Zeer creatief
Batterijen - 2 dikke - in deze oude Trafalgar, en netjes werken…
Zou willen dat mijn LCD ‘merkhorloges’ ook zo eenvoudig “weer levend gemaakt kunnen worden”
Zo te zien een Hughes Aircraft module! Die zitten goed in elkaar.
Deze heb ik gekocht als donor voor de Pierce die via Tim van Lex naar mij is gekomen.
Maareh…
Zou ik hem niet heel laten? Hij doet het immers weer goed en het is V en V!
Is als nieuw - los van de doos zou ik denken aan een retro, zo clean
Was me toch liever geweest als mijn Pulsars of Tissot zo goed bewaard waren gebleven
Die ga je toch niet uit elkaar halen, Bas? Zou ik doodzonde vinden.
- Mooi model! Inderdaad V&V, dat is sowieso altijd een extraatje.
- Pierce is manufactuur toch? Met een inhouse uurwerk caliber 103?
- Als ie nog goed loopt en hij is draagbaar… Zo te zien wel.
- Conditie is ook cosmetisch nog mooi als ik op de vergroting kijk.
Dus: Lekker zo laten, die andere Pierce is ook interessant…
(gelukkig hadden we de foto’s nog…

Die komt dan nog wel een keer, daarvan is voor zover ik me herinner het uurwerk nog wel redelijk, Maar het kastje is beschadigd, dus daar schiet je dan ook niks op met dit vierkante exemplaar als donor.
Ik begrijp het wel hoor, beslissen welk horloge je in leven wilt laten is soms heel lastig. Hoe meer horloges je krijgt, hoe moeilijker dat wordt… Want je wilt ze a l l e m a a l !
Het begint met een virus… maar als je die besmetting eenmaal hebt is het gewoon een ziekte…
Pilletje dan maar?
Ja dat is het . Maar zelfs die pilletjes helpen daar niet tegen! Het is een serieuze aandoening!
Ik ken uiteraard dat dilemma maar merk dat ik daar juist wat makkelijker in word. Toen ik begon met horloges repareren meende ik dat ik elke kansloze Tissot moest redden van de ondergang. Tegenwoordig ben ik kritischer, zeker exemplaren die niet zo bijzonder zijn trek ik rustig uit elkaar voor onderdelen als er naar mijn mening optisch te veel aan mankeert
Vandaag heb ik me bezig gehouden met dit Waltham zakhorloge. Geen idee, of het nog volledig origineel is, maar dat ging het me ook niet om. Ik had het al een hele tijd in de projectlade liggen, en telkens weer zie ik weer dat prachtig bewerkte uurwerk. En ik wist, dat er beweging in het horloge zat, dus tijd om het eens uit elkaar te halen, zuiver te maken en dan meteen naar de veer van het keyless gedeelte kijken.
In eerste instantie stond ik voor een raadsel, hoe ik de kroon moet verwijderen. Nu is Waltham een Amerikaans merk, en nadat ik me daarover had ingelezen, blijkt, dat de Amerikanen een 2-delige kroon gebruiken. Dus alleen de 2 kastschroeven verwijderen, het glaasje verwijderen met bezel en dan ligt het uurwerk er al uit.
Eigenlijk is de achterkant veel mooier, dan de voorkant…
Dit zakhorloge is echt maar heel simpel gebouwd. Maar 2 juwels, Qua techniek stelt het niet heel erg veel voor. Maar het is o zo mooi gedamaskeerd, een lust voor het oog om te zien! Het horloge heeft gewoon een keyless gedeelte, erg basic, en het wordt bij elkaar gehouden met een plaatje en een ronde veer, die bij mij los zat.
De veer heb ik niet vervangen, omdat dit horloge meer voor de heb is, dan dat ik het ga gebruiken.
Nu nog een glaasje bestellen… En dan is het helemaal klaar…
…Zo ik ben dus toch niet de enige alhier
Mooi,mooi gedaan
Net nog even het serienummer opgezocht, blijkt toch al een oudje te zijn. Het is een model 210 uit 1907.
En geen 2 jewels, maar 7 jewels. Waar die dan moeten zitten, is me even een raadsel… Maar dan wel weer een Breguet spiraal.
2 in het anker, 1 impulsjewel, 4 voor de balans (incl dekstenen)
Mooi uurwerk, zonde dat je die niet ziet!
