Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Van wrak naar (bijna) nieuwstaat, knap werk weer, een mooie Rado toch wel :+1::smiley:

3 likes

En weer een mooie Rado in de collectie! Gefeliciteerd!

1 like

Terecht dat jullie van Rado houden. Sinds ik jullie restauraties ervan volg kijk ik er met heel andere ogen naar. Top weer van jullie!!

1 like

Heel knap geworden weer!
En nogal aanwezig op de pols. Ook wel eens leuk. Geniet ervan!

1 like

Vandaag heb ik weer een beetje een zeldzaam uurwerkje een 2e leven gegeven.
Het uurwerk is namelijk een Arogno 120 en die zijn al in 1945 uitgekomen. Je komt ze niet zo vaak tegen.
Het uurwerkje liep wel, maar daar was dan ook alles mee gezegd.
Eigenlijk een vrij simpel uurwerk al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen als je ziet dat alle asjes onder 1 platine zitten. De veertrommel kan er (net als bij Ruhla) tussenuit geschoven worden en dus ook als laatste er tussen geschoven worden.
De asjes bleven netjes staan en ik hoefde er de bovenplatine maar op te leggen en alles zat meteen goed. Dat zal overigens wel toeval geweest zijn, maar omdat de veertrommel er nog niet in zat zou je ook langs alle kanten de asjes wat kunnen manipuleren.
Eigenlijk was het uurwerk zoals zo vaak voornamelijk erg vuil en na een goede cleaning loopt ie weer voortreffelijk al is de beat error aan de hoge kant. Helaas is deze niet zo gemakkelijk te corrigeren en met zo’n zeldzaam uurwerk blijf ik er dan ook liever vanaf.

Arogno 120 uit 1945

Hij zit gemonteerd in een NOTS horloge.

Ik ben wat blij met de microscoop. Velen voor mij hebben het al gezegd, maar ik zeg het nogmaals…een microscoop is echt een gamechanger als je aan horloges werkt.

20 likes

Vorige week eens een poging gedaan om voor het eerst iets leuks op Vinted te kopen, er staat enorm veel zooi op, maar deze vond ik gaaf :sunglasses:

Volgens de advertentie zou hij goed werken en uiterlijk als nieuw zijn. Dat laatste klopte aardig het eerste niet zo :grimacing:

De kast sloot niet en de timegrapher liegt er niet om:

Dus tsja dan gaat hij maar uit elkaar, het blijkt om een HP (Parrenin) 87 te gaan

De veer had in ieder geval zijn beste tijd gehad :crazy_face:

Ai dat is lastig, een balans zonder schokbeveiliging en ook nog eens een afgebroken pitonschroef :see_no_evil:

Nou ja de balans een beetje aan de kant en dan krijg ik de deksteenschroeven net los.

Alles in het bakkie:

Lekker schoonmaken en zoals gewoonlijk vergeet ik weer foto’s te maken als hij in elkaar gaat :joy:
Eerste regelbeeld is goed, alleen een gigantische scheeftik (beat error) erin, oh ja die had ik nog even moeten checken toen de platine nog leeg was…

Na 5x de balans met kloof eraf gehad te hebben zat de scheeftik in de acceptabele range:

Nog even snel de kast en glas wat poetsen en hé, het glas plopt er zo vanaf:

Glas even inlijmen met UV-lijm, uurwerk erin en nieuw bandje eraan, wat een heerlijke doch foute combi zo :grimacing:

Morgen nog even de laatste afstelling doen dan is hij weer goed voor jaren plezier :partying_face:

27 likes

wat een verschil, is idd een heel mooie kastvorm
niet alles uit de jaren '70 is even geslaagd, maar deze is een top ontwerp

ik vraag mij ook bij horloges uit die tijd af, wie altijd die modelnamen bedacht. Ik heb een Fortis “Spaceleader” :face_with_spiral_eyes:

3 likes

Heel mooi Tim, wat voor bouwjaar moet je denken bij deze schoonheid?

1 like

Bedankt! Ik zou hem ergens jaren 40 schatten.

2 likes

Ben absoluut geen Rado liefhebber, maar los van deze imposante redding vind ik dit toch een geweldig interessant ontwerp. De horizontale vorm, de crosshair op een bijzondere plek die mede dat merkwaardige ankertje sterker lijkt te positioneren, en een heerlijk ‘rustige’ tekstuele bijdrage - ik snap eigenlijk best dat jullie

:nerd_face:
En dan ook nog eens met een er bijzonder goed bijpassende band op smaak gebracht…
Dus bij deze: I love Rado :green_heart:

3 likes

Een krasse 80-jarige! Maar, Tijdloos! Vierkant Altijd Goed!
Goed werk Tim. Geniet van je aanwinst, ik geniet van je leuke verslagjes.
image

1 like

:blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart::blue_heart:

Sinds de eerste starliner hier arriveerde is het hier al rado dat de klok slaat. Nooit een klik gehad met rado tot nu.

