Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Landi…

1 like

Dat met die glaasjes heb ik ook al een paar keer gedaan.
Je moet wat hè

4 likes

Zeker, maar bij sommige uurwerken is het zonde om deze achter een deksel te verstoppen…

1 like

1 van de laatste Rikketik aanwinsten.
De Mauthe 612-1D maar de D spreek je niet uit… want er zit geen datumverzet wiel in. Uurrad wel kunnen vervangen, maar datumverzetwiel dus niet kunnen vinden.

Ook mist die nog een seconde wijzer. Heb wel wat voorraad dus die komt er mogelijk nog wel op.

Dus voorlopig zo. Deze Duitser heeft nu de charme van een oude Opel Kadet met wat roestgaten.

14 likes

Een van de vier musketiers noem ik ze die niet werkten wegens volledig geoxideerd…

Eens de puchers los waren begon de penanker spontaan te lopen (mazzel telt mee)…en nog redelijk precies ook

17 likes

Goed bedacht Bas! Als tijdelijke maatregel best te doen.
Misschien heb je eerder succes als je naar een compleet kastje zoekt waar deze caliber-wijzerplaat combinatie in past. De AS1130 vind je redelijk vaak, dus met de hoogte en de plaats van het gat voor de opwindas moet dat niet te lastig zijn. Hoewel je iets met dat model lugs niet gauw gaat vinden vrees ik. Als ik wat tegenkom laat ik het je weten. Wat is de precieze doorsnede maat van de wijzerplaat?

2 likes

Jewels, niet juwels. :sweat_smile:

in het Frans poussoirs of, in het Engels, pushers.
Drukknoppen in NL :wink:

Ja, ik heb wel het een en ander van AS 1130.bijv.Omikron, weet je nog ?

Maar ik vind het juist leuk om het zoveel mogelijk bij elkaar te houden. En soms kun je zo’ n donor zelf ook weer in leven brengen, dan maar zonder echt deksel!

3 likes

Heel verleidelijk ook, ooit op een oude best grote Pontiac laten doen bij gebrek aan deksel, dat was best een mooi gezicht met dat uurwerk :hugs:
Hoop hem toch nog eens terug te zien, jaren geleden verkocht vanwege mijn doublé afkeer mechanisme :grin:

3 likes

Seiko 6119-8110, augustus 1968
Ervoor:

En erna:

30 likes

Een Longines uit 1958 deze week in een tweedehands vitrine gespot… Stem zit vast :woozy_face:, bij opening een 1268Z werkje gedateerd 1958 met een losse balans die de hele aandrijving nog steeds na bedient.
Esthetisch wat gepoetst maar daar houdt het voor mij mee op (ben geen held in het openvijzen van een movement :relieved:
Enkele pictures

De minuten en sec wijzers hebben zich bewogen zoals je kunt zien bij het poetsen…
Wordt hopelijk vervolgt

20 likes

Wat een fantastische wijzerplaat :heart_eyes:

2 likes

Een mooie oude Longines met een prachtig gepatineerde wijzerplaat. Dit ding heeft vast een plezierig leven achter de rug en wat leuk dat ie nu bij jou terecht is gekomen, zodat ie alsnog, ook in zijn ouderdom (> 60 jaar) nog gewaardeerd wordt. Je gaat vast wel iemand vinden die dit horloge de servicebeurt gaat geven die hij verdient, zodat ie weer gedragen kan worden. Geniet er van!

2 likes

Gaan we doen Lex :+1:

2 likes

Haha! Crea Bea!

1 like

Wat zo’n glaasje al niet kan doen!
Mooi geworden!

2 likes

Deze Pontiac internationaal liep niet meer.
‘Overwound’ :yum: gekocht.
Sure, zag meteen dat het uurwerk ‘vuil was’ en vond het anker zo

Idd er zat een haar tussen maar of dit de oorzaak was durf ik te betwijfelen.
Na het wegnemen van de tonkloof en proberen wegnemen van de veerton zag ik dat het deksel van de veerton was losgekomen.
Het betreft een FE 140 - C uurwerk en ook het welgekende licht draaien van de wijzers wegens onvoldoende wijzerklemming werd vastgesteld.
Na reinigen en smeren van het uurwerk loopt hij weer. De wijzerklemming werd aangepast met een ultra kleine nagelknipper want bij de FE 140-C wordt de wijzerklemming niet verzorgd door de minutenpijp maar door een kleine canon pinion zoals hier te zien op een foto die ik vond op het forum (@supermario als je het een probleem vind dat ik je foto heb gebruik dan verwijder ik hem wel)

Enfin om een lang verhaal kort te maken hij loopt weer naar voor mij aanvaardbare waarden. Ik zou mss nog wat kunnen bijregelen maar integenstelling tot de meesten heb ik liever een uurwerk wat vooruit te moeten zetten na een paar dagen dan achteruit.

De kast is gereinigd, het glaasje gepolijst en hij werd voorzien van vintage schoeisel.
VOOR :

NA :

34 likes

Wat een verschil!!
Mooi hoor!!

Mooi! Ziet er terug stralend uit!

Nou Ronn, je gaat met sprongen vooruit! Mooi werk geleverd!