Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ik heb ook geen platex, ik sla de staf er ook gewoon uit op de triebniet.
Voor het verwijderen van de roller/plateausteen gebruik ik deze:

Plateusteen/roller verwijder ik overigens voordat ik de staf uit het wiel sla.

2 likes

Ik gebruik ook deze tool, maar op de triebniet kan je de veiligheidsrol ook hierin hangen en dan de balanas doorslaan toch?

Inderdaad. Anders zou je de klemming ook maar een keer kunnen maken en dus elke keer alsnog ook het wiel moeten vervangen. Verder wordt de diameter van een gat altijd groter als je erop slaat, niet kleiner :wink:

2 likes

Geen idee, nooit geprobeerd. Ik heb dat ding ook maar nog nooit gebruikt :sweat_smile:

1 like

Dit tooltje heb ik ook, maar ik weet niet hoe ik deze moet gebruiken…
Heb je een kleine instructie?

Sorry voor de vraag…

Mijn vader is nooit een horlogeman geweest, hoewel hij van antiek en kunst (schilderijen en grafiek) houdt.
Denk plastic Casio.

Toen ik net begon met repareren, een mooie Hebli in een EPSA compressor kast voor hem opgemaakt en die draagt hij nu. 34mm No date en automaat - witte wijzerplaat.

Maar hij heeft al een paar keer laten vallen dat hij graag een automaat zou hebben met een datum, maar ook niets te opvallend. Hij gruwt van duikhorloges en die lelijke jaren '70 dingen die ik verkies.
Dus witte of zilveren wijzerplaat, staal, klassieke kastvorm en niet te groot.

Op een beurs een Boillat les Bois Aquamatic uit de rommelbak gehaald, liep niet en miste de kroon.
Wijzerplaat is zilver en verticaal geribbeld. Moest direct aan die oude Citroën camionettes denken.
citroen-hy-silver low roof
day date in het Frans (de dagaanduiding is handig voor gepensioneerden :joy: :joy: :joy:)
ETA 2789-1 uurwerk

Heb er mijn bekomst wel aan gehad:
nieuwe lume voor de wijzers
nieuwe balans
nieuwe tige en kroon
verschillende schroefjes tekort
en heel erg smerig binnenin

maar de Aquamatic loopt nu goed

Kers op de taart: naast Franse heeft hij ook een Nederlandstalige dagaanduiding

Hij krijgt hem met nieuwjaar, hopelijk is hij er blij mee

31 likes

Prachtig!

1 like

Hierbij nog wat theoretische ondersteuning, hier had ik ook gelezen over het wegdraaien van de klinkrand:

4 likes

interessant, welk boek is dit juist?

1 like

“Moderne uurwerk reparatie” uit 1953.

2 likes

Ik heb nu 3 boeken liggen:

De eerste is in het Nederlands geschreven, maar echt niet geschikt voor beginners, zeer chaotisch qua indeling, maar wel super diepgaand :+1:

De tweede is in het Engels en is echt een aanrader voor elke beginner, helder qua opbouw, veel illustraties, alleen de schoonmaakprocedure is wel heel achterhaald. Staat ook het stemvorkuurwerk in beschreven.

De derde is in het Duits en heb ik net binnen op het eerste oog is dit eeeecht een duits boek, zeeeer diepgaand en weinig illustraties. Weet nog niet hoe goed het boek is.

1 like

Merci, de pratical watch repairing zou onder de boom moeten liggen als het goed is :slight_smile:

2 likes

Oh wat leuk, veel plezier met lezen!

Ik heb van mn kerstpakketcadeaubon deze 2 gekocht:

5 likes

De jumphour aan de praat. Had oorspronkelijk een baumgartner 582 1 jewel. Kreeg hem niet goed lopend, maar @basvg had een 17 jewel versie

11 likes

Balanswiel vanuit de sleufvormige opening de spleet in schuiven, wiel aan de ene kant, roller aan de andere kant. Zo ver schuiven als lukt en dan het tooltje samenknijpen:

1 like

Prachtig uurwerk, veel draagplezier voor hem :+1:

1 like

Mooi geworden! Eer van je werk!:+1:

1 like

Alleen de platen gebruikt, want balans en anker hadden kapotte assen. De veerton miste wat tanden. Zelfs het pijpje voor de seconde as omgewisseld.

Ha, ja ik weet wel wat ik weggeef😂!

2 likes

Heb het Duitse boek even doorgebladerd, maar gaat meer over klokken en berekeningen van alle overbrengingen etc, geen aanrader dus.

1 like