Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Deze Primato heeft een PUW360. De tiretteveer en veer waren beide kapot. Had nog een PUW 361 donor.
En schoonmaken was hoog nodig!

Krijg het niet zo afgeregeld als zou willen, maar vermoedelijk wel binnen een minuut per dag. Voor een 50 plusser met ruig verleden redelijk acceptabel.

19 likes

Mooi horloge en fijn dat je nog zo’n PUW360 uurwerkje beschikbaar had. Die PUW werkjes liggen nou niet bepaald voor het opscheppen. Mooi resultaat en veel draagplezier!

1 like

Gelukkig had ik zelfs nog een andere 360. Daar toch maar de balans van genomen en nu een veel beter afregelbeeld! Hij was gisteren opeens gaan racen.

2 likes

Vandaag de moeite genomen om deze Seikomatic eens een beurtje te geven, ook om iedereen wat meer inzicht te geven in de werking van de “Magic Fingers” van Seiko. Een verbazend effectief en simpel systeem.
Het horloge, dat ik nu een beurtje geef, dat is een Seikomatic J13044 uit 1966. Het uurwerkje is een Seiko 603.
Ik heb even geen foto’s gemaakt van het demonteren, maar wel van het opbouwen. Wat je nu ziet, is na het zuiver gemaakt is in de Elma.

Hier heb ik de veer al in de veerton gemonteerd en het urenrad gemonteerd, inclusief de brug.

Derde wiel en escape wheel

Gelukkig heeft deze een losse brug, waardoor de brug van de veerton later gemonteerd kan worden.

De brug van de veerton. De oplettende sleutelaar zou het misschien al gezien kunnen hebben, maar ik ben hier iets vergeten… Gelukkig kon ik dat later gemakkelijk herstellen.
De clickspring is bij deze externe, simpel en effectief. Even de veer op spanning brengen, en het raderwerk draait lekker soepel. Zo zien we het graag.

Dan de pallet fork. Hier heb ik in het begin veel met geworsteld om de pallet fork er goed in te krijgen. Nu begin ik er handigheid in te krijgen. Eerst zorgen, dat de pallet form goed in het gaatje ligt, dan gaat het daarna bijna vanzelf.

En dan een spannend momentje altijd. De balans plaatsen. Gelukkig begon het uurwerkje meteen rustig te tikken. Het werk is al half gedaan…

De automaatbrug laten we even voor wat hij is. Dat kan namelijk veel gemakkelijker gedaan worden, als het uurwerk in de kast zit. We draaien het uurwerk om en beginnen het keyless gedeelte te monteren.

De wijzerplaat lichtjes zuiver gemaakt, later nog wel wat pluisjes weggehaald, die zijn blijven hangen. En daarna op het uurwerkje gemonteerd. Ook meteen de wijzers gemonteerd, maar dat heb ik niet op beeld.

Daarna het uurwerkje in de kast gehangen en de uurwerkring vastgemaakt. Helaas miste er al vanaf het begin een schroefje, die de ring vasthoudt. Die heb ik later nog van een donor uurwerkje van een ander type kunnen lenen.

Nu kunnen we het horloge even aan de kant leggen, en beginnen met de de montage van de automaat module. het bestaat eigenlijk maar uit een paar onderdelen. De brug met een kogellager (in dit geval vervangbaar, maar was niet nodig).

Even opletten met de plaatsing van de Magic Fingers, dat je hem niet op de kop legt. Want dan werkt het niet. Het tandwiel heeft vele kleine haakse tandjes, die de Magic Fingers moeten “trekken”.

En zo ziet de complete automaatbrug aan de onderzijde uit. Niet zo heel ingewikkeld! of wel? Wel slim bedacht…
20231219_145556|491x500

En zo ziet de automaatbrug er gemonteerd uit.

Het gewicht monteren en dan is het horloge alweer klaar!

