Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Mooi werk Bas! Ik geloof dat het de bedoeling is dat je de stelschroefjes niet verwijdert bij de service of was deze al weg?
Goed bezig kerel :+1:

Ja deze was al weg. Ik hoop er eentje te vinden…

1 like

Deze heerlijke dunne 2220-0470 hi beat opgeknapt, de veer was kapot gewonden zoals wel vaker bij dit type uurwerk, geserviced en loopt weer strak, mind you de reden dat dit zo’n dun horloge is, is omdat het uurwerk niet groter dan 50 cent is en meer een dames uurwerk is.

18 likes

Mooi ding.Gave combinatie van de grijze dial met de c-shape kast en het mesh bandje!
Veel draagplezier!

1 like

Grijs? Blauwer worden ze niet denk ik, mesh is ook origineel aan dit horloge.

:grin:

17 likes

Nu helemaal afgerond

Wat een heerlijk uurwerkje zo’n Venus 170.

Wel erg veel hefboompjes en veertjes.

Er zijn er meer onderweg.

31 likes

Vandaag gestoeid met een Ricoh 2338 uit 1964. Heeft maar 4 veertjes, maar die moet je dan wel vastzetten op een randje, dat je nauwelijks ziet… Daar kun je erg veel plezier aan beleven… Ik heb hem maar even aan de kant gelegd, want de tirette blijft de hele tijd hangen… Morgen kijken we wel weer eens verder, ik heb er nu even genoeg van gehad…

3 likes

Schoonheid. :heart_eyes:

1 like

Ik moest bij het lezen hiervan toch even denken aan @Climholland 's rotte-boobytrap-achtige-miniscule-wegspringende-tyfus-veertjes… :scream: :scream: :scream:

6 likes

Nog een Ricoh onder handen gehad, maar gelukkig was deze een heel stuk gemakkelijker. Een Ricoh Dynamic Auto 45 jewels. Daarvan zitten er 12 van in de rotor, maar de andere 33 hebben toch echt een nuttige functie. En ook een fijn uurwerk om mee te werken, weinig last van wegvliegende veertjes. Wel een verademing als je dan die andere Ricoh bekijkt…
Hier zit een Ricoh 54722 uurwerkje is, wat in principe niet veel anders is, dan een Takano 544 met een automaat module. De Takano 544 was een handopwinder met datum.
Het uurwerk zelf was niet echt uitdagend, de automaat module echter dan weer wel… Nou ja, ook weer allemaal gelukt. Mooie techniek uit 1962…

19 likes

Prachtig gedaan Patrick :+1::yum:

1 like

Van de zomer zat ik lekker op HF te snuffelen terwijl we aan het Gardameer zaten (de verslaving heeft namelijk geen vakantie…) en toen kwam deze Movado Triple Date langs in het blauw, liet hem terloops aan mijn vriendin zien en die zei “die vind ik echt zo gaaf, die wil ik wel!!” Nou dat hoef je mij geen 2 keer te zeggen, dus @Batossai een berichtje gestuurd of hij hem over een weekje op de bus wilde doen zodat hij op de dag van thuiskomst aangeleverd wordt. Dat vond hij goed dus zo gezegd zo gedaan :+1:

Ander bandje erop gezet en eens op de timegrapher gelegd, dat was ff schrikken, maargoed de onderhoudsgeschiedenis was onbekend en dat was vermeld. Naja lekker dragen en dan zien we wel :see_no_evil:

Helaas kreeg ik na een dag of 2 al te horen “dat ding loopt voor geen meter, hij staat telkens een kwartier ofzo verkeerd” nou in de projectenbak dan maar en daar heeft hij een half jaartje gelegen.

Vorig weekend was ik uitgenodigd om een dagje te knutselen bij @Vintagewatchstuff en toen ik door mn projectenbak ging naar wat leuks (het mocht geen Seiko zijn :rofl:) heb ik deze eruit gepikt.

Helaas geen foto’s op de timegrapher gemaakt, maar de amplitude zat rond de 170 met DU -60 en CU +70 oid. Dus uit elkaar die hap:

In de Elma en dan inspecteren en monteren…
Het middenrad had aardig wat geleden en daar hebben we de tap wat van opgekuist en de brug iets nabewerkt met een gladaal, uitfrezen en een steen zetten was beter geweest, maar goed ik heb voor deze afsnijweg gekozen.

Toen in elkaar en er werd me al medegedeeld dat de wijzerspanning minimaal was, eigenwijs als ik ben toch on elkaargezet en tadaaaaa de wijzers lopen niet mee :grimacing:
Toen viel ook het kwartje waarom mijn vriendin klaagde over spontaan verlies van tijd :see_no_evil:

Nou ja de triple date module verwijderd, zit met 2 schroefjes op het basisuurwerk geschroefd en de minutenpijp geknepen.

Nu is hij weer top, amplitude van 290 en max 20 sec tussen de verschillende standen :sunglasses:

Dikke blij dat deze weer wat polstijd kan krijgen, @Vintagewatchstuff bedankt voor je hulp en de gezellige dag :pray:

36 likes

Time well spent :smile:

2 likes

Moeten we meer doen, was plezant en de horloge is super tof :slightly_smiling_face::upside_down_face:

2 likes

image

@TKH & @Vintagewatchstuff Top actie, top dag, top bezoek, top hulp en top resultaat.
Vriendin ook weer helemaal top?

3 likes

Wat een fraai ding! Wat voor kaliber is dat? En weet je hoe oud die wel niet( wel) is?:heart_eyes::sunglasses::kissing_heart::stuck_out_tongue_winking_eye::grin:

1 like

Ik snap 'm. Die blauwe wijzerplaten zijn verrekte lastig te fotograferen in de goeie kleur.
Maar zo blauw vind ik 'm eigenlijk nog mooier.
Ik Hou Van Blauw!!

4 likes

Nee die wil hem niet meer, die legt de grens tegenwoordig bij horloges van max 30mm :grimacing:

Het is een Movado 470, Ranfft zegt 1938-1954.

4 likes

Dat is toch een Zenith- merk? Kon slechter! :muscle:

1 like

Zou kunnen, geen idee :rofl:

1 like