Vandaag de moeite genomen om deze Seikomatic eens een beurtje te geven, ook om iedereen wat meer inzicht te geven in de werking van de “Magic Fingers” van Seiko. Een verbazend effectief en simpel systeem.
Het horloge, dat ik nu een beurtje geef, dat is een Seikomatic J13044 uit 1966. Het uurwerkje is een Seiko 603.
Ik heb even geen foto’s gemaakt van het demonteren, maar wel van het opbouwen. Wat je nu ziet, is na het zuiver gemaakt is in de Elma.
Hier heb ik de veer al in de veerton gemonteerd en het urenrad gemonteerd, inclusief de brug.
Derde wiel en escape wheel
Gelukkig heeft deze een losse brug, waardoor de brug van de veerton later gemonteerd kan worden.
De brug van de veerton. De oplettende sleutelaar zou het misschien al gezien kunnen hebben, maar ik ben hier iets vergeten… Gelukkig kon ik dat later gemakkelijk herstellen.
De clickspring is bij deze externe, simpel en effectief. Even de veer op spanning brengen, en het raderwerk draait lekker soepel. Zo zien we het graag.
Dan de pallet fork. Hier heb ik in het begin veel met geworsteld om de pallet fork er goed in te krijgen. Nu begin ik er handigheid in te krijgen. Eerst zorgen, dat de pallet form goed in het gaatje ligt, dan gaat het daarna bijna vanzelf.
En dan een spannend momentje altijd. De balans plaatsen. Gelukkig begon het uurwerkje meteen rustig te tikken. Het werk is al half gedaan…
De automaatbrug laten we even voor wat hij is. Dat kan namelijk veel gemakkelijker gedaan worden, als het uurwerk in de kast zit. We draaien het uurwerk om en beginnen het keyless gedeelte te monteren.
De wijzerplaat lichtjes zuiver gemaakt, later nog wel wat pluisjes weggehaald, die zijn blijven hangen. En daarna op het uurwerkje gemonteerd. Ook meteen de wijzers gemonteerd, maar dat heb ik niet op beeld.
Daarna het uurwerkje in de kast gehangen en de uurwerkring vastgemaakt. Helaas miste er al vanaf het begin een schroefje, die de ring vasthoudt. Die heb ik later nog van een donor uurwerkje van een ander type kunnen lenen.
Nu kunnen we het horloge even aan de kant leggen, en beginnen met de de montage van de automaat module. het bestaat eigenlijk maar uit een paar onderdelen. De brug met een kogellager (in dit geval vervangbaar, maar was niet nodig).
Even opletten met de plaatsing van de Magic Fingers, dat je hem niet op de kop legt. Want dan werkt het niet. Het tandwiel heeft vele kleine haakse tandjes, die de Magic Fingers moeten “trekken”.
En zo ziet de complete automaatbrug aan de onderzijde uit. Niet zo heel ingewikkeld! of wel? Wel slim bedacht…
20231219_145556|491x500
En zo ziet de automaatbrug er gemonteerd uit.
Het gewicht monteren en dan is het horloge alweer klaar!
Nog vlug de pakking monteren, deksel erop klikken een mooi bandje monteren en tevens een nieuw glaasje plaatsen…
En voor wie het gezien heeft, wat ik eerder vergeten was: Het tiretteschroefje.
En voor de puristen: Dit is een SD-dial, dus witgouden markers…