Ik vind dat er zelfs veel mooie Ruhla’s bestaan ![]()
Heel zeker weten ![]()
Zeker, Peter, jij was een van de eerste die me dat liet zien.
Met dank aan @basvg
Uurwerk is een Lorsa 651
Aber nicht aus Deutschland, sonst aus Rotterdam!
Iemand heeft dat eens uitgezocht en er op HF over gepost:
Mijn Thiel. Dateert volgens mij van ca. 1938-1950. Horlogebandje lijkt origineel te zijn. Komt van E-bay voor een prikkie en loopt als een trein. Recent liet wel het glas los, dat is gerepareerd.
Leuke deze Thiel, gefeliciteerd
- zie ik maar weinig voorbijkomen hier als merk. Heb er zelf ook geen een, wel wat oude wijzerplaatjes
@Betula
Wat een gaaf ding, Arie! Dat rode bandje is ook perfect er op.
Er staat Swiss Made op, maar ik heb toch zo’n gevoel dat het hier weer om een van de verborgen merken van de Ruhla fabriek draait.
Misschien via een Zwitserse importeur? Wat voor (penanker) kaliber zit er in?
Zit een EB8800 uurwerk in. Heb ik via Tradera binnen gehengeld ![]()
Nee is geen Ruhla
De fabrikant Rego / Lapanousse / Cimier maakte van 1923 tot 1986 (volgens de wijze Dr. Ranfft (RIP) eenvoudige penanker uurwerken en horloges.
Eenvoudig van constructie volgens het zgn. Roskopf systeem, eenvoudig van materiaal; messing platines en gestanste ijzeren raderen en andere onderdelen. Lagers in de vorm van (kunstmatige) robijntjes kwamen er ook al niet aan te pas. En last but not least, eenvoudig en bijna Spartaans van vormgeving. Nu is dat laatste een eigenschap waarmee ook sommige zeer kostbare horloges nogal eens ‘behept’ zijn, dus een simpel design is vaak eerder een aanbeveling dan een nadeel.
Omdat deze horloges destijds ook al niet zo kostbaar waren - ze waren bedoeld voor de ‘gewone man’ - in een prijsklasse op de bodem van de markt, was onderhoud of repareren meestal duurder dan de aanschafwaarde. Er zijn daarom niet veel exemplaren meer over, zo’n 100 tot 50 jaar later. Wat je er dan doorgaans nog van terugvindt is dus ook nogal eens defect en uiterlijk in een behoorlijk afgekloven, beschadigde staat.
Het exemplaar wat je hier ziet had echter een opmerkelijk gave conditie toen ik het, inmiddels een jaartje geleden, tegenkwam en aanschafte via een veiling site. Het zag er eigenlijk als bijna nieuw, zeer licht gedragen uit, met een vrijwel krasloos kastje. Dit ondanks de ook al zeer eenvoudige constructie van het zgn. ‘schoenpoetsdoosje’.
Een volkomen gave ietsje crème kleurige wijzerplaat met het rode pijlpuntje aan de secondenwijzer en de mooie witmetalen opgelegde uren markertjes gaven het horloge toch meer cachet dan je van de (vermoedelijk) lage oorspronkelijke aanschafprijs zou mogen verwachten. Het glaasje was wèl beschadigd met een flinke barst aan de rand, dus onherstelbaar en dat werd daarom vervangen door een passend nieuw exemplaar. Het eigenwijze rode puntje van de secondewijzer deed mij besluiten dat accent te benadrukken door het horloge van een felrood leren bandje te voorzien.
Maar dan het uurwerkje… Dat was andere koek. Het kaliber REGO 153 werkje zag er weliswaar ook nog als nieuw en netjes schoon uit, het wilde echter niet langer dan telkens een paar seconden lopen en stond dan weer stil. Bij zo’n eenvoudig ongesteend uurwerkje wil het dan nog wel eens helpen om een druppeltje wasbenzine aan te brengen op de tapasjes die ongelagerd direct in de messing platine draaien, (om de vastgekoekte oude olie op te lossen) maar dat mocht hier ook niet baten. Kortom: het ding zag er fraai uit maar lopen ho maar.
Dus mocht de Cimier een poosje gaan logeren bij @Scudo, onze penanker expert par excellence.
Scudo heeft er zijn skills op losgelaten en bij de eerstvolgende Rikketik koffietafel bijeenkomst waar we elkaar weer zagen had hij het ding weer voor me meegebracht. Werkend! Maar perfectionist als Peter is, was hij zelf niet tevreden over het bereikte resultaat. Er was iets met de balans wat niet goed wilde komen, dus hij kon het ding niet zo ingesteld krijgen dat het perfect op tijd ging lopen en af en toe wilde de Cimier ook nog wel eens zomaar stil blijven staan.
Nu vind ik voor een dergelijk horloge een dagelijkse afwijking van een paar minuutjes absoluut geen probleem en de keren dat ik het een dagje gedragen heb of geheel opgewonden meer dan 24 uur op mijn bureau had, liep het weliswaar per dag een paar minuten voor, maar stilstaan was er niet bij. Ik ben dus helemaal blij en tevreden.
Bij deze nog maar eens: hartelijk dank Peter voor het weer tot leven brengen van deze mooie poor mans dresser, die ik niet veel zal gaan dragen, maar wat wel een object is in mijn collectie dat bij de andere horloges in de laatjes, de cassettes en de theedozen mag blijven wonen. Voor mij is het een echte penanker kampioen!
en gewoon een prachtig draagbaar exemplaar☑️
Precies! Heel mooi en leuk dat e.e.a. weer werkt.
Ruhla chronograf die gemaakt is omdat Karl Rexer uit West-Duitsland en eigenaar van Karex horloges wilde dat ze in Ruhla een simpele chronograaf wilden ontwikkelen zodat hij ook Karex chronografen kon gaan verkopen. Nou heb ik nog nooit een Karex chronograaf gezien, maar wel een Anker. Dus wellicht dat Karl Rexer ze alleen onder de naam Anker heeft verkocht. En ook die kom je maar zelden tegen.
En sterke mannen zoals jij ook dus! Weer thuis en goed bezig begrijp ik. Hou je taai!