Zodra de zon eens komt piepen, ben zelf eigenlijk benieuwd!
Tissot 516 quartz.
Band zat muurvast glas was te klein voor de kast en te groot voor de bezel, kroon was niet kloppend op een opwindstift met een verrotte schroefdraad.
En nu, opwindstift bijgevijld, andere kroon erop. Kast schoongemaakt.
Glas is niet te krijgen op maqt, dus dan maar maken op maat.
Ik heb een plexiglas gepakt die wel aste in de kast maar veel te hoog was en te breed voor de bezel.
Deze eerst bijgeschaaft/geschuurd zodat ze aansloot op de bezel, wua hoogte. Daarna de randen van de plexi bijgewerkt zodat de bezel er ook overheen past.
Alleen nu nog leren herlumen.
Bijzonder. Bijzonder leuk horloge ook
In het echt ziet dat er verschrikkelijk netjes uit. Creatief en mooi opgelost.
Weer een echt spectaculair Climholland project! Knap gedaan met dat glas.
Om dat te leren lijkt mij voor jou een
enige wat jammer is is dat die ronde loupe op het gasl er niet emer op zit. Vierkant vind ik die dingen erg stom, rond kunnen ze erg mooi zijn
Een Tissot met slecht passend glaasje
De band zat muurvast, je verbaast je
Hoe het zover komt
Als je dit opsomt
Dan lijkt het een grote ravage
Maar dan, met veel kunde en aandacht
Ontstaat toch iets dat je niet verwacht
Een mooi resultaat
Tissot weer paraat
’ t Was Clim die hem weer in topstaat bracht!
Creatief opgelost
Het originele glas zal dan ook zo’n sprongetje in de diameter moeten hebben.
In dit draadje had ik al, een stukje hoger, het vervolg beloofd, dus hier komt het ‘erna’ gedeelte.
Het horloge, gevonden in een graaibak, was in een erbarmelijke staat.
Op de achterplaat staat een merk: Svalan; Zwaluw in het Nederlands. Horloges met vogelnamen waren geliefd in Zweden. Svalan was een van de betere populaire Zweedse merken van behoorlijk hoge kwaliteit, te vergelijken met de Finse Leijona horloges en de eveneens in Zweden zeer geliefde Atlantic horloges.
Wat mij boeide was de ouderwetse merkloze emaille wijzerplaat met rode 12. Zakhorloge stijl. De verkoper, den vänlige svenske herr Hagman, had mij er al op gewezen dat de plaat waarschijnlijk niet origineel bij dit horloge hoorde, maar veel ouder was en door iemand er later in geplaatst.
Niet zo’n probleem eigenlijk. Een Frankenwatch is ook leuk op zijn tijd.
De secondewijzer zwierf ergens los onder het glas en de urenwijzer was afgebroken. De emaille plaat had echter slechts wat kleine haarscheurtjes en was verder nauwelijks beschadigd. Het kastje is van RVS en leek goed polijstbaar. Thuis open gemaakt bleek er een mooie oude, vroege versie AS 1130 Wehrmachts werk caliber in te zitten, eveneens gemerkt met Svalan. Na een paar slingers aan de kroon ging de balans gelijk aan het werk.
It’s alive!
Vandaag met het ding aan het werk geweest. Uurwerk uit de kast, het losse secondenwijzertje bleek te passen en ging vrolijk rondjes draaien nadat ik het weer op het asje had geplaatst. De wijzerplaat zat los op het uurwerk en bleek met een paar drupjes lijm ooit op de platine bevestigd geweest te zijn. Gelukkig was er geen schade door de lijm omdat er veel plaats is op die platine en de lijmrestjes waren eenvoudig te verwijderen. De originele pootjes waren niet afgebroken, maar zorgvuldig met de achterzijde vlak gevijld. Dat verklaarde waarom het emaille van de plaat nog vrijwel heel was. Meestal (bij zakhorloges) zitten er aan de voorkant grote barsten en zelfs gaten in het emaille, daar waar de pootjes zijn afgebroken, meestal omdat men met geweld heeft geprobeerd om de plaat van het uurwerk af te trekken, zonder de moeite te nemen of zonder de kennis te hebben de fixatieschroefjes even los te draaien.
