Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Is het woord dat ik ook zou gebruiken, maar top gedaan!

3 likes

Nee, hoewel dat wel een idee is voor een volgende keer! Is gewoon wasdraad.

2 likes

tja altijd een dillema met die oudjes en zeker penankers. Ik heb hier ook nog een ferro liggend die loopt als een natte dweil en ben eigenlijk op zoek naar een complete balans. Haast is er niet bij want het blijkt een radium rakker te zijn en die gaan pas open buiten en bij schoon weer.

Seiko duikers zijn de Toyota pick-up trucks onder de horloges; sterk, betrouwbaar, makkelijk te repareren en ze gaan er beter uitzien naarmate ze meer gebruikt worden. Bijna iedereen heeft wel een herinnering aan een oude auto die er niet uitziet en het desondanks gewoon maar blijft doen. Af en toe een reparatie en dan gaat’ie weer 100k mee. Zo’n horloge is dit. Tenminste, dat waren mijn overwegingen toen ik besloot hem niet helemaal te restaureren.

2 likes

Vandaag weer een oudje binnengekregen. Een KEA Genève, met een AS 34 uurwerkje. Ik kan de AS 34 nergens vinden, maar op Ranfft.org staat wel de AS 340, die er erg veel op lijkt. En dat zou hem dateren op ongeveer 1925?

In ieder geval, het uurwerkje was veelbelovend. Als je de balans aantikte, wilde het een paar slagen lopen, maar het was duidelijk, dat het vooral smerig was en verder niets. Altijd fijn als je zoiets aantreft.

Zo kwam hij hier binnen.

Gelijk uit elkaar gehaald. Ondanks het gebrek aan onderhoudsmarkeringen, lijkt het toch wel onderhouden. Maar de smurrie en de corrosie zijn duidelijk.

Na een lang rondje in de Elma ziet het er al een heel stuk beter uit…

Loopt ook weer prima, nu alleen nog holle bandpennen zoeken en een mooi bandje, en dan kan hij om de pols…

21 likes

En daar heb je 100% gelijk in!

2 likes

Mooi horloge, gaaf oud uurwerkje!
Zoek op eBay op ‘Female Sprinbars’… succes!

1 like

Goed gedaan hoor Patrick! Raakt de minutenwijzer nou de plaat met zn puntje of lijkt dat maar?

2 likes

Ik zie ook wat lijntjes in de hoeken van het glaasje. Misschien ooit een andere kast geweest?

2 likes

Dat lijkt maar.

3 likes

Dat idee had ik ook al, maar het geheel lijkt goed bij elkaar te passen. Misschien overgezet uit een horloge met slechte kast?

4 likes

Vandaag even een afgeschreven - lees: voor de vuilbak - edox een reanimatiepoging gegeven. Wat een lelijk ding was dat zeg en de mechaniek was hoe zal ik het zeggen … één grote bende benaderd het wel goed.

Dit
edox

is dit geworden na reanimatie

de reanimatie bestond uit kast fatsoeneren, nieuw glas plaatsen, wijzers relumen, bandje plaatsen en de mechaniek onderwerpen aan een full surgical procedure.

Er zit een mooie felsa mechaniek in, al weet ik niet welke, de caliber nummer is niet aangegeven. Aan de plaat te zien zal dit midden jaren 20 tot begin 30 zijn en lopen doet ie vrij goed, klein positioneel verschil tussen de verticale stand tov de horizontale standen, maar dat is gecompenseerd afgeregeld

35 likes

Mooi geworden, mijn complimenten.

3 likes

Oef dat is toch een mooi resultaat!
Wat heb je aan de mechaniek moeten herstellen?

Ik vind die stenen in een messing vatting er zo f*cking chique uitzien hè :grimacing:

3 likes

de spiraal richten
hoogtespeling balans
dekplaat balanszijde
veer vervangen
1 rubis vervangen
kroon vervangen
middenrad had ik graag vervangen maar gezien ik het calibernummer niet heb (en te lui ben om het te gaan zoeken in de tome boeken), heb ik het teruggestoken en dat ik graag had vervangen zie je in de verticale positie op het machientje, amplitude is daar 215 waar je 240-250 zou verwachten gezien de horizontale standen tussen 280 en 300 liggen.

Nu net heb ik de blauwe van de rommelmarkt uiteen gegooid en in de kuismachine gestoken, ineensteken is voor morgen want ik ben moe en voor t eerst in jaren zal je dat zien aan de kast. Door de moeheid niet goed opgelet en verdorie de kast niet knal juist tegen het molentje gehouden en nu is er een lug afgerond. heb ze dan maar alle 4 afgerond. Dus ja als je moe bent moet je stoppen, had ik ook moeten doen maar ik dacht och kom dat polijsten is nog 10 minuten, lukt wel, niet dus. Zal hem op foto zetten als ik klaar ben, kan je mijn fout ook zien :sleepy:

12 likes

dat heet een chaton :slight_smile: maar daar een steentje in vervangen is niet zo simpel.

5 likes

@Vintagewatchstuff
Super knap gedaan, zowel het reviseren van het uurwerk (wow wat een klus) als het erg mooi opknappen van de kast. Ziet er weer uit als een begerenswaardige vintage. En ook nog vierkant! Te gek! Respect!!!

:+1: :boom: :100:

4 likes

Prachtig resultaat en knap werk. :ok_hand:

3 likes

Een diepe buiging voor zulk meesterwerk!
In alle opzichten zéér geslaagd!
Bedankt voor het delen, dat geeft inspiratie!:+1:

2 likes

Oh wat balen! En tsja chaton, ik had het kunnen weten, net als de incablocs… anyway toch weer eentje die je met trots kan dragen :+1:

2 likes