Op de standaard van Onrust had ik 1 plekje over, vorige week bracht ik ook een afgeleefde Dreffa mee van op de rommelmarkt. Dat waren nu net de horloges die Onrust het meest apprecieerde, dus vandaag de Dreffa even een opfrisbeurt gegeven.
Dit:
is met deze tussenstop en een nieuw glas + kroon + veer
dit geworden
En hier is zijn definitieve plaats, denk niet dat ie misstaat tussen de andere horloges van Onrust
Ik tel toch 7 stuks:
2 stuks thv balans wijzerplaatzijde
2 stuks thv balans balansbrug
1 stuk bij de balans: de plateau
2 stuks bij het anker: de ankerstenen
Ik was al een paar dagen bezig aan deze Pierre Laro met Lorsa 236A uurwerkje die niet meer liep.
Gereinigd gesmeerd en weer in mekaar gezet.
Onderweg kwam ik volgende tegen :
Een juwelenpers heb ik niet en ik deed het ook nooit. Dus ben ik er mooi vanaf gebleven en heb de platine niet in de ultrasoongegooid maar gewassen in wasbenzine en een paardenhaar borsteltje:
De rest buiten de balans en het anker in de wasbenzine en de ultrasoon gedurende 20 Min. Daarna drogen en opnieuw 7 min in IPA/
Na het reinigen alles opnieuw gesmeerd en gemonteerd tot ik aan de balans kwam en zag dat de spiraal geplooid was.
Balansen zijn niet meteen mijn sterkte punt en ben er nog steeds bang voor. Ik heb er ook al aardig wat verprutst om eerlijk te zijn. Deze keer heb ik de balans van de balanskloof gehaald en de de spiraal met een pincet en oliegever toch wat bijgeplooid. Alles weer gemonteerd en de deksteentjes gesmeerd en terug geplaatst. Nog steeds raakte de balans het centrum rad maar door de stud ( of hoe noemt dat ding aan het uiteinde van de spiraal wat omlaag te duwen werd dit euvel opgelost.
Dit is het resultaat :
Dit is de Pierre Laro in kwestie.
Het is een 3ledige best wel dunne kast en draagt prettig.
Alleen zit het klikdeksel er wel op maar het draait rond.
Iemand enige suggestie wat er mis kan zijn of hoe dit euvel te verhelpen. Zou het bv kunnen dat het komt doordat er geen dichtingsring tussen zit?
Ik hoor het graag van jullie.
Deze betekend een hele stap vooruit in het leerproces. Balansen boezemen me nog steeds angst in maar dit projectje heeft ook een heel deel van de twijfels weggenomen en de nodige skills bijgebracht.
Hoe nemen jullie balansen van de balanskloof eigenlijk? Zijn er speciale tooltjes om de balans te ondersteunen ofzo? Ik deed het nu op een stackinblokje! Mijn eerste pogingen ondernam ik op het werkmatje maar dat bleek al snel de verkeerde ondergrond te zijn.
Tips en tricks zijn altijd welkom!
Ruhla van een rikketik grabbelbak weer gebruiksklaar gemaakt. Ook hier moest de balans vervangen worden wegens slijtage.
Gemaakt week 29 in 1965.
Als het even kan maak ik het schroefje van de piton los terwijl de balans op de platine zit. Valt ie makkelijk naar beneden. Vervolgens de balans op een stacking blok en virool loswippen van de balansstaf met een soort wijzerwippertjes. En dan de spiraal op een soort doorzichtig dekseltje met gat in het midden leggen. Goedkope bij Ali. Kan ook op je veerton drukkertje.
Overigens ben ik allesbehalve ervaren. Vandaag mijn best gedaan op een cilinder. Met de kloof op zn ruggetje, vastgeplakt met rodico en alles dus nog vast. Want piton had zo’n stokje ipv schroef. Wil zo wel lukken, maar alles zit in de weg.
Bij balansen met schokprotectie haal ik de balans niet van de kloof af. Ik zet hem na demontage van het uurwerk weer terug op de platine, haal de shocks eruit, sluit de veertjes weer en doe hem zo in de schoonmaakmachine.
Bij uurwerken zonder schokprotectie moet de balans wel van de kloof af. Pitonschroefje inderdaad al losdraaien als hij nog op het uurwerk zit. Dan kloof met balans van het uurwerk afhalen en omdraaien, kompas opendraaien. Geheel weer omdraaien en de pitonpen eruit prikken.
Merci voor de duidelijke uitleg Wilko. Stel het al jaren uit om aan de horloges zonder schokbescherming te beginnen. Maar zal het eens proberen op basis van bovenstaande