Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ook even een Vintage - Prisma - duit-in-het-zakje doen…

ST/FHF 97 - ca. 1980

ST/FHF 96-4 ca. 1980

AS/ST 1959-51

Unitas 6310 ca. 1960

De 2 Prisma automaten met Myota uurwerk uit de tijd dat Prisma onderdeel van de Fa. Siebel was. Eigenlijk nog niet vintage (eind jaren '90?) maar wel mooie kwaliteit en klassieke vormgeving.

20 likes

Behalve Prisma was ook Indus een van de meer bekende Nederlandse merken. Hieronder een Prisma (dames?) horloge dat ik eens als geschenkje van @Domega (dank je wel Don) kreeg.

Een eigenwijs, ultraplat en voor die tijd best modern ontwerp.

Het ETA 2510 uurwerkje dat er in zat was echter helaas niet meer te redden. Gelukkig was er via eBay een goed lopende, vrijwel nieuwe old stock donor te vinden. Ik ben nog net handig genoeg om dat er zelf in te kunnen zetten.

In combinatie met een nieuw glaasje en wat poetswerk aan het kastje leverde dat toch nog weer een tot leven gewekt bruik- en draagbaar horloge op.

Aan de pols wat klein, want inderdaad toch wel meer een damesmodelletje, maar ik hoef mijn horloges ook niet allemaal te dragen. In de vitrine staat ze, tussen een paar andere design horloges, mooi te wezen.

Om mijn bijdrage te completeren toon ik hieronder dan ook gelijk nog maar mijn enige andere Indus:

Een automaat met een mooie ETA 2772 aan boord, geproduceerd in medio jaren ’70.

Inmiddels dus bijna 50 jaar oud, maar nog steeds een draagbare klassieker aan de pols:

21 likes

Ja bedankt heren, weer een merk op de verlanglijst er bij.
Zitten weer schitterende exemplaren bij tussen. Heb ik vandaag weer wat te zoeken op het internet.

2 likes

Ok dan moet mijn Prisma er ook maar even bij…
Was al levend hoor en Quarz…
Gewoon kleurige verschijning :rainbow:

11 likes

En weer mooi aan dit (Indus!) designer horloge af te zien dat dankzij de vele energie die er door de Lexaf reddingsmaatschappij in afdankertjes wordt geïnvesteerd steeds meer pareltjes blijven behouden - daar kunnen zelfs grote merken een voorbeeld aan nemen :ok_hand:

4 likes

Zo Lex @Lexaf die is SUPER :star_struck: :heart_eyes: :+1:

11 likes

Op de valreep deze Tusal day date met volledige Nederlandse dag van de week.

Alleen nog wat klieren met de wijzers. De minuut en de secondewijzer raken elkaar soms. Of de seconde loopt tegen het glaasje… of de combi

15 likes

Fraai :ok_hand:

2 likes

Leuk horloge! Dat geklooi met wijzers heb ik ook vaak.
Als er eenmaal iets verbogen is, blijf je bezig. Het metaal heeft een geheugen: je hebt het gecorrigeerd, getest en een uur later is het weer zoals het was… :triumph:

3 likes

Hoi Bram,

Dit kan je oplossen door een ander en hoger glaasje te plaatsen. Wel gaaf hoor zo’n compleet Nederlandse dagaanduiding…

1 like

Gok dat het het glas is. Ook een typerende stip midden in de binnenkant van het glas.
Ik gok dat een ATHG type uitkomst zou kunnen bieden. Het glas moet eraf om het uurwerk te kunnen verwijderen. En er is aan beide zijde nog wel wat ruimte tussen kast en wijzerplaatz Nog wat dubbelchecken en ander mogelijk een HH punaise.

Heb hem nu zonder glas onder een stolp. Uitsluiten dat het de wijzers zijn…

5 likes

Prachtige Zenith met manufactuur uurwerk.

Zojuist afgemaakt voor een forumlid.
In verschrikkelijk lastig te openen kast en split-stem.

20 likes

Mooi horloge en goed werk. De stofjes zitten wel aan de buitenkant denk ik?

1 like

Mooi resultaat!
Ik heb hier een gelijkaardige Certina liggen op de projecten-plank. Deze komt wel binnenkort es op dit draadje langs.

1 like

Gelukkig wel. En op de foto zie ik ook veel kleine krasjes.
Ik ga het glas daarom nog even polijsten.
Gratis hoor.

2 likes

Denk ik ook, is in de lange periode dat dit merk bestaat heel veel en ook geregeld veel leuks geleverd :slightly_smiling_face:

Fraai duo !

Hee, lekkere reeks en ook eentje met het oude logo - geinig :+1:
In mijn wrakkendoosje huizen ook nog twee van die vroege Prisma tijdmachines - door jullie posts weer eens opgegraven, ook aardig misschien voor het Prisma topic :wink:

Mmhh :grin:

9 likes

Vandaag aan de slag gegaan met een leuke Fero. Had oorspronkelijk een vergulde kast, maar er zit wel een mooi stalen kastje onder. Omdat de vergulding grotendeels versleten was, heb ik die kast grotendeels ontdaan van het goud, ziet er al een heel stuk beter uit. Een nieuw glaasje en dan het uurwerkje een beurtje geven. Het liep niet erg goed, dwz. het liep wel, maar alleen niet met de wijzerplaat naar boven.

Nou het is een EB1579, mijn eerste anker uurwerkje. Op zich een heel aardig uurwerkje, waar je best wel wat mee kunt. Zeer goed te servicen en op zich loopt het niet slecht. Maar eenmaal weer terug in elkaar, liep het in alle standen, behalve met wijzerplaat omhoog. En toen maar op zoek gegaan naar het probleem. Gelukkig hoefde ik niet heel ver te zoeken. Toen ik naar de balans wilde kijken (ik moest de dekstenen nog oliën), bleek er aan de bovenkant van de balans gewoon geen deksteen te zitten. Zowel het veertje als de desksteen zijn weg. Tja, dat verklaart wel wat. Wel weer wat van geleerd. Dus echt levend is deze nog niet, maar net in het stadium daarvoor. Met een deksteentje en een veertje is het weer compleet…

Nu moet ik nog ergens een deksteentje en veertje van dit horloge af zien te toveren. Maar aangezien het horloge amper waarde heeft, weet ik nog niet, of ik daar erg veel aan wil uitgeven…

15 likes

Bekend dilemma, heb ook enkele van die best mooie Fero horloges, maar reparateurs waar ik ze ooit bracht zagen dat toch anders :wink:
Hoop dat je de jouwe nog kan redden, succes :four_leaf_clover:

4 likes

Halfdode 4205. Ik wilde hem eerst helemaal gaan restaureren maar toen vond ik hem toch zo mooier. Ander uurwerk erin, nieuw glas, en pakking voor deksel en as. Schoongemaakt, maar verder niks aan gedaan. Bandje gemaakt van het meest distressed stuk leer dat ik kon vinden.

19 likes

Top gedaan!

image

Zijn dat hele dunne tie-wrapjes? Leuk! en slim!

4 likes