Mooi, Peter. Chapeau voor je bijna museale collectie.
Tja penankertjes heb ik wel een paar, maar het is altijd wat met die dingen.
Er zijn er bij die gewoon na al die jaren erg goed lopen, maar sommigen hebben ook wel kuren hoor.
Dat heb je toch minder bij een wat beter uurwerk. Komt natuurlijk ook dat die penankertjes nooit geserviced zijn en bij mensen terecht kwamen die ook al wat ruiger en vuiler werk hadden.
Die hadden ook vaak geen geld voor een duurder horloge en al helemaal niet voor een service.
Deze loopt uitstekend maar zoals je ziet is ie in mint conditie en waarschijnlijk niet veel gedragen.
Karex was een merk van KArl REXer uit West Duitsland, maar hij verkocht goedkope horloges uit Ruhla.
Ik denk dat jij zo langzamerhand ook wel een aardig boekje kan schrijven over die DDR penankers.
Ook bij Ruhla denk ik?
Vast wel, Ruud. Prachtig horloge en dat opknappen gaat vast lukken. Die loopt straks weer als een kievit.
Leuk man - die van citizen kende ik nog niet Dat stiekem eerbetoon blijf ik toch zo mooi vinden van de communistische economie
Leuk om te lezen over deze goedkope horloges, maakte Ingersoll alleen penankers en wat is de nauwkeurigheid en gangreserve van dit soort horloges ?
Jaap
Hoe zijn deze gelieerd aan citizen en seiko?
Niet. Gewoon een fantasienaam en het feit dat mensen niet goed (kunnen) lezen.
Nu nog zie je vaak op Facebook groepen dat mensen menen een Seiko gekocht te hebben en het blijkt een Aseikon te zijn. Vaak zijn de eerste en laatste letter van de wijzerplaat gepoetst.
Mijn meest waardevolle penanker horloge. Deze was van mijn opa en ik heb dit horloge kunnen restaureren.
Onbetaalbaar!
Mijn andere opa had ook een penanker horloge dat nu in mijn collectie is.
Een veel bekender merk, dat wel.
Waarschijnlijk had ie dat alleen af en toe op zondag om.
Prachtig horloge die Zheut, heb je ook een foto van het uurwerk ?
Ik heb geen idee dit is mijn enige en die doet het nu niet meer , nu geen gangreserve en o nauwkeurig .
Heeft maar een week of 4 gelopen na aankoop misschien kan @Lexaf daar iets over vertellen?
Of andere vintage experts maar sorry ik weet het niet tot hij weer opgeknapt is …
Lekker stossicher, weer eens wat anders dan incablock!