Te stil hier… en dat terwijl penankers niet echt bekend staan als stille uurwerken. ![]()
You don’t say!
Ik moet eigenlijk eens wat verse opnemen… twee jaar geleden al, jezus.
Uurwerk lijkt identiek met een Frans HP (Parrenin) uurwerk.
Edit: "…faute d’investissement, la SA des Etablissements Parrenin est placée en redressement judiciaire en 1974…
Maintenue par ses cadres de reconduction d’exploitation en reconduction d’exploitation, elle est reprise en 1977 par son principal client, la société Remex International Precision Time LTD, de Hong Kong… "
Bron: Patrimoine en Bourgogne-Franche-Comté
(https://patrimoine.bourgognefranchecomte.fr/)
Glaasje moet ik nog vervangen, het uurwerk loopt nu mooi op de werkbank, maar nog niet bij beweging.
Sjieke Penanker! REF 21. Haha. Maar geen 21 steentjes denk ik? Welk uurwerk zit er in?
Mikrolisk geeft geen sjoege op LEROYAL, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al geprobeerd.
Le Royal is een merk uit de Besançon, ik zag ze wel vaker op Vinted en Leboncoin met mooie kasten, chique wijzerplaten en goedkope prijzen.
Zit nu al heel de avond om de pols, nadat het was blijven lopen. Gaat goed.
Eén brok horloge geschiedenis daar, die omgeving van Villers-le-Lac en Besançon. Ik denk dat als je daar in een willekeurige tuin van een van die horlogedorpjes in de grond gaat spitten dat je dan een schop vol horloge onderdelen naar boven haalt.
En wat radium…
Mooi horloge, zoals opvallend veel penankers.
Maar het uurwerk komt niet uit Besancon, Villers-Le-Lac, of de Franche-Comté, maar wat zuidelijker.
Het is een Lorsa, type 651, uit Annemasse, in de Haut-Savoie.
Ja, klopt. Het uurwerk ligt ook in een andere hier, een ELP, die nog niet volledig wil blijven draaien.
Toevallig net nog wat artikelen hierover gelezen. Volgens de bondsraad is alles nu geruimd. Laatste
Locatie was in Solothurn (kanton) einde 2023.
Gelukkig maarIk kom vanwege het familiegebeuren nog wel eens in Solothurn. Heb daar bij een van mijn bezoeken nog een mooie N.O.S. Roamer automaat aan over gehouden.
Nog even ter aanvulling op mijzelf: de hierboven getoonde Roamer Searock is géén penanker, maar het kwam zo uit in het kader van het feit dat Soloturn ter sprake kwam.
.
Roamer maakte met name voor 1950 nog wel penankers, maar dan onder de naam van het submerk MEDANA. Daar heb ik er ook eentje van, met een hele geschiedenis; als volgt:
Ik kreeg van @Domega een leuk tank horloge met een incompleet uurwerkje ten geschenke. Voornaamste reden: Een leeuw als logo op de wijzerplaat en als merk eigenlijk niets, behalve de vermelding: ‘EXTRA’. De goede Don weet dat ik leeuwtjes en aanverwante beesten (op horloges) verzamel dus mocht ik deze behouden, met de boodschap: kijk maar of je er wat mee kan.
Het celluloid glaasje was gescheurd en in het (cylindergang) uurwerk ontbraken de balans en de balansveer. Alle andere onderdelen leken te functioneren.
Het kaliber nummer bleek een MST 320. Afkomstig uit de Roamer stal uit Soloturn dus. M-S-T staat voor Meyer & Stüdeli, de eigenaren en oprichters van Roamer.
In de Mikrolisk data staat zowel het bekende logo in letters als het oude logo, een tijger! Weliswaar geen leeuw, maar toch een katachtige.
Op eBay vond ik - nieuw in verpakking - een originele complete balans set voor de MST 320.
Het ding moest wel uit Italië komen, maar waar vind je nog een complete balans voor een cylinderuurwerk uit de jaren 30 van de vorige eeuw! Toch maar besteld, en na een weekje ontvangen.
@basvg zag het avontuur wel zitten en wilde proberen om voor mij het uurwerkje met de nieuwe balans weer tot leven te wekken. Het hele setje werd dus aan Bas overgedragen en Bas ging aan de slag.
Nog het meest tot zijn eigen teleurstelling (hij kan er niet zo goed tegen als ie een uurwerk niet aan de praat krijgt) wilde het ding met de nieuwe balans niet goed lopen. Bas zou Bas niet zijn als ie geen oplossing vond. Hij duikelde ergens een - compleet en werkend - MST 320 uurwerk op, dat zowaar ook het horlogemerk prijs gaf. Een MEDANA. Roamer familie dus.
Wonderlijk: Dit uurwerk bleek een penanker echappement te hebben, geen cylindergang. Verder was qua constructie het uurwerkje vrijwel identiek, met één kleine complicatie: het gaatje in de wijzerplaat voor de kleine secondewijzer zat een of twee honderdste mm te hoog. Dus paste het busje van de kleine seconden wijzer nèt niet goed door het gat. Voor de rest paste alles naadloos in het kastje en het uurwerkje liep.
In die staat kwam het ding weer terug bij mij. Een nieuw plexi glaasje vervaardigen bleek niet al te ingewikkeld. Ik had al wat ervaring met het vermaken/verzagen van een groot gebold plexiglas naar een kleiner rechthoekig glas: meten, zagen, vijlen, meten, vijlen, slijpen, meten en dat tig keer tot het ‘klik’ past.
Het gaatje in de wijzerplaat leek iets lastiger, maar het scheelde inderdaad maar een paar honderdste. Ik nam het risico en heb het gaatje, met een ietsiepietsie dikker boortje iets groter gemaakt. Bingo! Het busje van de piepkleine secondewijzer paste nu door het gaatje en op het asje van het uurwerk. Vooruit met de geit en gaan met die banaan. It’s alive! De rest was een kwestie van alles nog even stofvrij maken en een beetje poetsen.
Er zitten wat haken en ogen aan dit horloge: Het donor uurwerk: is weliswaar verwant aan wat er origineel in zat, met hetzelfde (!) kalibernummer en geen cilindergang maar een ankergang. En een gemodificeerde wijzerplaat, met een vergroot gat voor de seconden wijzer (waar je overigens na de montage niets meer van kan zien). Maakt het dat tot een Frankenwatch? Ik lig er niet zo wakker van.
Ondanks de modificaties vind ik dat het een redelijk origineel horloge is en - belangrijk voor mijn fetisj: een horloge met een leeuw op de (merkloze) wijzerplaat. Dat de Roamer / Medana tijger een leeuw is geworden, vind ik wel grappig, het uurwerk is tenslotte van het juiste merk. De tijger zoals ie op de wijzerplaat van dit horloge staat heb ik nergens meer terug kunnen vinden. Hij is dus in elk geval uniek.
Ter afsluiting van dit avontuur nog wat foto’s en - niet onbelangrijk - mijn dank en massa’s karma voor vrienden Bas en Donald. (Wie van de twee personen op de Frankenstein foto nu Bas is en wie ikzeidegek, mag iedereen zelf bedenken).
Leuk dat ie weer leeft!
Gelukkig heb je de transitie goed gedocumenteerd…
Helemaal blij dat zo’n slapende tikker via de HF reddingsbrigade alsnog weer zijn rondjes mag draaien - dank voor de opgehelderde historie en alle geduld door jullie in de verwaarloosde leeuw geïnvesteerd - pet af Lex👌