Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Mij op zich ook niet, maar het zou de bezel wel wat leesbaarder maken (direct de letters ook zwart inkleuren natuurlijk).
En de kroon moet nog vervangen worden door eentje die beter lijkt op de originele.

4 likes

Zojuist de service van deze Pobeda afgerond. Er was niets kapot of versleten, maar wat was ie vuil van binnen :nauseated_face::face_vomiting:
Nu loopt ie weer strak +6 sec/dag met een amplitude van 304°. Beat-error is 0,6 ms.
Ik vind dat prima.

20 likes

Ik vind dat ook prima, Peter, dat doe je goed. En ze blijven toch leuk, die ouwe russen, daar kan die griezel uit Moskou niks aan veranderen… :imp:

2 likes

In mijn bijna uurlijkse Vinted snuffel momenten kwam ik een jumphour tegen van onze welbekende @singlehoesjes

Het te reanimeren hart was een Lorsa 238ADI

Uurwerk had mankementen, maar ik heb wat donoronderdelen van de Lorsa 238 varianten dus dat durfde ik wel aan.
Verder zat het uurwerk met plaat los in de kast.

Het idee ontstond om hem voor Peter op te knappen.

Dat het horloge binnen was bijna gelijk mee aan de slag.

De wijzerplaat heeft wat manipulatie gehad en net als bij menig actrice is dat niet ten goede gekomen. Om de wijzerplaat op afstand te houden had men lijm gebruikt bij de voeten. Dit heb ik later opgelost om messing busjes als afstandhouders te gaan gebruiken (geen foto’s)

Onder de wijzerplaat was het een zooitje!

Uurwerk stap voor stap demonteren en gelukkig geen bijzonderheden.

Alle vieze onderdelen na wat pre schoonmaak werk.

En nu is het tenminste wat frisser!

Balans was niet meer top. Had nog een reserve bij mijn donor collectie dus dat was fijn.
Verder de opwindas en kroon vervangen. Van andere uurwerkring een provisorische ring gemaakt.

Helaas geen geschikte pakking waarmee de deksel ook nog dicht kan. Dus daarom maar op een nato.

Nu even inlopen, maar kan niet klagen:

25 likes

Dat heb je mooi gedaan!!! En een extra compliment voor het tonen van de 3 regelbeelden :ok_hand: want dat gebeurt hier niet zo vaak. Hele nette waarden, mooi werk, keep it up! :heart_eyes: :star_struck: En vooral niet stoppen met het tonen van de regelbeelden in de 3 posities.

5 likes

Grappige is dat ik hem eigenlijk iets voor had afgesteld. Dit was warm van de pols. Hogere amplitude en dus wat verlies, maar voor een jumphour is dit meer dan precies genoeg.

5 likes

Mooi dat ie nog hersteld kon worden.
Ik had 'm al opgegeven.

6 likes

Heb je ook nog iets aan de vervagende cijfers gedaan??

Een stukje van de 8 terug gelijmd van de uurschijf. Verder zo goed mogelijk schoongemaakt

4 likes

Respect voor de redding, en het uitstekende fotoverslag :+1:

3 likes

Vorige week arriveerde het verjaardagspakketje met wel 10 radootjes in. Doordat het nogal druk is en de interesses zich ook ietwat verlegd hebben, is vandaag pas nummer 1 aan de beurt gekomen: de rado Elegance, nummer 1 van 10 en stiekem hopen we toch ze alle 10 nog aan de praat te krijgen. Dit is ie bij aankomst, hij loopt niet:

het probleem zat bij de achterkant, 1 van de schroeven was helemaal vastgeroest en je kan ze niet uitboren want dan krijg je nooit nog iets deftigs van achterdeksel en bezel gemaakt. de schroef rechts boven was de boosdoener, een en al roest toen het eindelijk eruit was na veel gepruts.

