Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ja dat kan aardig pielen zijn, Eerste chrono die ik heb geserviced was enorm mee gerommeld dus daar heb ik ook het nodige aan moeten stellen voordat die ingrijpdieptes klopten. Maar het kan ook meevallen, tweede die ik aanpakte mankeerde niks aan, gewoon in elkaar gezet en alles werkte feilloos :sunglasses:

Maar top dat het gelukt is :+1:

3 likes

Dat is inderdaad een cilindergang, en dat kan geen penanker zijn; een cilindergang bevat geen anker.
Ik kan niet goed zien of de tap er nog zit, foto is niet erg scherp. Lijkt haast of hij er nog zit :thinking:

2 likes

Dat zijn mooie successen. Goed gedaan!
Heb zelf nog een aantal 3133’ers liggen die eraan moeten geloven.
Mijn eerste 3133 was zeker eenzelfde ervaring als jij nu hebt.
Zag je overeenkomsten met de Valjoux 7733 of heb je nooit een 3133 onderhanden gehad?

2 likes

Nee, nog niet het genoegen mogen hebben om aan een 3133 mogen werken.

Komt vast wel eens voorbij…

2 likes

Serge2 herkent deze vast. Hiervan draaiden de wijzers mee tijdens het opwinden en hij liep ook niet.
Maar eens gedemonteerd zag ik niet meteen iets verkeerds. Je zou dan denken aan een bascule die niet meer in het runerad grijpt ofzo maar niet van dit alles. Qua vuil ben ik erger tegengekomen dat nog liep maar reinigen en smeren was toch aangewezen.
Tijdens de montage zag ik dit gebeuren

Meteen raad gevraagd aan Vintagewatchstuff en zij dachten dat het tussenrad van het rondsel losgekomen was.
Dit dus

Dan maar op zoek gegaan naar vervanger ( is dit eigenlijk het centrumrad?)
Bij aankomst van het part meteen geplaatst en verder gemonteerd.
Daarna de kast ultrasoon gereinigd en een tikkeltje gepolieerd . Onder tussen gezocht en gewacht op een nieuwe secondenwijzer want ook die ontbrak.
Enfin dit is het eindresultaat. Hij loopt weer vrolijk zijn rondjes aan een ampli van 279, BE O.O ms en op - 6 seconden.
De wijzerplaat lijkt wel in de hagel te hebben gestaan maar het heeft wel iets. Ach de tand des tijds deed zijn werk en daarom is het ook vintage.

Pontiac internationaal
FE 140- 1B werk.
Weer eentje van de sloop gered.

25 likes

Goed bezig!:+1:

1 like

Fijn dat deze gered is. De plaat heeft wel wat…

2 likes

Mooi en geslaagd project. Enig idee wat het ‘hagelslag’ patroon op de wijzerplaat veroorzaakt? Zou het weerkaatsing van (uv) licht op glimmende opgelegde delen zijn?

1 like

Wel die vraag heb ik me ook al gesteld Clint maar kan met de beste wil ter wereld geen zinnige uitleg vinden voor dit fenomeen!

1 like

Deze naamloze Bull’s eye heb ik gisteren onderhanden genomen. Eén wijzer had verkleurde radium, dat was een vreemd gezicht. Ik heb dus 1 wijzer gere- lumed.
( De minuten wijzer)
Er zit een Eta uurwerkje in, maar kennelijk zo’n vroege dat er geen nummer bij staat!

9 likes

Waterproof ? Lees ik precies :thinking:

Bij gebrek aan vaardigheden voor repareren is dit topic voor mij eigenlijk een ‘read only’. :frowning:
Maar de vondst van deze 35 jaar oude Casio gaf me toch een duwtje - dit werd mijn derde van dit type en nu moest er toch eindelijk eens wat lopen…

Hmm, twee missende schroefjes en geen batterijen er in gaf weinig hoop, maar…

Er zat nog wel een isolerend stukje plastic bij de rechtse batterij opening, dat geeft toch hoop :open_mouth:

Even puzzelen na het verwijderen van de plastic houder, moet je wel of niet het stalen schutplatje met al die ‘vingertjes’ en uitsparingen demonteren?!?

Mmhh, lastig…tot per ongeluk een deel van die blikken bescherming openbouwde en (nauwe) toegang bood aan twee in serie te plaatsen 927 batterijen. Via Google ontdekt dat het kleine plastic rondje de isolatie voor de rechter cel inhield en voorzichtig er boven op geschoven. Ha, daar lijkt het probleem van meerdere niet werkende ERW-320 multifunctionals te schuilen want na het kortsluiten van AC en + kwam direct de lcd op, en ook de secondewijzer van het tweede uurwerkje hikte wat en begon te tikken !

