Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Zijn met een penhoutje wel open en dicht te draaien, maar ik gebruik nu deze kif sleuteltjes:

6 likes

Ja precies, daar moet ik toch ook maar eens naar gaan zoeken. Kom weinig uurwerken tegen met deze veertjes (meestal geen shocksystem). Maar met een pennehoutje met deukje kan ik mezelf uren bezig houden. :grimacing:

1 like

Ik kom Kif ook niet zo vaak tegen, maar het meeste stoorde me dat er restjes hout kunnen achterblijven na montage.
Dit gereedschapje kostte iets van 25 euro geloof ik. Dat vond ik het zelfs bij sporadisch gebruik nog wel waard.

1 like

Heb dezelfde liggen nu. Wel nog eens kijken naar een handvatje om ze in te steken. Ik moet normaal nog wel een paar oude schroevendraaiers liggen hebben waar die in passen.

2 likes

Je hebt me aan het denken gezet toen je handvat noemde.
Op zich werkt het voor mij prima zoals ze zijn, maar je kan ze natuurlijk ook gewoon in een pin vice (sorry, weet de NL benaming niet) zetten:

Snel en simpel.

3 likes

Het enige dat ik tot hier toe op een draaibank gemaakt hebt is zo’n Kif tooltje uit een koperen staafje
Mijn draaiskills zijn 0, dus moeilijk is het niet :wink:
na het draaien heb je enkel een smal vijltje nodig (zo ééntje met 3 kanten)

1 like

[Taalnazi modus aan]
Geschreven door Climholland geeft dat net een ander perspectief :wink: :smirk:
Het zal wel veel voorkomend zijn.
[Taalnazi modus uit]

3 likes

Hahahajajq, touché

Herkansing met een andere?

https://www.vinted.nl/items/4237808839-montre-zedon?homepage_session_id=4f151e21-27e5-491e-a831-676031eb2330

1 like

Alweer een koopje, maar ga eerste eens een chrono servicen voordat ik weer een rabbithole duik…

Ik denk dat dit ook gewoon een blauwe is. De blauwe pigmenten die de Zwitsers in de jaren 70 gebruikten zijn niet erg stabiel en worden afgebroken door zonlicht. Vervolgens begint het messing van de plaat zelf er door te schijnen en wordt je plaat steeds bruiner :innocent:

3 likes

Dat zou idd ook kunnen, lijkt redelijk egaal - als ik er aan begin post ik een detailfoto van de plaat
nu eerst nog de zolder verder verbouwen en dan vliegen we er terug in

2 likes

Herkenbaar; hier verschuift m’n hobbyplek voor de verbouwing uit. Zat eerst beneden tussen de stapels dozen, nu op zolder tussen de stapels dozen :sweat_smile:

3 likes

Geen horloge deze keer, maar een Vostok scheepsklok gerepareerd voor een vriend. Een toeristending maar toch wel leuk. Ze hadden er alleen niet de naam Kursk op moeten zetten want we weten allemaal dat die op de zeebodem terechtgekomen is.

Maar enfin, zoals bij bijna alle klokken van dit type die niet meer lopen waren de balansas tappen gebroken (geen schokbescherming). Mijn vriend had deze op een beurs gekocht en tegen hem was gezegd dat ie alleen te strak opgedraaid was. En ja, zo iemand gelooft dat dan.
Een nieuw balansplateau gevonden in Letland en gemonteerd. Dit is dus balans, anker en escapewiel samen gebouwd op een plateau. Als één geheel te monteren. Het klokje loopt weer keurig.

Leuk klokje om aan te werken. Zit redelijk eenvoudig in elkaar allemaal.
Ik blij, vriend uiteindelijk blij maar kostte hem wel een nieuwe balans die niet goedkoop was.

14 likes

Ik zat nu tussen de dozen en nog op de blote chape - zoek daar maar eens een veer of een vijsje als het gaat vliegen :joy:

3 likes

Nou inderdaad :sweat_smile: Ik had van het weekend toevallig nog een vliegende schroef en gelukkig hoorde ik hem tegen een papieren tas stuiteren die ergens hoog opgestapeld stond. Uiteindelijk vond ik de schroef binnenin een dichte verhuisdoos die een meter onder die papieren tas stond. Precies door een van de kieren van die doos naar binnen gevallen :grimacing: :sweat_smile:

8 likes

Een Oris met een FHF 96 erin. Het viel niet mee, maar hij loopt weer. Nieuwe stift, nieuw glas, nieuwe balans en helaas geen nieuwe kroon. Best een leuk klokje zo. :slight_smile:

11 likes

Leuk opgeknapt!

Ik wil geen party pooper zijn, maar een Oris met FHF uurwerk is een klassiek voorbeeld van een Mumbay Special. Heeft weinig met Oris te maken. De wijzerplaat laat wat dat betreft ook weinig aan de verbeelding over.

Neemt niet weg dat je m mooi hebt opgeknapt. Veel plezier ermee!

13 likes

Een week of 2 geleden kon ik deze Stowa Parat Worldtimer kopen met de vermelding “loopt niet”.
Aangezien ik de enige bieder was kon ik hem kopen voor een leuk bedrag:

Bij binnenkomst bleek het echt wel een leuk horloge te zijn, dus hij kwam bovenop de projectenstapel te liggen…

Binnenin tikt dus een duits hartje, een Osco 66. Dat is wel leuk want ik heb nog niet het genoegen gehad om eerder een Osco te mogen servicen.
Ik had al snel in de gaten dat de constructie van dit uurwerk op zijn zachts gezegd “onconventioneel” is, dus ik heb bij de demontage wat meer foto’s gemaakt:

Gelukkig is er eigenlijk niets echt kapot, behalve het glas en de opwindveer:

De montage heeft me wel iets langer geduurd dan ik graag wil toegeven… door de ongebruikelijke constructies heb ik af en toe iets weer terug uit elkaar moeten halen omdat ik een onderdeeltje vergeten was of er aan de andere kant van het uurwerk iets niet meer goed past etc :see_no_evil:

En ook met mijn lompe poten nog een schokbeveiligingsveertje gesloopt:

Maargoed vd Gevel heeft veel spul op voorraad dus alles was zo gevonden :+1:

Al met al is het een leuk projectje geweest en hij mag binnenkort bij @Bram27 in bad voor een nieuw chroomlaagje, die update volgt nog wel als het klaar is :sunglasses:

34 likes

Heel tof ding! En de messing die erdoor komt stoort niet eens want de kleur komt perfect overeen met wijzers en indices. :ok_hand:

3 likes