Schermopname (964)

zo zag het er dan uit toen alles los was. De verroeste schroef en de bijhorende roest op het achter deksel zijn denk ik wel goed zichtbaar

Dan alles gedemonteerd en in de pot klaar voor naar de kuismachine te verhuizen

Tijdens het kuisen hebben we de schroef en de kast even aangepakt en een nieuwe joint gestoken

En dan de montage, die we beginnen met de veer en de incablocs

We gaan verder met het raderwerk en het anker

Nu gaan we naar de voorkant voor wijzerwerk en opwindwerk. de wijzerspanning was te laag, dus die is gecorrigeerd met het daartoe bestemde gereedschap. je steek altijd een vijfkantruimer in de minuutpijp voor je gaat tikken. Niet iets rond dan keep je in op het ronde en krijg je het ronde ding er niet meer uit, niet iets vierkants dan is de spacing voor vernauwen te groot. Dit was een gesloten minuutpijp, daar hebben we een setje of 2 - 3 kleine vijfkantruimertjes voor afgebroken zodat we verschillende diktes vijfkant hebben om eendert welke minuutpijp mee te kunnen tackelen :wink:

dan gaan we de balansmontage en de tussentijdse timing met halfopgewonden veer doen. Tussentijdse timing in 3 posities: DU - DD - VCD

Ziet er netjes uit en dus kunnen de wijzerplaat en de wijzers gemonteerd worden

Alles de kast in. de schroeven zijn met een beetje olie ingedraaid zodat het inroesten van een schroef niet meer voor zal vallen in de toekomst

Eindtiming met vol opgewonden veer, wederom in 3 posities

En dan het eindresultaat om de pols. Nondepie toch wel een heel mooike. er zit wel een kleine beschadiging op het glas, die zat er al en dat gaat zo blijven, we leren er wel overheen te kijken. Vooral omdat we geen glas vinden voor dit horloge, dus het is van de moetes :wink:

Zo 1 down, 9 to go en bij die resterende 9 daar zit een franken bij die helemaal terug origineel gemaakt gaat worden en er zitten er ook nog 2 bij die laten we zeggen uitdagend zullen zijn om ze terug te doen lopen. Als we zo ver zijn, zetten we die op foto :wink:

En nu genieten van de rado elegance. That’s all folks, tot een volgende keer maar weer.

35 likes

Mooi werk! En een mooi en elegant horloge.

2 likes

Rado als zodanig is niet helemaal mijn ding, maar jullie werkreportages aan zo’n getraumatiseerd horloge zijn elke keer weer een genot om te lezen en te bekijken! Wat een kennis, nauwkeurigheid en vakmanschap. Diepe buiging en graag doorgaan hiermee!

image

4 likes

Lekker bezig met de Rado’s @Vintagewatchstuff . Ik vind het welke leuke horloges dus geniet ervan om ernaar te kijken.

1 like

Heel knap!

1 like

Mooi gedaan weer. Ik ben benieuwd hoe de andere negen eruit zien.

1 like

veel grelliger als deze, deze was samen met de ratis degene die er nog redelijk uitzag :wink: We wilden dus eerstvolgend daarom de ratis doen, loopt wel niet, maar we zagen er niet veel aan. Langs de andere kant de Mannheim die er het grelligste uitziet, spreekt ons het meeste aan want blauw, dus ik denk dat het die gaat worden als eerstvolgende. Nu ja de ratis is ook blauw :wink: en de gorner ziet ook blauw, veel blauw in het pakketje :wink: En nu is er nog een appelblauwzeegroene president mark ii onderweg, die is ook vet mooi, nog mooier van kleur dan de gewone blauw. werkt niet, maar een gewone handopwinder, zal wel in orde komen. Wacht ik zoek het prentje

12 likes

Prachtig gedaan. Rado weet elke keer weer aparte mooie ontwerpen te produceren, nog steeds!

1 like

Mooi, mooi
wat ga je gebruiken om de bezel in te kleuren
matte modelbouwverf?
Schilt echt van hoe diep de gravering is hoe lang je hier over gaat doen :slight_smile:
als het niet zo diep is, had ik het idee dat een iets meer verdunde verf door de hogere vloei er beter in zou moeten lopen (maar heb dat idee het zelf nog niet kunnen testen)

3 likes

Geen idee eigenlijk, moet ik nog uitzoeken :rofl:

1 like