Ik licht dit even toe:
Een korte sessie met de zoekfunctie van WUS gaf een paar hits.
Speurhondenwerk vind ik wel leuk om te doen, maar als iemand anders al onderzoek doet beperk ik mij tot de aanwijzing “kijk misschien daar ook eens”.
Overigens zag ik in het archief van de bekendste veilingsite een horloge van het “merk” Bernard Schaffel, geen merkvermelding op de wijzerplaat, op de achterzijde “case made in Switzerland”, op de binnenkant van het deksel “B.Schaffel”, en als uurwerkje een, jawel, Russische Vostok/Poljot/Kirova 2409. 17 steens maar liefst.
Hint: er zijn meer zoekmachines dan Google, en meer talen dan Engels en Nederlands. Levert soms aardige resultaten op.
Helemaal mee eens! Er wordt met name in het Duits ook wel eens aardig over horloges geschreven en bijvoorbeeld Zweeds levert af en toe verrassende resultaten op.
Maar het is vooral de samenwerking die mij pleziert!
Van @BorisK heb ik een horloge mogen overnemen. Hij had, heel vriendelijk aan mij gedacht in verband met een Pontiac ’ Rappel-au bra’ ( herinnering aan de arm) een wekkerhorloge dus!
Dat was dus een erg plezierig contact, want we hebben kennisgemaakt en over horloges zitten keuvelen.
Ik ben een beetje gek op alarm- horloges en deze is helemaal leuk: Een Pontiac met weliswaar flinke slijtage op de kast, maar een keurige wijzerplaat.
Een AS 1475.
Jaren 70 schat ik.
Behalve een gewone servicebeurt, was er nodig:
Nieuwe opwindveer( had ik nog )
Je ziet, een wekkerhorloge is helemaal niet zo ingewikkeld!
Het bevat een 2 e veerton ( niet altijd) een ratelrad en een ’ hamertje’ en aan de wijzer- zijde nog een paar hefboompjes en een slepende ring voor het inschakelen van het alarm…
Maar zie hier: een verstekeling aan boord! Hoe is die er in hemelsnaam in gekomen🫣???
Inmiddels een vervangende platine besteld, dus ik moet geduld hebben tot die binnen is… Hmm, geduld, niet mijn sterkste kant…
Nog even een plaatje van de kast:
Leuk, dat Pontiac wekkerhorloge en een kolfje naar jouw hand om die weer tot leven te wekken.
Mooi verhaal, met die ‘verstekeling’. Een horloge met een ‘bug’.
Dat doet me denken aan het verhaal waar in de automatisering / ICT de uitdrukking ‘bug’ ‘debugging’; vandaan komt. Een fout of een probleem in een computerprogramma wordt al heel lang een ‘bug’ genoemd. Dat komt zo:
De eerste (nog deels analoog werkende) computers werden ontwikkeld in Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog , onder meer om de berichten van de Duitse coderingsmachine ‘Enigma’ te kunnen ontcijferen.
De Britse wiskundige Alan Turing was daar met name bij betrokken. De rekenmachine die hij ontwikkelde werkte nog grotendeels analoog, maar al gauw kwamen de eerste computers die met digitale schakelingen konden rekenen.
Een latere versie van een van de Computers waar Turing aan werkte.
Die vroege computers waren enorme bakbeesten. De transistor, laat staan de ‘chip’ bestond nog niet en de schakelingen werkten dus met radio buizen. Die dingen werden heet en in één rekenunit van zo’n twee meter hoog en een meter breed zaten een paar duizend radiobuizen. De schakelingen rondom die buizen waren bedraad met o.a. dikke grote condensatoren, die met een wasachtig materiaal waren geïsoleerd. Door de grote hitte van de radiobuizen smolt een deel van de was, en die troep kwam terecht in opvangbakken onder in de kasten. De gesmolten was plus allerlei ander vuil en stof was een heerlijke voedingsbodem voor veel soorten ongedierte en insecten. Bugs dus. Die beestjes vraten dan vervolgens weer een deel van de schakelingen kapot en daarom werkte er om de haverklap weer een computerdeel of een programma niet of niet goed. Er werd dan geconstateerd dat er een ‘bug’ in de computer zat… Die uitdrukking is altijd blijven bestaan.
Een horloge is eigenlijk ook een soort kleine analoge computer die voor jou de tijd berekent, Bas. Door de verhoudingen tussen de tandwieltjes en aangedreven door de spanning van een stalen veer laat het ‘display’ oftewel de wijzerplaat netjes de door het ding berekende tijd zien.
Jouw Vintage wekkerhorloge bevatte dus een vintage bug! Met recht een tijdmachine!
Er is een mooie film over het (tragische) leven en werk van Alan Turing gemaakt: The Imitation game.
Mijn dag is goed! Weer wat geleerd!
Hoewel ik mijn carriere begon als programmeur, en in mijn militaire diensttijd vercijferaar was, kende ik de oorsprong van “bug” niet.
Gelukkig heb je het model zonder datum. De variant met datum heeft een plastic datumwiel en tandjes.
De datum doet het bij deze variant 9/10 keer niet meer.
O, goed om te weten! Ik vind een datum toch vaak al vervelend. Iedere dag een ander horloge aan, dus uiteindelijk de horloges met datum op volgorde van datum weggelegd😁
Uhuh. En een “patch” voor software komt van niet veel later, toen programmas op ponskaarten geprint werden. Als je iets snel wilde aanpassen moest je dus gaten bijponsen, wat met de hand kon… of een gemaakt ponsgat met een pleister - a patch - overkleven.
Van de grabbelbak op de Rikketik…
AS 1130
Helaas geen deksel voor kunnen vinden in mijn toch wel aanzienlijke voorraad.
Maar het is dan ook een jumbo formaat.
Dan maar een glaasje achterop!