Hoe verder: Het vuile stalen kastje, het nog nette, goed te polijsten glaasje, de verbazend krasloze achterplaat èn het wijzerplaatje gaan allemaal lekker soppen in het ultrasoon machientje. Normaal zou ik een (modernere) wijzerplaat niet in de ultrasoon durven gooien, maar zo’n emaille plaat kan wel wat hebben en de vuil geworden en dus zichtbare barstjes worden er mooi schoon van.
Terwijl het spul in het sop staat te pruttelen ga ik op zoek naar een passende urenwijzer. Ik heb best veel wijzertjes, maar die komen vrijwel allemaal uit sloop, rommelbakjes en onduidelijke onderdelen lotjes dus dat is stevig zoeken. Ik heb ooit eens een paar avonden gewijd aan het bij elkaar zoeken van wat paartjes uren- en minuten wijzers en die zoals hieronder opgeborgen:
Ik heb niet zo’n handig Bergeon tooltje waarmee je de gatmaat van wijzertjes kunt meten, dus het moet met trial & error en dan ben je wel even bezig. Maar het geduld wordt beloond: er past een uren wijzertje uit een van de ‘paarse setjes’. Het bijbehorende minutenwijzertje paste echter niet, dus besloot ik om de oude originele (?) wijzer terug te zetten. Het nieuwe wijzertje is weliswaar niet helemaal het correcte model, maar ik vind dat het er mee door kan. Op een later moment kan ik altijd nog de ‘open’ minutenwijzer i.p.v. lume van wat goudverf voorzien en dan past het e.e.a. best wel bij elkaar. Een andere optie is ergens een heel paartje passende wijzers te zoeken. Dat moet kunnen, want een AS 1130 is een veel voorkomend uurwerk en daar zijn vast (sloop) wijzertjes van te vinden. Dus als iemand nog een sloop donor heeft liggen mèt twee bij elkaar en bij dit horloge passende wijzers hou ik me aanbevolen. Voorlopig laat ik het even bij de gevonden combinatie, die er eigenlijk al best aardig uit ziet. En het was tenslotte al een Frankenwatch.
Inmiddels zijn alle grote onderdelen brandschoon uit de ultrasoon gekomen. Nu eerst het glaasje poetsen. Dat wordt weer helemaal helder en krasloos , dus dat scheelt weer een glas uit de voorraad. Het kastje is van RVS en laat zich verbazingwekkend mooi polijsten en oppoetsen. De beschadigingen zijn dusdanig dat het niet eens een Mumbay Special geval met afgeslepen hoekjes wordt, alles blijft redelijk recht en scherp genoeg naar mijn bescheiden beoordeling. Het emaille plaatje is heel mooi schoon geworden en de meeste haarscheurtjes zijn nog nauwelijks te zien, alleen van dichtbij en met een loupe.
De rest is snel verteld: alle onderdelen worden weer in en aan elkaar gezet. Nog even een passend bandje erbij zoeken en: daar is ie dan: een opgeknapte Franken Zwaluw.
Pictures, or it did not happen:
Het uurwerk is behoorlijk vuil en zal nog wel eens een service moeten krijgen, maar voorlopig loopt het netjes en ik zal het eerstdaags nog wel een keer op de Weishi TG zetten om te zien hoe het zich gedraagt. Daarna ga ik iemand zoeken die het uurwerkje een schoonmaakbeurtje wil geven.
Tenslotte: aan de pols!
Het mag dan een Frankenwatch zijn, met wat goede wil en optimisme kun je het ook een ‘mod’ of misschien zelfs een ‘marriage’ noemen.
Ik vind het er behoorlijk authentiek (en een beetje antiek) uitzien, dus ik ben er blij mee. In deze vorm is het tenslotte ook een volstrek uniek horloge, hier bestaat er maar één van.