Nog vlug de pakking monteren, deksel erop klikken een mooi bandje monteren en tevens een nieuw glaasje plaatsen…

En voor wie het gezien heeft, wat ik eerder vergeten was: Het tiretteschroefje.
En voor de puristen: Dit is een SD-dial, dus witgouden markers…

32 likes

Bedankt om te delen :hugs::heart_eyes:

1 like

Mooie foto’s. Leerzaam, dank je wel.
:penguin: :+1:

1 like

Mooi ding man! Leuk om ook eens een verslag van dit uurwerk te zien :+1:

2 likes

Mooi horloge. Netjes gedaan weer

2 likes

Tof horloge, dank voor het delen.

Heel gaaf horloge en ziet er top uit. Bedankt voor het delen.

Ik ben nu bezig met precies hetzelfde uurwerkje nog een keer, want dat zit ook in mijn Seikomatic Silverwave J12082. Dat had ik al eens gedaan, maar het viel willekeurig stil. Waarschijnlijk wel de oorzaak gevonden, maar het is even afwachten als alles klaar is.
Bij de demontage nog wel even spannend geweest, de cannon pinion schoot me weg, gebeurt me normaal nooit. Maar voor alles is een eerste keer… Gelukkig wel teruggevonden, want die heb ik niet 1-2-3 gevonden, ook niet online.
Later weer bericht.

1 like

Ik weet zo niet meer welk Seiko S nummer het was, maar had deze uit Japan paar jaar terug, ik dacht S-610
Dat is de uurwerk houder voor 3300 3700 uurwerken waar dit onderdeeltje ook bij zit. Erg handig als je aan dit type sleutelt

5 likes

Yep, dat is 'm.

Je kunt ook een klein clipje maken dat bij de EL-370 onder de schroef van de brug voor het raderwerk gaat.
Die schroef meteen boven de batterij op jouw foto.

Dat clipje haak je dan over de witte batterijhouder, die er mooi door op de plek wordt gehouden.

Dit werkt net zo goed als de officiële oplossing. De batterij wordt alleen niet gefixeerd, maar die plak je dan met een stukje rodico even vast.

Zo werk ik aan deze uurwerkjes.

Een kleine tegenvaller: De pallet cock heeft schade aan aan het juweel. Nu heb ik de kennis en het materiaal niet, om dit te herstellen, maar er is nog geen nood aan de man. Ik blijk dus nog een 20 juwels 603 uurwerkje te hebben liggen…
Maar dat heeft weer een variatie, waarbij de barrelbridge en de train bridge aan elkaar vast zitten. Verder zit er geen verschil in. Maar daar zijn nog wel alle juwelen goed, en ik ga die dan ook gebruiken om mijn horloge te repareren. En dan gebruik ik de best onderdelen van beide uurwerkjes om er het beste uit te maken…

7 likes

image

Spannend! En dapper! Succes!

Inmiddels niet meer zo spannend, want alles werkt weer. Nog niet helemaal zoals ik het gehoopt had (amplitude is nog wat laag, maar die kan nog wat stijgen…)
Maar nu loopt het wel weer strak.

En hier de andere brug. De automaatbrug, die ik daarna gemonteerd heb, is de betere van de twee, en heeft nauwelijks speling. Dus dat is lekker meegenomen. Maar je ziet de schuurschade aan de randen van de brug. De brug zit ook maar met 3 schroefjes vast, ipv. 4 met de aparte bruggen. Maakt voor de werking van de automaat niets uit, het ziet er verder niet zo mooi uit. En verder heb ik de balans van de oude versie genomen, die zag er beter uit.

15 likes

Een kleine update: Het horloge liep dan toch niet zoals ik het wilde. En wat bleek, het secondenrad bleek krom te zijn. Nou ja, dat is niet al te moeilijk wisselen, en nu loopt het uurwerkje wel snaarstrak.

8 likes

Deze Oris van de restanten al op de Rikketik. Ik heb hem weer aan de praat gekregen, en wijzers passend gemaakt.
Morgen nog een glaasje en een andere subsecond erop
Dan ook betere foto’s …
Maar nu is het mooi geweest (half drie s nachts)

19 likes

Eindresultaat (zwaar leven gehad, maar hij hoeft toch niet meer in de onderdelen bak)

21 likes

Pontiac met grooote P

Moest wel een nieuwe Balans in.

24 likes