasoon gehad en over de polijstborstels gehaald.
Ik ben tegenwoordig van mening veranderd en laat zoveel mogelijk de platen zoals ze zijn, het contrast tussen de mooie glimmende rvs kast en de plaat moet het dan weer aantrekkelijk maken.
Mogelijk dat ik er een mooi blauw suède bandje aanzet, dat lijkt me nog mooier dan deze flexband.
Het horloge loopt, heeft wel een service nodig.
Cal. Felsa 390
De Arsenal, daar kwam een prachtige plaat tevoorschijn, ik heb er een nieuw glas opgezet, dat lager is gemaakt, de kast ook gereinigd en over de polijstborstels gehaald, de veer moet nog vernieuwd worden, maar dat komt later.
vrij goed als je weet dat ik hem afregel op halfopgewonden toestand. Heel opgewonden haalde ie meer Half opgewonden afregelen doe je in principe altijd bij een vintage handopwinder omdat dat de toestand is waarin de veer zich relatief gesproken de meeste tijd bevindt.
t is een mooike heb hem nog steeds om tesamen met de omega in dezelfde stijl, die moet een nieuw onderhoud krijgen en ben me aan het motiveren om dat te doen door hem te dragen en me weer te herinneren hoe mooi ook die is (ik heb het niet op omega, ook maar 2 omega s in de verzameling, deze die ik in 2015 kadoo kreeg en dan nog eentje waar ik achterlijk veel werk aan had, zoveel dat ik hem op een bepaald moment ook buiten wilde kieperen, blij dat ik het niet deed)
Zat vochtschade in het horloge. Roest aan de minutenpijp, urenrad en wijzers. Glaasje was helemaal dof van de krassen.
Alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt, service gegeven, afgesteld, kast schoongemaakt en een nieuwe pakking erin gezet. Glaasje heb ik weten te behouden door hem te polijsten. De wijzerplaat is er niet mooier op geworden, maar nog wel acceptabel om te dragen. Verder was de veer “gebroken” toen ik hem terug wilde zetten in de veerton. Het staartje is gepuntlast en veer van de veer af. De stoute schoenen aangetrokken door het einde roodgloeiend te verhitten met de brander en met een tangetje omgebogen totdat ik weer een staartje had. De veer is dus een kleine cm korter geworden.