1 like

Vroeg in de verzameling ooit de Captain Cook gehad, snel uitgekeken op dat vreemde ankergrapje en verkocht - en vreemd genoeg nooit meer door een Rado verleid eigenlijk :roll_eyes: (en ik heb toch wel meer dan een paar merken …)
Ook de krasvrije varianten ‘klikten’ nooit - horloges mogen van mij best sporen bezitten :grin:

2 likes

De balans zat nog maar net wat beweging in. Nu loopt die weer lekker door en houdt die tijd goed bij👍

Ik mis wel een schroefje aangezien deze afgebroken was. Ik ben redelijk nieuw in deze wereld, dus ik vroeg me af of schroeven in standaard maten voor komen? Of is dit uurwerk afhankelijk?

8 likes

Bij moderne horloges is er vaak wel sprake van enige standaardisering, maar elk (uurwerk) merk heeft zo zijn eigen eigenaardigheden. Bij de oudere horloges geldt hetzelfde als voor (de meeste) mensen: hoe ouder. hoe gekker. De echt oude horloges van voor 1900 hebben vaak hand gemaakte onderdelen, dus daar past meestal helemaal niks. Mijn tip: als je vaak aan horloges sleutelt en dus ook wel eens wat sloopt: alles bewaren, dan heb je een redelijk grote kans op een passend schroefje als je er een nodig hebt.

2 likes

Dankje, ik had dus nog wat liggen inderdaad maar helaas past niks… Toch maar is rond kijken op internet of ik een verzameling schroefjes kan vinden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ik had van @Nobler een Timex automatic overgenomen die niet meer zou lopen.
Vanmorgen werd ie gebracht door de post.
Ik heb de wijzerplaat etc. eraf gehaald en het uurwerkje gereinigd. Toen dat gebeurd was heb ik een paar drupjes Moebius 9010 op een paar plaatsen toegevoegd en de Timex loopt weer. Het is echter niet de allerbest lopende Timex, en dat zal ie ook nooit worden, maar hij blijft toch goed aan de gang. Er zijn een paar asjes die nogal wat speling hebben.
Maar het is leuk om zo’n budget horloge toch ook weer aan de gang te krijgen.

Hij moet kennelijk nog even wennen want hij begint steeds beter te lopen. Deze Timex is uit 1979.

16 likes

Daar waar in de motor wereld een “rat bike” een begrip is, denk ik dat voor dit projectje de benaming “rat watch” wel op zijn plaats is.

We hebben het hier over een Titoni airmaster 77(!) jewels met een ETA 2451 uurwerkje:

Er zat nog een klein beetje leven in, goed smerig en met een gehavende, maar wel interessante wijzerplaat.
Bovendien: 77 juwelen? Waar zitten die dan allemaal? Dat maakt nieuwsgierig.

Men heeft zich uitgeleefd op de automaat wisselraderen en het tonrad. Volledig zonder functie natuurlijk. Of het er 77 zijn weet ik niet, ik heb ze niet nageteld.

Het is een ranzig ding van binnen:

Uurwerk in de schoonmaakmachine, wijzerplaat en datum ring voorzichtig met de hand.
Halverwege lijkt de datum ring haast een pepsi bezel:

Uiteindelijk toch maar de ring vervangen voor een nieuwe, omdat ie er wel schoner maar niet per se leesbaarder op werd, ondanks alle voorzichtigheid.

En oeps, wat is dat? Tijdens het schoonmaken van de wijzerplaat zit er opeens een saffiertje in mijn rodico. Zou dat de77e “jewel” zijn?

Het Titoni hallmark steentje zat los in de plaat en is losgekomen.

Uurwerkje opnieuw opgebouwd, steentje gelijmd (hartelijk dank @Plees voor het lijm advies), disco-treatment voor de wijzerplaat (lijm droogt onder UV)

En dan kom je uiteindelijk uit op dit:

27 likes

Mooie fotoreportage :+1:… en het resultaat mag er ook zijn…de rat Watch is pasé :heart_eyes:

1 like

Ha, die steentjes konden net zo goed in het bandje zitten!
Dankjewel voor het leerzame verslag! Is het een eta uurwerkje?

1 like