Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

M’n recentste projectresultaat; bijna 5 jaar in de projectenbak gelegen met een gebroken staf.

Nieuwe staf erin

Balanceren:

Service van het uurwerk; even opletten, bij het gros van de Tissot uurwerken kan de veerton er achteraf in, bij een 27b dus niet.

Keyless work pas na het smeren van de radertrein omdat je daar anders niet meer bij kunt:

Wijzerplaatje er weer op en in de kast:

En klaar:

35 likes

Wauw, schitterend uurwerk :heart_eyes: van welk jaar is deze schoonheid?

1 like

Was ook wel de moeite waard. Mooi!

Mooi project, mooi horloge, goed gedaan jochie!

1 like

Dank je :pray::blush: deze dateert uit 1954. Ook alweer bijna 70 jaar oud intussen.

Dank je Lex :pray::pray:
Hopelijk komende tijd wat vaker de tijd om een projectje voor mezelf aan te pakken, voelt goed om eens wat van die enorme stapel projecten aan de praat te maken :blush:

2 likes

Gefeliciteerd met het fraaie resultaat!

Zowel boven als onder balanstap afgebroken. Zal ie toch een smakker gemaakt hebben destijds. Geen schade aan de kast daardoor?

1 like

Dank je :+1:
Zal inderdaad wel een smak gemaakt hebben. Geen overduidelijke valschade aan de kast gezien eigenlijk. Rand van de bezel heeft hier en daar wel wat plekjes waar de plating eraf gebarsten is, zou door vallen gebeurd kunnen zijn; maar kan ook wat lomp verwijderen van de bezel geweest zijn. Lugs zijn nog recht in elk geval :smiley:

2 likes

Wat een waardevol verslag! Het sleutelen is al een hele klus, maar om het allemaal ook nog zo te fotograferen!
Chapeau !

1 like

Dank je, ik doe m’n best :blush:

Zo zeg, de balansas op 2 tappen gebroken dat heb ik nog niet aan de hand gehad.
Leuk dat hij eindelijk uit de projectenbak gekomen is, het horloge is het zeker waard!

Stomme vraag misschien, maar heb je de oude balansas gewoon eruit geslagen op de triebniet? Ik meen ergens gelezen te hebben dat je eerst een stukje “vlees” moet wegsteken voordat je hem veilig eruit kan drijven zonder de balansband te beschadigen?
Heb nog wel wat uurwerken liggen met gebroken balansassen, maar aangezien ik geen draaibank heb ben ik er nooit aan begonnen…
Triebniet, richtacht en balanswaag h

2 likes

Kalle van Chronoglide slaat ze er gewoon uit met de triebniet. Zelf deze week ook zo gedaan. Mooi passend gaatje vinden in een ankje of triebniet voor het plateau, geen centje pijn. Dat kleine rivet randje breekt gewoon af, en zie je hier op het gat liggen:

5 likes

Thanks! Binnenkort dan toch maar eens gaan proberen…

2 likes

Ja inderdaad, gewoon met de triebniet eruit geslagen. Meestal zijn ze al eens vervangen en zitten ze helemaal niet zo vast en tik je ze er zo uit. Deze zat behoorlijk stevig vast en brak het zoals @Jenneke zegt randje van de kraag van de staf af en die kon ik de andere kant op uit het wiel tikken.

3 likes

@wbcoupe … het zit er zeker niet in, dat je dat ons kan leren?
Een balansas vervangen wil ik heel graag leren…

Serge

1 like

U vraagt, wij draaien…

(Samengevat: balans van non ferrometaal die niet gevoelig is voor aluin → aluinoplossing gebruiken om de as voldoende weg te laten vreten en de balans niet te beschadigen. Andere gevallen? Veel oefenen met een draaibank.)

2 likes

Ik ben zelf ooit begonnen met een paar keer dit filmpje bekijken en dan voorzichtig beginnen met het na te doen. :blush:

4 likes

Vader’s Omega Seamaster ca. 1955 Bumperautomaat. Uniek model. Tot nu toe geen 2e van gevonden.
Geheel gereviseerd, nieuwe wijzerplaat, opgerekte band door goudsmit in originele vorm teruggebracht. Familiestuk. :pray:

15 likes

Bedankt allebei! Ik had al een poging gewaagd. Nu begrijp ik het pas. Ik dacht dat het koperkleurige wiel de klemrand moest maken( dacht dat het zachter materiaal was. ) Maar de rivet zit op de as zelf. :sweat_smile:
Niet gek dus dat hij niet wou klemmen!
Ik kan dus nog een poging wagen!

3 likes

Hoi Wilco

Dank voor het delen van deze video. Ik ga er als uitdaging aan beginnen met een slachtoffer…

Alleen…ik heb geen platax… Kan het verwijderen van de “roller en staff” ook op een triebniet?

2 likes

Movado van @Mark020.

Manufactuur uurwerk lijkt wel heeel veel op een ETA. Had nieuwe slipkoppeling nodig want de wijzers liepen niet mee. Gelukkig is een NOS exemplaar gevonden.

10 likes