Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Meer dan aardig resultaat in mijn ogen!

1 like

Prisma is inderdaad gaaf.

10 likes

Hi…

Mooi eindresultaat voor het ondergewaardeerde merk Prisma.
Altijd superleuk om dit soort “wrakken” weer aan de gang te krijgen.
Zou je een foto van het uurwerk willen plaatsen? Ben wel benieuwd… Prisma met een “Rolex”-hartje…

1 like

Ik heb er maar meteen een leuk bandje om gedaan, dat dit horloge best goed staat…
De eerste foto zie je ook het glaasje, dat er in zat. Het moet een flinke tik hebben gehad, want het is plexiglas en vrij dik…En dan ook nog goed bekrast, geeft je wel een indruk, hoe erg het eruit zag.

13 likes

Dan heb je nog eens eer van je werk.
Erg mooi horloge hoor. Niks mis mee

1 like

Dit zijn de leukste. Een horloge die 9 van de 10 laten liggen, maar eigenlijk gewoon een prachtig is met een goed uurwerk. Mooi geworden en eerlijk gezegd vind ik de band er wel heel leuk bij passen

1 like

Wat voor glas had je nodig? Moet vandaag toch bij je in de buurt zijn dus als ik hem heb geef ik hem wel even af.

1 like

Ik heb er al besteld bij Cousins. Samen met een nieuwe stem.

@lassale Ja, ik vond de combi ook wel geslaagd. Het is namelijk niet echt een bandje, dat bij ieder horloge past. Het is namelijk een embossed leren bandje, en de matte look van het horloge sluit er mooi bij aan.

4 likes

Bij gebrek aan beter was dit de beste oplossing. De vlakken waren namelijk wat verdraaid, waardoor de stem niet meer paste. Er was echter wel genoeg raakvlak om clutch te kunnen draaien. Anders had het nooit gewerkt.

Die steen heb ik hier altijd wel liggen om mijn schroevendraaiers te slijpen, zodat ze altijd maximale grip op de schroefjes hebben…

1 like

Ik denk dat die verdraaide vlakken zo horen :wink:

It’s not a bug, it’s a feature:
IMG_8444

4 likes

Dan ging de stem er niet in. En het gat in de clutch was gewoon vierhoekig, niet gedraaid. Kan ook niet, hoe moet anders de clutch over de stem glijden? Dat is toch extra weerstand?

Bij deze waren ze toch wel wat meer verdraaid. Het zat gewoon klem. Dan is wat materiaal wegslijpen een oplossing.

2 likes

Nee dit is bewust zo gedaan dat de aangrijping van het schuifrad beter is doordat deze “geholpen” wordt door het helixprofiel van de opwindas.

Die opwindas is zo knokenhard die krijg je echt niet getordeerd met opwinden hoor.

Maargoed, als hij werkt, lekker laten zitten zo!

2 likes

Ik heb overigens maar 1 horloge waarvan ik weet dat deze een gedraaide opwindas heeft, dat is een Pontiac met ETA automaat. Volgens mij is het zelfs ook dat je de as alleen kan/mag verwijderen als hij in de wijzerverzetstand staat, anders krijg je hem niet meer terug in het uurwerk gestoken, maar dat zou ik eens op moeten zoeken adhv het uurwerk type.

4 likes

Ja ik ben dat ook een keer tegengekomen! Hoort zo!

2 likes

Aha, die steen, ik mijn verbeelding zag ik deze

Interessante en leerzame discussie. Ik neig ernaar de heren @TKH & @basvg gelijk te geven…

2 likes

Toen ik net begon, heb ik zo eens een hele hoop van die ‘gedraaide’ tiges weggegooid omdat ik dacht dat ze kapot waren :cold_sweat: :cold_sweat: :cold_sweat:. En het zijn natuurlijk dan juist die ETA tiges die je later nodig blijkt te hebben.

4 likes

Heb maar 1 Prisma, maar ik deel je mening.

Deze is ook gebouwd als een tank.
tikt ook een ETA 2789 in

12 likes

Al doende leert men :sweat:

Nouja dan gooi ik mijn Prisma’s er ook maar even in:

De quartz duiker is aanzienlijk minder van kwaliteit dan de andere.

10 likes

Waaahhh nooit iets weggooien… boe hoe… !!! Zul je dan altijd zien… 20x niet nodig, weg en dan meteen nodig hebben…