Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ik heb een aantal van zulke . Kun je de maat toch even geven?

2 likes

De linker heb ik een paar maanden geleden gerepareerd, de rechter had ik donderdag 's nachts gereed. Was een hele klus met onderdelen uit 2 donors om 1 goede te krijgen. Daarna reguleren, het begon op +900 spd en tikfout van 9,9… Iemand heeft er ooit echt aan gerommeld.

Ik heb een zwak voor deze elektromagnetisch aangedreven mechanische uurwerkjes met hun erg mooie afwerking.

13 likes

22.3 x 18.3 mm

Nee, helaas. Ik dacht er nog veel meer te hebben, maar veel kastjes zijn in het midden breder…

1 like

https://www.cousinsuk.com/product/rectsq-both-sides-curved-bezels-sternkreuz-rx

En dan de RX2251855 iets de zijkanten op maat maken.

Voor die uurwerkjes heb ik ook een zwak, durf er alleen nog niet echt aan te beginnen. Iets met behoorlijk wat kwetsbare onderdelen en nog te weinig ervaring!

Maar wat ik al wel weet, is dat niet alle onderdelen van een 3700 op een 3702/3 passen (hoogte verschilt).

2 likes

Crosspost

19 likes

Wat was er trouwens zo lastig aan deze?

Klopt… En het was een aardige puzzel.

Uiteindelijk met elektronica (er zijn 3 of 4 verschillende bordjes voor gemaakt!!) moeten spelen, wat opnieuw moeten solderen. Ook allerlei andere zaken moeten combineren (o.a. een balans van een donor met de oorspronkelijke platine).

Iemand had aan het uurwerk geprutst en dat niet heel denderend gedaan, maar - en daar was ik blij mee - wel een contactstripje geknutseld, zodat bij plaatsen van een batterij het horloge begon te lopen. Normaal moet je daarvoor een speciale uurwerkhouder met schroef en contactclip hebben (die ik niet heb), of even wat improviseren.

Je bedoelt zo’n clipje?

1 like

ETA 810-familie ?

1 like

Zou zomaar eens kunnen, die heb ik een paar weken geleden onder handen genomen:

4 likes

Ja, die zit bij de speciale Seiko houder!

Bij dat horloge van mij is op de brug een custom clip onder een schroef bevestigd. Daarmee wordt de witte batterijhouder op de plek gehouden, terwijl de clip ook als +pool fungeert.

Overigens, de Elnix-uurwerkjes zijn nog mooier dan de 370x uurwerkjes. Die hebben - naast een prachtig gepolijst ankerrad met een veertje in een wolfsvertanding om speling op de secondewijzer tegen te gaan - ankerstenen die extreem lang en helder zijn.

2 likes

Al eens de 3300 serie bekeken? Zijn ook prachtige uurwerkjes. Daar bij Seiko waren ze erg goed in die dingen. Ik vind mijn electrische horloges echt geweldig, en een van die dagen hoop ik, dat ik ze zelf kan servicen. Ze zijn mooi, niet alleen van design qua uiterlijk, maar ook van binnen. Ze hebben wellicht niet de bling van een zwitsers uurwerk, maar alles is gestileerd met goed bedachte constructies.

Het is ook prachtig, hoe Daini en Suwa elkaar pushten om beter te worden. Samen hebben ze Seiko groot gemaakt!

1 like

Oh en mijn foto was zo donker omdat ik pas 02:00 u. klaar was en mijn werklamp al uit had gemaakt.

1 like

In deze een batterij gekregen :sweat: en zoals verwacht perfect werkend…helaas bij het uitblazen van het glaasje brak het plastic ringetje So het glaasje staat nu gemonteerd met enkele tipjes siliconen
Stem verwijderen

Om de pols :relieved:

12 likes

Ik dacht dat die juist iets minder waren, minder jewels en afwerking. Wellicht heb ik de verkeerde voor ogen?

1 like

Het aantal juwels zegt niet alles.

Lees dit maar eens, daar wordt de werking van het uurwerkje haarfijn uitgelegd.

Maar qua styling zelfs zoveel mooier dan de EL-330. Hier hebben de designers van Diani zich uitgeleefd. Misschien niet ieders smaak, maar ik ben wel fan!

3 likes

Grappig, de Elnix heeft een anker en ankerrad dat veel meer op de 3300 series lijkt dan op de EL370.

1 like

Leuk leesvoer! Dank :+1:

1 like