Batterijluikje dicht, plastic werkhouder weer op zijn juiste plek en dichtschroeven (2 schroefjes van een andere 320 geleend).
De vergane restjes band voorzichtig verwijderd (heb al enkele CASIO kastjes met gebroken lugs…:unamused:) en gaan:

Geen vakmanschap aan te pas gekomen maar wel blij - en nu misschien de twee andere ook nog eens aanpakken :grin:

19 likes

Maar toch! Goed gedaan Jochie! Ik ben trots op je.
Terzijde: vern…keratief he? als blijkt dat er niet één, maar twéé batterijtjes in moeten.
Al doende…
Ouwe fiets, ga zo door!

3 likes

Ervan uitgaande dat het niet om vocht gaat, neig ik ernaar dat de weerkaatsing van het zonlicht op de (microscopische oneffenheden) van de glimmende delen van het horloge ertoe leidt dat de lichtdeeltjes in dit patroon op de wijzerplaat uiteenvallen en langdurige blootstelling aan de geconcentreerde bundeltjes van (uv) licht op die plekken er voorts toe leidt dat het zodanig in de wijzerplaat inbrandt. Maar ik heb geen natuurkundige achtergrond, dus zeker weten doe ik het ook niet. Mocht iemand die dat wel heeft dit dan ook lezen en denken wat een gezwets, laat het dan vooral weten. Ik ben benieuwd hoe dit kan!

2 likes

Vocht sluit ik ook uit. Dan zouden ook onderdelen in het uurwerk daarvan sporen vertonen wat helemaal niet het geval is.

1 like

Deze weerbarstige Vostok doet het ook weer, man wat een bak ellende was dit, maargoed een gegeven paard mag je niet in de bek kijken…
Het begon dus met deze verweerde Vostok die een collega op MP had gekocht in een lotje, hij vond hem helemaal niks, dus kreeg ik hem:

Barstje in het glas en de amplitude was magertjes, veel verloop tussen de verschillende standen, het tijdverzet ging wat stroef op bepaalde tijd, uit elkaar met die hap!

Vervolgens kwam er dus wel het een en ander aan ellende boven…
3 afgebroken veren bij voorbeeld:

@Bram27 was zo vriendelijk om mij voor een zeer zacht prijsje een donor uurwerkje op te sturen, daar heb ik de tiretteveer en opwindveer van kunnen gebruiken.

Toen wilde ik de balans terugzetten om het zaakje in de schoonmaakmachine te stoppen en wat zie ik daar…??? Een gebroken middenradsteen…

Gelukkig had ik nog een donorplatine liggen van Bram, maar deze was zonder datum, dus heb ik de steen overgezet.

Even een korte sanitycheck of de tandwielen dezelfde maar hebben:

Check! En persen maar.

Toen lekker een rondje in de Elma:

En bij de inspectie van de schone onderdelen kwam de reden van het zware tijdverzet naar voren, een gebogen tand op het datumwiel:

Die zat natuurlijk niet op de donor, maar Bram was zo vriendelijk om deze alsnog op te sturen :pray:

Nu zul je vast wel denken, hier kan echt niets meer aan kapot, maar niets is minder waar :rofl:

Toen hij eenmaal liep vond ik dat de balansspiraal toch wel wat bewoog en ja hoor, regelsleutelpinnetje weg :crazy_face:

Dit verklaarde in ieder geval de grote verschillen in horizontale en verticale positie.

Die kon ik gelukkig wel van de sloper halen, maar de pitonhouder en brug ware anders, dus dan maar gewoon onderdelen wisselen:

Tevens de spiraal nog wat gefatsoeneerd (niet 100%, maar toch beter)

Zooitje weer in elkaargezet, hij loopt!!! Maar bij het vastschroeven van de brug viel hij telkens stil. Hier ben ik eerlijk gezegd toch wel langer mee bezig geweest dan dat ik graag zou willen toegeven :see_no_evil:

Maar het is als volgt, tussendoor heb ik mijn schroevendraaiers nog geslepen en blijkbaar heb ik bij het lospreuteren van de brug een krasje gemaakt onder de brug op de platine (tsja net geslepen…) hierdoor kwam de brug heeeel lichtjes naar voren toe en kneep hij de balansas klem tussen de dekstenen. Het mag vanzelfsprekend zijn dat de balans dus al niet heel veel hoogtelucht had. Nouja krasje vlak gemaak, 2 pukkeltjes gezet aan de voorkant om de balans net even wat lucht te geven, nieuw glaasje erop en hij is eeeeeeiiiindelijk klaar :partying_face:

Vandaag maar eens lekker een dagje proefdragen :sunglasses:

40 likes

Zoals wel vaker met een oude Boctok… eerst wat geboc voor de tok.

4 likes

Mooi werk alweer :+1::+1:

2 likes

Respect voor je doorzettingsvermogen!
Het resultaat mag er zijn!

2 likes

Thanks heren! Het is altijd leuk om weer bij te leren door een “lastig” project :ok_hand:

1 like