Het is inmiddels al weer laat, middernacht voorbij. Dus eerst maar eens lekker slapen en daarna verder met een volgende opknap klus van een van de andere Rikketik wrakjes.
Welterusten straks en groeten…
Lex
Mooi werk die Tissot Clim!. Mooi horloge ook.
Wijzers relumen op zich is niet moeilijk (als je ze alle 3 doet, wat mij hier het beste lijkt gezien ze vocht hebben gezien er die donkere lume er verder gaat uitvallen)
de kleur laten matchen met bestaande lume, dat is een andere zaak
meestal een kwestie van binders en poeders te mengen en te experimenteren
daar hoop ik mij de volgende jaren op toe te kunnen leggen
vooral de niet matchende groene lume deed pijn aan mijn ogen, voor de nieuwe wat lichter gemikt dan die op de wijzerplaat (die tamelijk donker was verkleurd)
Thanks, mooie Climerick
Waar koop jij de materialen voor het relumen?
Zoek niet zo ver😉 Die 1130’s zijn heerlijk om te doen.
Heb je de wijzerplaat met van die speciale stickertjes vastgezet?
Leuk projectje , deze, Lex!
Mooi blokje! Handig!
Ik zou hier wel eens een voor en na van willen zien
Dat zijn gewoon 2 tandenstokers in een blokje hout: you can do it
moet zelfs niet van bergeon zijn😂
Ik gebruik echt vanalles, zal je vanavond een berichtje sturen. Maar voor die Tissot zou ik zo,n setje premix kopen. Op de foto lijkt de lume op de wijzerplaat gewoon wit
Premix, heb je een adresje?
Dat weet ik wel, Bas Ik ga jou zien!
Uhm, nee ik heb het op een veel ergere manier gedaan. Heel erg vloeken in de kerk, maar ik heb opnieuw lijm gebruikt.
De oude lijm zat op een plek waar het geen kwaad kon op de platine.
Hieronder de wijzerplaat zijde van een AS 1130:
(rode plekjes is/was lijm))
Die resten oude lijm waren heel eenvoudig te verwijderen omdat die niet echt sterk vast gehecht was aan het metaal.
Op de zelfde plekjes (veel ruimte beschikbaar dus geen risico dat de lijm ergens terecht komt waar het niet moet) heb ik m.b.v. een speld twee hele kleine dotjes acrilaat gel lijm aangebracht en toen de ook aan de achterkant goed schone wijzerplaat er op gedrukt. De locatie is eenvoudig: de asjes voor de wijzers mooi in het midden van het gaatje en de 3 flush met de opwindas. Vervolgens een uurtje laten liggen voor de hechting (secondenlijn? niet dus! Duurt echt veel langer voordat het ‘vast’ zit!) en ook voor het uitdampen (er komen gasjes vrij die bijv. het plexy kunnen aantasten). Ik heb wel eerst een proefje gedaan op een oud sloop werkje!
Omdat de acrilaat lijm niet sterk hecht op het gladde metaal aan de ene kant en het nog gladdere emaille ( = glas!) aan de andere kant, komt de verbinding desgewenst weer vrij makkelijk los, Met een kleine draaibeweging breekt de lijm en komt het wijzerplaatje er weer af.
Een wat onconventionele methode, maar het werkt, hoewel ik niet weet of dat ook kan met bijv een aluminium of koperen plaat. In India is het veel erger, daar gebruiken ze een soort bison kit!
Doe dit niet bij een platine die vol zit met (lager) gaatjes en schroefjes, want een minieme hoeveelheid secondenlijm op de verkeerde plek en je kunt je uurwerk weggooien. Daarom ook gebruikte ik de gel versie en niet de waterdunne vloeibare versie die alle kanten op loopt. Gel is goed te doseren.
Het was een experiment, maar ik schreef al in mijn verslag: ik had niks te verliezen! En niet geschoten is altijd mis.
Ik hoop nu wel, nu ik dit heb bekend, dat ik niet wegens grensoverschrijdend gedrag op HF wordt gecancelled…