Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Succes :+1:

1 like

Het terug monteren van het wiel op de kloof is ook altijd wel even pielen. 9 van de 10 keer zit de pitonpen precies boven een van de spaken van het wiel. Je kunt dus slecht zien wat je aan het doen bent als je die pen in het gaatje wilt krijgen. Bovendien moet je gelijktijdig opletten dat de buitenste winding van de spraal in het komoas komt te liggen. :sweat_smile:

3 likes

Hahahah ja dat klopt, had ik van de week ook, dan zit je toch even te pielen :rofl:

Dit is trouwens een super handig tooltje als je aan spiraalveren wilt knutselen:

3 likes

Wat is het? Kan het niet plaatsen…

1 like

Een aluminium ring met bovenin een glasplaatje met een gat. Je legt de complete balans erop en de plateau steekt door het gat. Je kan nu aan de spiraalveer froemelen zonder dat je last hebt van schaduw. Eerst deed ik dit op een stukje rodico, maar dit werkt lekkerder…

3 likes

Ah, ik snap m! Bedankt voor de tip!
Balans uit elkaar halen schrikt mij nog steeds af, eerlijk gezegd.
Moet me er toch eens overheen zetten, want ik kan nu die oudjes zonder schokbescherming niet servicen.
De meesten daarvan hebben een breguet spiraal ook nog, dus die staan sowieso niet vooraan in de rij… :grimacing:

1 like

Die drempel heb ik vandaag genomen. Moet ook omdat ik anders niks goed kan servicen van mijn horloges. Het blijkt in je hoofd enger te zijn dan de werkelijkheid. :sweat_smile: Zonder microscoop zou ik het echter niet aandurven.

3 likes

Bedankt voor je steun!
Het is inderdaad het drempeltje en voor mij nog het onbekende wat betreft het weer goed terugplaatsen van de spiraal, zodat ie niet te kort /te lang gaat zijn.
Ik ga eerst nog wat inlezen en dan toch maar eens oefenen :muscle:t3:🫰🏻

1 like

Jij kunt dit!

2 likes

IMG_8456

Bedankt voor het delen, duidelijke video!

In de tussentijd had ik Jendritzki er al eens bijgehaald (lekker old school papier)

3 likes

Ha, ik heb ook een grote stap gezet! Een chronograaf uit elkaar gehaald. Alleen om te oefenen. Gisteren goedkoop gekocht, Olma, Landeron 48.
Alles zat vast. Maar er is nooit aan geklungeld, dus dat geeft hoop
Ik ben best tevreden. De opwindveer was gebroken.
Gelukkig had ik nog een oude veer liggen die bleek te passen. ( De winkel in Tilburg was net dicht )

Met je eigen spullen durf je tenminste wat te experimenteren. En het resultaat valt niet tegen. Hij loopt weer redelijk . En de chrono doet het ook weer. Er mist alleen 1 minuscuul stelschroefje. Daardoor kan ik hem net niet helemaal laten werken.
Maar ik snap dit uurwerk nu zo ongeveer!

30 likes

:clap:t3:
Chapeau!

2 likes

Goed gedaan jochie!

Daar sluit ik me bij aan!
image

4 likes

Amulcor uit 1973 van de rikketik in januari. Het UMF 24 uurwerkje liep nog wel, maar niet erg enthousiast. Dus gisteren uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer netjes gemonteerd. Het is een Ruhla dus moest er ook een nieuwe balans in en nu loopt ie weer mooi.
Wijzerplaat is nog erg mooi voor een goedkoop 51 jaar oud horloge.

22 likes

Productief dagje

Venus 170 en ST96

24 likes

Qua complexiteit zo ongeveer elkaars tegenpolen, maar allebei mooi gedaan André!

1 like

super mooi gemaakt

1 like

Dankje!

Respect, topwerk

1 like

Wauw!