Ik heb nog een exemplaar van de Nederlandse versie van Jandritzki bij van de Gevel gekocht( maar ik was te eigenwijs om erin te kijken
Ah maar jij bent geen beginner meer, moet helemaal goedkomen
Hoi Wilco,
Roller met impulsjuweel aan de bovenkant?
Op je foto is de roller er al af, hoe gaat dat? Sorry ik heb er geen beeld bij en geen notie hoe je de roller er af krijgt.
Je legt het balanswiel met de roller naar boven in de sleuf en drukt deze naar rechts richting knijpers, tot het niet meer verder kan. De roller raakt dan toch niet de knijpers?
Ik kom misschien heel dom over, maar hoe dan? Hopelijk heb je wijze raad…
Geen probleem, helemaal vanzelfsprekend is het ook niet
Je kijkt hier “bovenop” het balanswiel, dus de kant waar de spiraalveer heeft gezeten. De roller zat dus aan de onderkant, aan de andere kant van het “mes” van de knijper. Je schuif het balanswiel vanaf rechts naar links, dus niet richting de knijpers, maar juist er vanaf.
Het wiel zit hier nog op de plek waar ik de roller er vanaf geknepen heb, en is dus vanaf rechts daar naartoe geschoven.
Zal even kijken of ik nog wat foto’s kan maken, maar dat zal denk ik morgen worden.
Ik ga wachten op de foto’s, dat kan wel wachten, maar het is echt abracadabra voor me. Youtube biedt ook geen uitkomst…
Voel me zo dom nu…
We zijn allemaal visueel ingesteld, zonder plaatjes wat uitleggen is lastig
Man man… kan je wel zeggen… youtube al afgestruind, allerlei tools worden uitgelegd en gedemonstreerd… alleen die njet…grrrr
Magnifique!
Mijn handen jeuken van dit topic.
Het Grovere werk kan ik
Kapotte bootklok opgeknapt
Gewassen
Opgepoetst
En weer gemonteerd
Alarm werkt niet en wel hierdoor

Mooi gedaan hoor! Is dat lipje met hardsoldeer te repareren?
Weet ik niet… dit houdt de opwindveer op spanning…(was van het uurwerk) maar het alarm was identiek en zo.
Hahah dan liever een werkend uurwerk dan een alarm
Juist
Haha, hij lijkt op die bootklok van Pierre!
Die wijzerplaat
Even een sloopbalans opgezocht en een paar foto’s gemaakt.
Je legt het wiel met de roller naar beneden op de vlakke kant van het gereedschap:
Ik leg hem altijd zo dat de impuls jewel netjes midden in de sleuf ligt. Die wil namelijk nog wel eens iets aan de bovenkant eruit steken en zou dus in de knel kunnen komen.
Dan schuif je het wiel zo ver mogelijk de sleuf in. Bij kleinere balansen wil het wel eens gebeuren dat je hem de sleuf niet in krijgt, dan moet je het gereedschapje even wat open trekken zodat de sleuf breder wordt.
Zo ziet het er aan de andere kant uit. Je zie hier dat de impuls jewel midden in de sleuf ligt:
En dan samenknijpen.
Ik heb me vandaag aan deze Prisma automatic geamuseerd. Zag er werkelijk verschrikkelijk uit, de meesten zouden hem nog hebben laten liggen bij de Rikketik…
Maar, binnenin zat wel een ETA 2789-1, die je bijvoorbeeld (al dan niet gemodificeerd) in een Rolex terug kan vinden. Dus geen slecht uurwerkje! Maar de kast en het glas zagen er werkelijk verschrikkelijk uit. De kroon deed niets meer, leek dus bijna hopeloos. Maar ik heb buiten een ander glaasje (ik ga nog kijken voor een beter glaasje, want dit is niet zoals het hoort), heb ik niets nodig gehad. Oké, nog een pakking voor de deksel…
Allereerst is dit niet het aller gemakkelijkste uurwerkje. Ik doe duizend keer liever een Seiko…
Eerst heb ik me bezig gehouden met de kast. Het glaasje eruit geduwd, de bezel losgemaakt en dan met schuurpapier en schuurblokken de kast bewerkt, tot het weer toonbaar was. Ik had geen passend glaasje, maar wel eentje, die ik passend kon maken, maar iets te laag is. Die wordt later nog eens vervangen…
Door de gebutste en bekraste kast kon je nog net zien, dat de kast ooit geborsteld is geweest. Dit heb ik proberen te herstellen. Is me vrij aardig gelukt, dacht ik zo…
Daarna het uurwerkje los gehaald. Daar was gewoon helemaal niets mis mee, niets wat een goed schoonmaakbeurt en verse olie niet kon verhelpen. Het probleem zat hem in de stem. Geen idee, wat ze daar ooit hebben geprobeerd, maar dat is in ieder geval niet goed gegaan. De stem was iets verbogen, en bij gebrek aan een andere stem, de raakvlakken voorzichtig recht gemaakt met een steen, want de stem wilde er niet meer in. Het is natuurlijk een lap-oplossing, maar het werkt en zelfs goed. En toen bleek, dat de stem ook nog te lang was, dus die dan ook maar meteen ingekort.
Het resultaat mag er dan wel weer zijn. Helaas geen foto van voor ik eraan begon, dacht dat ik die nog ergens had, maar kan ze nergens vinden. Dus alleen een foto van het horloge, nadat ik het klaar had…
Ik vind hem zelfs nog best leuk geworden! De gematteerde kast geeft het een leuk uiterlijk.
Nou, die is toch leuk! Eigenlijk is Prisma nogal ondergewaardeerd! Daar zitten best vaak prima kalibers in!
voorzichtig recht gemaakt met een steen,